Da kan jeg begynne å legge ut litt om bilen min, en 58 modell Saab 93B - nytt forum fortjener nye innlegg og har planlagt lenge å lage en prosjekt-tråd om bilen min.
...... Orginalfriker må nok holde en pute foran ansiktet til tider, men skal prøve å ikke tråkke over streken
Sommeren 2010 fikk jeg en "må fornye meg" periode - det endte med å selge min 96 fra 1962, jeg skulle ha noe annet enn saab tenkte jeg. Bilen ble solgt og heldigvis til bra fyr som har brukt bilen mye. Det gikk vel en måned før Saab abstinensene kom tilbake og September samme år kjørte jeg hjem fra Stockholm men en 1958 saab 93B.
Bilen hadde tilhørt Erik Randa og den var langt fra orginal, gruppe 2 trimmet, skivebremser og ikke polert på en del år - tøff bil men enda ikke nådd høydepunktet i mine øyne, men garasje hadde jeg ikke før 2011:)
Slik var bilen når jeg kjøpte den.
H
93B noget uorginal
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
93B noget uorginal
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
-
- Posts: 31
- Joined: 25 Oct 2012, 10:45
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Jeg husker denne bilen fra annonsen den gangen Randa skulle selge den. Denne bilen har en"koselig patina og et behaglig rally stuk". Jeg er nysgjerrig på hva du har for planer om å gjøre med den ?
1965 Saab 96
1972 Saab Sonett III
1972 Saab Sonett III
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Stilig bil! Om jeg ikke tar helt feil var vel denne bilen å se på landstreffet i Haugesund 2011? Utrolig tøff bil, tok en del bilder av den. Bilde av denne finnes vel også i bildegalleriet om du ser på den nye nettsiden!
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Det stemmer - bilen kom seg til Haugesund....... om noe litt for sent til oppstilling, eieren glemte å legge seg tidlig dagen før...... men den står helt på enden:)
Ja Bård, hørte bilen din(93) kjører rundt i Stryn?? bra eier på den bilen og, tipper den kommer kjørende med radio som en gang satt i min bil. Men når det gjelder planene mine er de ikke for ville, men 5.5 tommers skal på, de er pulverlakkerte og nye dekk sitter på..... nå er det bare å finne plass til de Ellers så kommer det mer oppdateringer her etterhvert, men Saaben skal da beholde mesteparten av det som var da jeg kjøpte den, men det er endel som må forbedres, 12 hull i karosseriet etter uante mengder skiltplasseringer og smårust må bort - da må man ta ganske mye når man først begynner...
Er vanskelig å slutte å skru når man først har begynt...
Ja Bård, hørte bilen din(93) kjører rundt i Stryn?? bra eier på den bilen og, tipper den kommer kjørende med radio som en gang satt i min bil. Men når det gjelder planene mine er de ikke for ville, men 5.5 tommers skal på, de er pulverlakkerte og nye dekk sitter på..... nå er det bare å finne plass til de Ellers så kommer det mer oppdateringer her etterhvert, men Saaben skal da beholde mesteparten av det som var da jeg kjøpte den, men det er endel som må forbedres, 12 hull i karosseriet etter uante mengder skiltplasseringer og smårust må bort - da må man ta ganske mye når man først begynner...
Er vanskelig å slutte å skru når man først har begynt...
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
-
- Posts: 201
- Joined: 28 Oct 2012, 22:54
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Skikkeleg fin bil du har! Baard sin har ikkje vore i Stryn endå, men farta mykje på Voss sidan eg kjøpte den. Veldig nøgd 93 eigar!
-
- Posts: 31
- Joined: 25 Oct 2012, 10:45
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Ja Henning, den gamle 93ien min har tydelighvis gått til et godt og mer "aktivt liv" på Voss
Jeg måtte desverre tynne ut litt i Saab beholdningen...Syntes det ble litt mye å holde 4 gamle Saaber operative. En ting er at de skal lagres, en annen ting er at de også bør brukes. Jeg solgte derfor 2 stk. forrige vinter. Det var litt hardt å selge 93ien, etter å ha eid den så lenge, og kostet så mye jobb og penger på den. Men, jeg er utrolig glad for at den har havnet hos en som vet å nyte, og ta vare på den.
Av gammel Saaber valgte jeg å beholde -65 langfront med spesialmotor fra Gjestrum Larsen, og en -72 Sonett.
Motor rommet på 93ien din ser jo usedvanlig friskt og fint ut. Ellers er jeg spent på hvordan du skal få skviset inn 5,5 tommere bak ?.
Jeg måtte nøye meg med 4,5 toms Sonett felger på min. Du har kanskje et triks på lur ?
Hvis jeg skulle driste meg på å gi deg et synspunkt/råd, er det å anskaffe en original 750 motor. De kan også trimmes brukbart (..om ikke fullt så mye som en 850), og så har de etter min oppfatning den flotteste totaktslyden. Du kan f.eks bygge en motor med tilsvarende spec som
en 750 GT
JEG VENTER MED SPENNING PÅ OPPFØLGNING
Jeg måtte desverre tynne ut litt i Saab beholdningen...Syntes det ble litt mye å holde 4 gamle Saaber operative. En ting er at de skal lagres, en annen ting er at de også bør brukes. Jeg solgte derfor 2 stk. forrige vinter. Det var litt hardt å selge 93ien, etter å ha eid den så lenge, og kostet så mye jobb og penger på den. Men, jeg er utrolig glad for at den har havnet hos en som vet å nyte, og ta vare på den.
Av gammel Saaber valgte jeg å beholde -65 langfront med spesialmotor fra Gjestrum Larsen, og en -72 Sonett.
Motor rommet på 93ien din ser jo usedvanlig friskt og fint ut. Ellers er jeg spent på hvordan du skal få skviset inn 5,5 tommere bak ?.
Jeg måtte nøye meg med 4,5 toms Sonett felger på min. Du har kanskje et triks på lur ?
Hvis jeg skulle driste meg på å gi deg et synspunkt/råd, er det å anskaffe en original 750 motor. De kan også trimmes brukbart (..om ikke fullt så mye som en 850), og så har de etter min oppfatning den flotteste totaktslyden. Du kan f.eks bygge en motor med tilsvarende spec som
en 750 GT
JEG VENTER MED SPENNING PÅ OPPFØLGNING
1965 Saab 96
1972 Saab Sonett III
1972 Saab Sonett III
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Sorry! Erlend - mente jo Voss, har glemt mye fra Geografi timene...Twangyman wrote:Skikkeleg fin bil du har! Baard sin har ikkje vore i Stryn endå, men farta mykje på Voss sidan eg kjøpte den. Veldig nøgd 93 eigar!
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Hei Bård, skjønner godt at det tar på å vedlikeholde og bruke 4 saaber:) har nok med 1 jeg.
5.5 tommers går jo ikke så jeg har et par triks i ermet, skal se hvilke som passer best, dette kommer jeg tilbake til.
750 motor er sikkert flott, men denne motoren som Erik hadde fått bygget opp går som en kule, den har GT veiva og blitt borret opp på alle riktige steder, blir hjemmlaget konisk potte på den samt 2 toms anlegg, den bråka bra før, regner med den blir bra nå også
5.5 tommers går jo ikke så jeg har et par triks i ermet, skal se hvilke som passer best, dette kommer jeg tilbake til.
750 motor er sikkert flott, men denne motoren som Erik hadde fått bygget opp går som en kule, den har GT veiva og blitt borret opp på alle riktige steder, blir hjemmlaget konisk potte på den samt 2 toms anlegg, den bråka bra før, regner med den blir bra nå også
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Topp å se denne her inne! Blir spennende å følge med.
Har du sett at Bjørn Olsen har interiør til 93 for salg. Det fra en rød bil, med korrekt farge til din.
Jeg har ett sett med uoriginale 5,0" stål felger som har sittet på en 93.
Har du sett at Bjørn Olsen har interiør til 93 for salg. Det fra en rød bil, med korrekt farge til din.
Jeg har ett sett med uoriginale 5,0" stål felger som har sittet på en 93.
- GT750
- Posts: 363
- Joined: 30 Sep 2012, 20:02
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Hei igjen karer.
Joda 5,5 tommere bør gå inn.
Her er bilde på min gamle -59 B-93059
Den hadde jeg 5,5 Kronprinz felger på med 155x15 dekk på.
Skulle vel ikke tru at så smale dekk ser slik ut på felgene, men etter min mening så "ser" det bar ut.
Når jeg satte vinkelsliperen i fjærene ble det værre! Men det gikk, hadde som dere ser litt problem på venstre siden da bilen hadde litt ekstra vekt. Da subbet det litt.
Men skal det bli riktig bra så bør skjærmene litt ut for å få full fjæringsvei.
Ikke lett å bytte dekk, man må slippe ned bakakselen og tre inn hjulet i hjulhuset.
Vinkler hjulet under bilen for deretter å rette opp hjulet inn i hjulbrønnen.
Joda 5,5 tommere bør gå inn.
Her er bilde på min gamle -59 B-93059
Den hadde jeg 5,5 Kronprinz felger på med 155x15 dekk på.
Skulle vel ikke tru at så smale dekk ser slik ut på felgene, men etter min mening så "ser" det bar ut.
Når jeg satte vinkelsliperen i fjærene ble det værre! Men det gikk, hadde som dere ser litt problem på venstre siden da bilen hadde litt ekstra vekt. Da subbet det litt.
Men skal det bli riktig bra så bør skjærmene litt ut for å få full fjæringsvei.
Ikke lett å bytte dekk, man må slippe ned bakakselen og tre inn hjulet i hjulhuset.
Vinkler hjulet under bilen for deretter å rette opp hjulet inn i hjulbrønnen.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest