Har en saab 90 som bare ble levert med forgasser(tror jeg)
Har lekt med tanken om å sette inn motor/gear fra en 900- 93 mod og den har jo innsprøytning,
Har ikke lyst til å flytte over hele innsprøytningen fra den ene til den andre (mye jobb)
Er det noen som vet om det fins forgasser/ innsug til 900 16v motoren?
Ble disse motorene levert med dette orginalt?
R
Motor/gear 900 classic
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: Motor/gear 900 classic
90 ble ikke levert med innsprøytning nei. 2,1 ble ike levert med forgasser nei. Innsuget passer vel fysisk fra de fleste på 2,1 toppen også, men er vel kanskje forskjell på noe kanaler. Det brukes jo 2,1 innsug andre vegen, på 2,0 t motorer. Men det må jo i så fall vel bygges adapter til forgasser, og trolig noe annet enn original forgasseren ettersom den kanskje ikke vil levere nok. Er nok endel mer styr enn å bare slippe 2,1 motor nedi, skru på original forgasser, starte og ha mer hk ja.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
-
- Posts: 35
- Joined: 16 Dec 2012, 23:42
- Contact:
Re: Motor/gear 900 classic
Ser helt bort fra 2,1 motoren som kom først i 1991. Det må i så fall være på 2,0-16v motoren som kom i 1985 på 9000 og senere også på 900.Den billigste versonen av den kunne muligens ha forgasser???! Man kan jo sansynligvis se bort fra at inns manifoilen på 8v motoren passer.
R
R
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: Motor/gear 900 classic
En fikk 2.0i heilt fram til 1993 også.
16v motoren hadde aldri forgassar originalt.
Skal en sette inn en innsprutmotor i 90 må en vel også gjere noko med bensintank/bensinpumpe...
16v motoren hadde aldri forgassar originalt.
Skal en sette inn en innsprutmotor i 90 må en vel også gjere noko med bensintank/bensinpumpe...
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Motor/gear 900 classic
For noen år siden eide jeg en 90 med sliten forgasser. Var så heldig å få en 900i nesten gratis så da ble det et lite ombyggingsprosjekt.
I store trekk måtte jeg bytte/bygge om:
-Innsugningsmanifold med dyser og luftmengdemåler.
-oppvarmingsregulator, termobryter og noen andre deler jeg ikke husker hva heter.
-bensintank med innebygd bensinpumpe (passet rett inn).
-bensinslange og returslange til tanken.
-ledningsnett. Kombinerte elskjema fra 90 og 900. Det var plass i den originale sikringsboksen til nødvendige releer og sikringer, så alt så ryddig og pent ut.
Nå er vel innspøytningssystemet jeg brukte det som kalles Bosch K jetronic og det som er på 16V det nyere og effektivere(?) som kalles LH jetronic, som også er litt mere avansert.
Hvis du har en hel donorbil og god tid til å demontere gjør det hele konverteringen litt enklere. Det som er viktig er å lokalisere sensorer som ikke sitter på/i selve motoren og elektronikkbokser. Et koblingsskjema og en kjentmann på 16V vil være til stor hjelp. Så blir utfordringen å koble alt riktig til det originale el anlegget på 90n.
Selv ville jeg uten tvil gått for komplett 16V motor med tilhørende innsprøytning. Pålitelig motor med relativt god brennstofføkonomi.
Ser at det ikke er uvanlig å bytte til 16V turbo i 99, og det blir noe av de samme utfordringene som må løses.
Samtidig kan du jo også bytte over forstilling og bakaksel og få bedre bremser og håndbrekk bak, og kanskje ABS
I store trekk måtte jeg bytte/bygge om:
-Innsugningsmanifold med dyser og luftmengdemåler.
-oppvarmingsregulator, termobryter og noen andre deler jeg ikke husker hva heter.
-bensintank med innebygd bensinpumpe (passet rett inn).
-bensinslange og returslange til tanken.
-ledningsnett. Kombinerte elskjema fra 90 og 900. Det var plass i den originale sikringsboksen til nødvendige releer og sikringer, så alt så ryddig og pent ut.
Nå er vel innspøytningssystemet jeg brukte det som kalles Bosch K jetronic og det som er på 16V det nyere og effektivere(?) som kalles LH jetronic, som også er litt mere avansert.
Hvis du har en hel donorbil og god tid til å demontere gjør det hele konverteringen litt enklere. Det som er viktig er å lokalisere sensorer som ikke sitter på/i selve motoren og elektronikkbokser. Et koblingsskjema og en kjentmann på 16V vil være til stor hjelp. Så blir utfordringen å koble alt riktig til det originale el anlegget på 90n.
Selv ville jeg uten tvil gått for komplett 16V motor med tilhørende innsprøytning. Pålitelig motor med relativt god brennstofføkonomi.
Ser at det ikke er uvanlig å bytte til 16V turbo i 99, og det blir noe av de samme utfordringene som må løses.
Samtidig kan du jo også bytte over forstilling og bakaksel og få bedre bremser og håndbrekk bak, og kanskje ABS
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest