Prosjekt "X"

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby kanonjon » 23 Oct 2015, 12:08

Jeg har sagt dette en million ganger. Arbeidet ditt er helt fenomenalt, Henningen. Keep it up! :)

supersonett
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2015, 20:05
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby supersonett » 23 Oct 2015, 14:36

##
260mm uten folk, med interiør og motor.
##

Då har man varit ute och sänkte bilen till 255mm ( med folk). Det blev lååågt :D

Tack för hjälpen och hoppas på lite bilder snart med bilen på avstånd.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 23 Oct 2015, 14:57

supersonett wrote:##
260mm uten folk, med interiør og motor.
##

Då har man varit ute och sänkte bilen till 255mm ( med folk). Det blev lååågt :D

Tack för hjälpen och hoppas på lite bilder snart med bilen på avstånd.
Topp! feel free å poste noen bilder av bilen din her - vi vil gjeeerne se! :D
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

supersonett
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2015, 20:05
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby supersonett » 25 Oct 2015, 20:31

en liten bild kan jag ju dela med mig av :D
bilen är en 1954 tror jag ( blinkers EJ på skärmen bak)
Negativt: Den är VÄLDIGT dålig , i princip kan man sätta foten igenom i stor sett hela golvet var man vill , den saknar ID och har en motor som ej går att rädda.
Positivt: Ganska komplett för övrigt, skärmar och huv OK

Det kommer inte blir en strikt orginal renovering, det finns det mycket bättre objekt till och vem vet kanske lite nyare saab delar hittar in där det är som mest rostigt.

Image

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 26 Oct 2015, 09:38

supersonett wrote: Negativt: Den är VÄLDIGT dålig , i princip kan man sätta foten igenom i stor sett hela golvet var man vill , den saknar ID och har en motor som ej går att rädda.
He he - kjenner meg igjen der ja. Nytt gulv ble det hos meg også, og kanaler og myyyyyye annet :D Men kul patina på den, jeg fikk jo reint kjeft for å ikke beholde patina, men jeg hadde bagasjelokk og en forskjerm i annen kulør så da ble det lakk. Men lag nå gjerne en liten tråd om bilen din 8-)

Det har vært litt mindre X de siste par 3 dagene, i helgen var det noe volvoish..... som tok opp tiden, denne saken skal feriere her over vinteren, skal byttes ut en del rustne plater på den, men streit nok jobb, litt kompis hjelp, og noen kroner inn på Hobby kontoen.

Image

MEN - MEN og men. Jeg har måtte lage 4 nye forgreninger til radiator/vannpumpe system. Som sagt ringte en hyggelig kar med navn Geir meg. Han hadde jo tittet innom forumet og sett på skissene mine. Det som da er kult er at mannen kan hakket mere om vann enn meg og sikkert 98% av resten av befolkningen. Ikke nok med at han foreslo hvordan det kunne gjøres, fikk jeg jaggu en helt genial utregning som tok vannpumpa mi på 17 liter i minuttet samt ytelse og slange dimensjoner medberegnet. Kan ikke da gjøre noe annet enn å satse på dette systemet, og forkaste den rundpumpinga som jeg ikke trodde ville fungere så godt alikevel.

Syntes dette er så morsomt og bra at jeg må bare dele med resten :)
Forutsetninger:
- motoreffekt 30 hk tilsv. 22 kW
- oppgitt pumpekapasitet 17 l/min tilsv 1020 kg/time
- termisk virkningsgrad i motor anslått til 33% dvs 1/3 av tilført energi gir framdrift og 2/3 av tilført energi går til varmetap i exhaust og til vannkjøling.
- dersom det videre forutsettes at tapet til exhaust og vannkjøling er like store så skal det avledes 22 kW gjennom kjølesystemet

Vannpumpa makter å transportere bort v/ temp-heving på 20 oC: Q = 1020x1x20/860 = 23 kW

Vannhastighet i 25 mm innv rør = 0,6 m/s (ok) med to rør halveres hastigheten.

Kontroll: ved 22 kW motorytelse blir energitilførselen 66 kW tilsv 7,5 - 8 ltr bensin pr time.
Så nå blir det å blokke det ene uttaket på radiator, kjøre alt til vannpumpa som migjen kjører inn på begge inntakene i motor. Setter nok da på en temperatur styring slik at pumpa ikke begynner før den trengs. Samma gjør jeg nok med el vifta.

Snakk om hakket over hobby mekk da! igjen får vi bevis på at Forum tråder er genialt - hadde ALDRI fungert på facebook.... for da ville sikkert Geir aldri ha funnet tilbake til spørsmålet eller bilde :D

SÅ i løpet av uka må vi koble vann, men først har jeg 8 bolter hos Hans Fredrik som må hentes som må på først..... bare finne tid da....
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 28 Oct 2015, 11:32

He he - kan jo gi et lite innblikk i galskapen som foregår i detalje orienterte hodet mitt om dagen - orginalfrikene vrir vel seg i grava..... Noen som ser hva det er tegning av?

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Jokke900 » 28 Oct 2015, 12:44

Dekor til dørstokken?

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 28 Oct 2015, 12:49

Jokke900 wrote:Dekor til dørstokken?

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk
Bra jeg ike lovet en pose seigmenn på den ja! :D lager speilpolerte lister som på 93B - men det passer seg jo litt med graverte logoer når man trer inn i bilen, har lenge vurdert å måtte kjøpe inn kjøretøfler - skal jo være hjemmekoselig i bilen.

Jeg må jobbe i rykk og napp på de forskjellige delene på bilen, det er morsomme elementer som må bare gjøres fordi det frister for mye, som f. eks sidepaneler til bagasjerom er plutselig høyt prioritert :lol:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Jokke900 » 28 Oct 2015, 13:10

Det blir knallbra!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Yngve Knutsen » 28 Oct 2015, 19:19

Dønn ærlig Henning, kjøp deg kjøre tøfler. Det blir det lille ekstra ;)
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest