Prosjekt "X"

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby GT750 » 09 Nov 2013, 09:54

Dette er jo et velkjent problem for oss som har forhjulsdrift biler vs. feks. folkevogn folket som har drift på bakhjulene.
Historisk sett så har de fleste bilene hatt bakhjulstrekk og dermed de store hjulene bak.
Dette har blitt til at bilene "designmessig" skal ha større hjul bak og mindre foran - basta.
Dette er jo noe som på måte er hugd inn i stein.
Ser jo dette godt på retrolookers, californialookers osv

Jeg har tro på at "noen" må bryte barriæren og starte en ny "trend" med store hjul framme og mindre bak.
Klinger ikke godt i hode mitt men tror dette stemmer med UR-linjene på våre biler.
Dråpeformen, større foran / mindre bak.
Vi i Saab miljøet har jo funnet et kompromis ved at hjulene må/bør har lik størrelse foran og bak - men må de egentlig det?

Dette er utrolig spennende og noe jeg tenkt mye på.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 13 Nov 2013, 19:53

GT750 wrote: Vi i Saab miljøet har jo funnet et kompromis ved at hjulene må/bør har lik størrelse foran og bak - men må de egentlig det?
Nei så absolutt ikke Hans Petter. Har lest meg frem til mye info om sporvidde :ugeek: , og jo da, hadde det vært en 650hester V8 i bilen kunne det hatt litt å si, men ikke på disse 28 illsinte hestene jeg har. HER går vi for Style og Kun design :D

Kan nok snart se at en tør å gå mot massene 8-) Brøyt vel egentlig mange barrierer på 93B i våres.....
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 13 Nov 2013, 20:03

Rolig på X fronten om dagen, hjelper en kompis å sparkle og slipe ned en 914, og sparkle, og slipe ned... og sparkle litt mer for å deretter slipe ned.... :o For en jobb lakkering er......

Så om dagen lever man av å følge andre sine prosjekter, luftfjæringer og antall tusenmetere holder meg gående :lol:

Men her forleden tok en Saab ånd fra Sverige kontakt. Pär heter han. Rett og slett tilbød han meg å rote opp tidligere histore på min bil, chassie nummer 14588. Ja takk måtte jeg jo bare si - makan så hyggelig å få slike morsomme tilbud uten at folk skal ha noe tilbake(måtte til Sverige for å finne slikt :roll: )

Og 5 dager etter kom det jaggu meg en flott PDF med alle eiere, hvor bilen hadde gått og med kopier av gamle papirer. Veldig morro for meg som hele tiden ville kjøpe et objekt og ikke andre sine halvferdige prosjekter. Historie er morro, å kunne redde en bil som ikke har vært på veien i 30 år er enda bedre :)

Utdrag fra Pär sine dokumenter.
Saab 92 B de Luxe, chassinummer 14588, från 1955
Den gamla Saaben har en gedigen historia i det gamla registreringssystemet. Det började med att den fick typintyget utfärdat i Trollhättan den 8/6 1955 och slutade med att den blev avförd 31/8 1970.

År 1900 registreras den första bilen i Sverige. Det första centrala bilregistret upprättades 1905
och då ska det ha funnits cirka 200 bilar i Sverige.
Fram till och med 1973 var registreringsskyltarna uppdelade per län och bestod av en bokstav
och upp till fem siffror. Bokstäverna var beteckningar för Sveriges olika län, se tabell 1.
Det första registreringsnumret i varje län användes av landshövdingen, exempelvis C1,
förutom nummer A1 som tillhörde kronprinsen. På grund av ett stort antal bilar (mer än
99 999 bilar) i tätbefolkade län var det nödvändigt att använda en andra bokstav (A eller B).
Om bilen såldes till ett annat län eller om ägaren flyttade till ett nytt län fick bilen ett helt nytt
registreringsnummer.

Bilen har funnits i 3 olika län (Västmanland, Värmland och Örebro) och har därmed haft 3
olika registreringsnummer, U 16837, S 15950 samt T 15120.

U 16837 (Västmanlands län), från 9/8 1955 till 2/1 1961, se figur 1 och 2.
o 9/8 1955, Karl Gustav Lennart Wiktorsson, Hallstahammar
o 13/10 1958, Ragnar Josefsson Bil AB, Västerås
o 23/10 1958, Ingemar Zakrisson, Västerås
o 16/12 1960, Ragnar Josefsson Bil AB, Västerås

S 15950 (Värmlands län), från 23/12 1960 till 11/7 1966, se figur 3 och 4.
o 23/12 1960, Gerhard Öbergsson, Karlstad
o 5/10 1962, Åke Andersson, Kristinehamn

T 15120 (Örebro län), från 29/6 1966 till 31/8 1970, se figur 5 och 6.
o 29/6 1966 Danielssons Bilfirma AB, Karlskoga
o 12/12 1966, Victor Pehrson, Karlskoga

Sammanställd av: Pär Odén, Västerås, Sverige, november 2013
Image

Image

Takk til Pär for flott info :)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 19 Nov 2013, 14:48

Forøvrig overveldende interresse for gammel historikk :D Tydelig hvem som leser forum, gleder meg til å JAZZE OPP 92`en!!! da kommer kjernen tilbake. Planene er klare :twisted:

MEN - tok å splitta motoren igår - ville se om det var noe håp for denne klumpen....

Image

Makan........

Image

Her tror jeg vi kjøper en annen motor......

Image

DETTE er vel ingenting å fortsette på!! :shock: :shock: Noen som her en fin 92 motor å selge billig....?????? :roll: :roll:

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby GT750 » 19 Nov 2013, 16:54

Har du kontakt opplysninger til Pär? Kunne tenke meg å fått litt opplysninger på en bil jeg har.

Mvh
Hans Fredrik
Henning wrote:Rolig på X fronten om dagen, hjelper en kompis å sparkle og slipe ned en 914, og sparkle, og slipe ned... og sparkle litt mer for å deretter slipe ned.... :o For en jobb lakkering er......

Så om dagen lever man av å følge andre sine prosjekter, luftfjæringer og antall tusenmetere holder meg gående :lol:

Men her forleden tok en Saab ånd fra Sverige kontakt. Pär heter han. Rett og slett tilbød han meg å rote opp tidligere histore på min bil, chassie nummer 14588. Ja takk måtte jeg jo bare si - makan så hyggelig å få slike morsomme tilbud uten at folk skal ha noe tilbake(måtte til Sverige for å finne slikt :roll: )

Og 5 dager etter kom det jaggu meg en flott PDF med alle eiere, hvor bilen hadde gått og med kopier av gamle papirer. Veldig morro for meg som hele tiden ville kjøpe et objekt og ikke andre sine halvferdige prosjekter. Historie er morro, å kunne redde en bil som ikke har vært på veien i 30 år er enda bedre :)

Utdrag fra Pär sine dokumenter.
Saab 92 B de Luxe, chassinummer 14588, från 1955
Den gamla Saaben har en gedigen historia i det gamla registreringssystemet. Det började med att den fick typintyget utfärdat i Trollhättan den 8/6 1955 och slutade med att den blev avförd 31/8 1970.

År 1900 registreras den första bilen i Sverige. Det första centrala bilregistret upprättades 1905
och då ska det ha funnits cirka 200 bilar i Sverige.
Fram till och med 1973 var registreringsskyltarna uppdelade per län och bestod av en bokstav
och upp till fem siffror. Bokstäverna var beteckningar för Sveriges olika län, se tabell 1.
Det första registreringsnumret i varje län användes av landshövdingen, exempelvis C1,
förutom nummer A1 som tillhörde kronprinsen. På grund av ett stort antal bilar (mer än
99 999 bilar) i tätbefolkade län var det nödvändigt att använda en andra bokstav (A eller B).
Om bilen såldes till ett annat län eller om ägaren flyttade till ett nytt län fick bilen ett helt nytt
registreringsnummer.

Bilen har funnits i 3 olika län (Västmanland, Värmland och Örebro) och har därmed haft 3
olika registreringsnummer, U 16837, S 15950 samt T 15120.

U 16837 (Västmanlands län), från 9/8 1955 till 2/1 1961, se figur 1 och 2.
o 9/8 1955, Karl Gustav Lennart Wiktorsson, Hallstahammar
o 13/10 1958, Ragnar Josefsson Bil AB, Västerås
o 23/10 1958, Ingemar Zakrisson, Västerås
o 16/12 1960, Ragnar Josefsson Bil AB, Västerås

S 15950 (Värmlands län), från 23/12 1960 till 11/7 1966, se figur 3 och 4.
o 23/12 1960, Gerhard Öbergsson, Karlstad
o 5/10 1962, Åke Andersson, Kristinehamn

T 15120 (Örebro län), från 29/6 1966 till 31/8 1970, se figur 5 och 6.
o 29/6 1966 Danielssons Bilfirma AB, Karlskoga
o 12/12 1966, Victor Pehrson, Karlskoga

Sammanställd av: Pär Odén, Västerås, Sverige, november 2013
Image

Image

Takk til Pär for flott info :)
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 19 Nov 2013, 17:19

GT750 wrote:Har du kontakt opplysninger til Pär? Kunne tenke meg å fått litt opplysninger på en bil jeg har.

Mvh
Hans Fredrik
Klart jeg har!! :) Sender deg PM.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Hjelle » 19 Nov 2013, 20:30

Henning wrote: DETTE er vel ingenting å fortsette på!! :shock: :shock: Noen som her en fin 92 motor å selge billig....?????? :roll: :roll:
Det ser ut som den hadde sett seg "litt" ;)
Uansett spennandes prosjekt å følge, og kjekt de legg ut litt bilde. Når eg skrur sjøl vert det ofte slik at en kjem på at en skulle tatt litt bilder underveis, idet en er klar med jobben... :p
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 19 Nov 2013, 20:34

Hjelle wrote:
Henning wrote: DETTE er vel ingenting å fortsette på!! :shock: :shock: Noen som her en fin 92 motor å selge billig....?????? :roll: :roll:
Det ser ut som den hadde sett seg "litt" ;)
Uansett spennandes prosjekt å følge, og kjekt de legg ut litt bilde. Når eg skrur sjøl vert det ofte slik at en kjem på at en skulle tatt litt bilder underveis, idet en er klar med jobben... :p
Jo takk, har vært rolig på denne tråden til nå, skal jo liksom være et langtids prosjekt, men nå er jeg ferdig med garasjen for denne gang så da kan man skru litt igjen :) Først må jeg tukle med Benny V4.... Men kommer masssse bilder her etterhvert og alle gode ord hjelper på motivasjonen.... særlig dersom man skal få denne motoren til å gå..... :lol:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Jokke900 » 19 Nov 2013, 20:44

Henning wrote: Image
:o ÅJ! Jaja, ingenting er umulig, det tar bare lenger tid? Og det finnes ikke problemer, bare utfordringer? Finner du ikke en annen motor kan det da være det går an å få til noe, men jeg hadde helt klart tenkt i samme baner.. finn en "ny" :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 19 Nov 2013, 21:00

Jokke900 wrote:[:o ÅJ! Jaja, ingenting er umulig, det tar bare lenger tid? Og det finnes ikke problemer, bare utfordringer?
Jadda - det er slik vi må tenke :ugeek: Finnes ingen problemer! skal kjøre med denne bilen til treff i 2015. Med eller uten denne motoren 8-)








......................men om det finnes en liten grei 92 motor der ute tilo salgs......
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest