Prosjekt "X"

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 18 Oct 2015, 19:22

Snakket om retningsvisere i tråden til Hans Fredrik før idag, han hadde funnet noen geniale led pærer som blinka av seg sjæl, geniale saker som sagt og dette må jeg ha ågså, men trudde det var vanskelig å komme inn under plasten for å skifte pære, men se denna geniale patenten da!

Image

Image


Etter det var det tid for noe mere mekk, litt sliten i hue idag (igjen) så det ble lett start, fikk endelig montert XP sin elektroniske tenning. Det var jo en 3 skruer og en set skrue som skulle til, raskt og enkelt, må jo kobles opp da sånn etterhvert - se Hans Fredrik - 12V ;)

Image

Så ble det etterhvert tid for noe grovre jobber, fikk lysten på å begynne på eksospotta, så monterte frontpotta og deretter begynte jeg på sjølve røret. Da jeg har mulighet blir dette i rustfritt.

Image

Bakre del, eller lettere sagt enden må vel skrås slik det var orginalt, men gjenstår bare å sveise fast festeører så er eksos i Havn. LEGG merke til snikende selfie der folkens.....

Image

Så er det påbegynt litt deler for radiator slanger, skal få til en elektrisk vannpumpe, men eneste ideen uten om min egen er Julle (hotrodder) sin som han posten i Klassiker. Kunne kopiert hans men skjønner bare ikke at hans opplegg funker! Skal kopiere litt inn i tråden her så kanskje dere kan se om dere skjønner det, jeg har en plan som jeg håper kan sirkulere vannet bedre, men tilbake til dette etterhvert.

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby GT750 » 18 Oct 2015, 22:23

12volt høres jo mye mere driftsikkert ut.

Skulle hatt slike rørstusser selv

Henning i dyp konsentrasjon. :-)
Image
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 18 Oct 2015, 22:30

GT750 wrote:12volt høres jo mye mere driftsikkert ut.

Skulle hatt slike rørstusser selv

Henning i dyp konsentrasjon. :-)
Image
Kan lage rustfrie rørstusser til deg jeg Hans <fredrik, men da må du være med på selve utviklinga av vannpumpa! som sagt det er gjort før, men ikke optimalt i mitt hode ihvertfall. Plager deg kanskje med none tegningen og en PM etterhvert :lol:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

supersonett
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2015, 20:05
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby supersonett » 19 Oct 2015, 20:13

Hej , hoppas det går att skriva på svenska och bli lite förstådd. :|

Har tjuv läst denna tråd länge och måste ge tummen upp för en 92 med den rätta looken.

Det är till och med så att jag skulle vilja kopiera den lite och veta hur hög bilen är med de däcken.
Har precis börjat med min och tänkte ställa den på pallbockar i "korrekt" höjd.
Så om det går bra skulle jag önska ett mått över kant dörr tröskel till marken. Min är rostig på alla andra referens punkter

Trollytown 92

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby GT750 » 19 Oct 2015, 20:30

Henning wrote:
GT750 wrote:12volt høres jo mye mere driftsikkert ut.

Skulle hatt slike rørstusser selv

Henning i dyp konsentrasjon. :-)
Image
Kan lage rustfrie rørstusser til deg jeg Hans <fredrik, men da må du være med på selve utviklinga av vannpumpa! som sagt det er gjort før, men ikke optimalt i mitt hode ihvertfall. Plager deg kanskje med none tegningen og en PM etterhvert :lol:
Snakket med en kar på Marknaden i Norrköping. Han kjørte med vannpumpe fra V4 (minns jeg han sa) eller kanskje 2T kortfront?
Den var i hvertfall montert ved siden av dynamoen med lengre reim naturligvis.

Men du er vel kanskje mere inne på elektrisk?
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 19 Oct 2015, 20:43

supersonett wrote:Hej , hoppas det går att skriva på svenska och bli lite förstådd. :|

Har tjuv läst denna tråd länge och måste ge tummen upp för en 92 med den rätta looken.
Trollytown 92
Hei! Topp med svensker på det Norske forumet, det har i en årrekke vært nordmenn på svenska saab klubben, men sjeldent andre veien - klart vi forstår hva du skriver :)

Takk for ros, og selvfølgelig - kopier så mye du orker, og spør dersom det ikke er utfyllende nok i forum tråden, svarer gjerne.

Kan ta noen mål imorgen, kom akkurat inn fra garasjen og skal hoppe i dusjen - slenger ut mål snart.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 19 Oct 2015, 20:48

GT750 wrote: Snakket med en kar på Marknaden i Norrköping. Han kjørte med vannpumpe fra V4 (minns jeg han sa) eller kanskje 2T kortfront?
Den var i hvertfall montert ved siden av dynamoen med lengre reim naturligvis.
Men du er vel kanskje mere inne på elektrisk?
Ok, her er det elektrisk all the way, jeg har riktignok 12v - men det finnes like pumper med 6 volt - fordi....

JEG HADDE ALDRI satt på no mere på remdrift!!!!! Dynamoen på 92 sitter ut ifra enden på girkassa, og igjennom girkassa går det en 8mm tynn bolt som på min var ødelagt grunnet slitasje, så jeg måtte finne meg verdens minste dynamo (som kommer fra en ford faktisk på 25Amp) fordi jeg ikke tør å dra noe sterkere med den tynne og lange bolten - som da går igjennom hele girkassa... så jeg hadde nok ikke våget å slenge på en rem drevet vannpumpe.

Skal ikke ta på meg æren for all denne viten, dette ble regelrett fortalt til meg fra Tore som fikset motoren min, og det Tore sier lytter jeg til :geek:

MEN denne radiator - slange - pumpe greiene gir meg enda flere gråe hår i skjegget - skal snakke mer om det seinere, tar en liten update også snart da jeg fik gjort ferdig eksosen ikveld :D
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 20 Oct 2015, 06:50

Siden det såpass lav aktivitet på forumet må jeg skrive litt mere, må prøve å opprettholde en gjennomsnitt aktivitet....

Det ble eksos ferdig i går kveld, Den nye Tig`en fungerer brillefint, deilig å kunne sveise rustfritt hjemme. Men for all del - trening gjør mester....

Vi kappa skrått, ser bedre ut på bilen, og så håper jeg at eksosen går litt nedover så slipper det å grise til krommen :)

Image

Vurderer om jeg skal ha et feste til på skråen bak, det er 2mm gods tykkelse i røret så egentlig stivt nok, men kanskje det høres enda bedre ut dersom det er hel ved. Skal nok vurderes når motor går.

Image

Har ikke giddet å polere under, bilen blir vel såpass lav at selv ikke orginal frikene kommer seg unner, og dette er jo IKKE en showbil så denna skal ikke stå på et speilgulv!

Image

Det siste bilde er av radiator slanger, har fått kjøpt med slanger nå, dette er blitt et herk å skaffe, ingen av "biilig butikkene har slikt lenger i disse størrelsene, så ble det Tess.... litt dyrer, men de har nå ihvertfall. Må skjule noe heller stygge skrifter som de har malt på, men ellers OK. slanger.

Se mye på bilde, skal snart teste hjernene deres om hvordan vannpumpa bør plasseres - OG DA MÅ DERE BIDRA!!! skal også gp igjennom hvordan Hotrodder gjorde det på Claes sin 92 (tror det var klassiker Claes sin ihvertfall) - skjønner ikke at det fungerer slik som ble gjort, men mulig jeg ikke klarer å tenke så langt... kanskje vi klarer det sammen? TEAMWORK PÅ FORUMET!!!!

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Morten S. » 20 Oct 2015, 07:20

Du kan sende Claes en melding å høre om det fungerer!

https://www.facebook.com/claes.johansson.921?fref=ts

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 20 Oct 2015, 08:00

Morten S. wrote:Du kan sende Claes en melding å høre om det fungerer!

https://www.facebook.com/claes.johansson.921?fref=ts
Takk Morten - melding sendt :)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest