Hans Fredrik Larsen

Her kan nye og gamle medlemmer i klubben eller forumet presentere seg - skriv om hva som gjorde deg til medlem og gjerne litt om bilen din slik at vi andre kan bli bedre kjent med deg.
User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Hans Fredrik Larsen

Postby GT750 » 11 Nov 2012, 18:31

Hei!
Ja jeg tar oppfordringen fra Morten, det var en god idè.
Jeg heter Hans Fredrik Larsen og er 45år og bor på Grålum utenfor Sarpsborg.
Her bor jeg sammen med Hannele og min sønn Ferdinand på snart 9år som jeg har fra et tidligere forhold.
Image

Min interesse for Saab startet på -80 tallet da broren min Morten (som også er GSV medlem) kjøpte seg en -58 93b i Fredrikstad. Jeg husker fortsatt den kvelden da han kom drassende med den bilen. Det var noe med linjene, teknikken, enkelheten ja det var noe spesielt med den Saaben.
I gymnastiden husker jeg at det var en som gikk i parallell klassen som kjørte V4. Jeg synes så synd på ham som skjørte den forferdelig stygge bilen, selv kjørte jeg en 1972 Volvo 142 den var jo mye kulere. Ja jeg skulle bare visst hvor jeg havnet. Men uansett modenheten inntraff og fornuften seiret det ble Saab igjen i 1992.
Siden da har jeg vært medlem av GSV. Min andre store pasjon er Porscher og har hatt flere slike også både 928 og 911. Og sånn er det vel med flere av oss det er ikke bare Saab, det finnes også andre merker. Faktisk så er det mange paralleller mellom en 911 og en Saab 96/99/900.
Ta f.eks. den litt oppreiste kjørestilen, avstanden mellom hode og frontruten på 911 vs. 96. Og har du tenkt på hvordan vindusviskerne går på en 911 vs. OG900 helt likt bortsett fra hvilestillingen er på hver sin side.
Akkurat nå står det ingen "ellver" i garasjen men en -77 911 S står høyt på ønskelisten, den med 15" felger smale karosseriet krom rundt vinduene og en lunefull magnesium 6'er i rompa på 2,7 liter.
Jeg ønsker å kalle meg en "Porsche frelst Saab entusiast", vel vel nok om bilene fra Stuttgart og Ferdinand Porsche.

Jeg har hatt mange Saab'er, er litt sånn at man veksle litt på det. Selve søket etter den "optimale" bilen er evigvarende og spennende, for ikke å snakke om det å gå igjennom det seneste funnet. Lete igjennom hanskerom under baksetet ta en skikkelig vask osv. utrolig morsomt synes jeg. Så kan man kjøre litt for deretter å selge videre til en annen slik at en annen kan ta del i interessen. Morro å bare å se også, dra å se på biler som er tilsalgs høre historiene osv. kjempe artig spør du meg.
Men idag har jeg 4 biler, eller 3,5 biler faktisk spørs hvordan du regner.

Den eldste er den halve. Det er delene og papirene fra en -58 93GT750.
Denne bilen har vært i Norge siden midten av 80tallet. Det var Fredrik Sollie som kjøpte bilen på Wärsta marknaden hvis jeg ikke husker helt feil, deretter ble den solgt til Geir Damsgaard som igjen solgte den til Øystein Lid, videre gikk den til Steinar Øxseth før jeg tok over den. Denne har jeg tenkt til å bygge opp fra bunn av gjennom et friskt karosseri. Jeg har sporet opp et karosseri i Nord-Trøndelag i riktig farge (GN2 Dark green). Men dette er en stor jobb, men de fleste delene har jeg. Dette er forøvrig min 3'e GT, har hatt en rød -59 som nå går i Danmark og en -61 96GT750 som går i Sverige.
Image
Image

Den neste er en -59 93b som jeg kjøpte av Sten Mosand i Trondheim. Denne bilen er urestaurert og kommer opprinnelig fra Moss. Den har pr. dags dato ikke gått mere en 56.000 km. Den bilen er jeg veldig glad i og som brukes mest. Denne husker jeg forøvrig jeg så annonsen på i Aftenposten (føre Finn.no) tidlig på nittitallet da den skulle selges av første eier, men den gangen var den for dyr for meg. Men jeg snakket med Sten om at han noen gang skulle selge den så måtte han ringe meg - og det gjorde han :-).
Image

Den nyeste totakteren jeg har er en -64 Sport. Denne burde også ha en vandrepokal. Dette er en bil som har vært i Norge siden ny og kom inn i klubben med grunnleggeren i 1978 tror jeg. Denne kjøpte jeg også av Steinar Øxseth. Den er nå ferdigrestaurert og mangler kun skilter (vi får se til neste år).
Image

Seneste tilskuddet av biler er en 1980 96GL "Meeri" som jeg kjøpte I Luleå. Meeri etter hun som eide den i Luleå. Fru Meeri ville være selvstendig etter en skilsmisse og bestemte seg for å kjøpe bil i 1980. Den ble ikke mye brukt for når jeg hentet den så hadde den gått 17.400km. Tidligere eier finsk, bilen finsk og havnet hos oss hvor Hannele også er finsk så morsomt dette.
Image


Ellers så kan jeg nevne at jeg er arkivar for GSV, jeg har tidligere vært delelageransvarlig og pr. idag er jeg også leder for GSV. Det er en spennende tid vi er i, hvor alle Saaber er nå "GammalSaab". Jeg håper etterhvert vi vil kunne se flere nye medlemmer med nyere biler bli med i klubben. Vi får vel bygge veien ettersom vi kjører på den? Ha en fortsatt fin kveld.

Mvh
Hans Fredrik Larsen

Må tilslutt vedlegge et bilde av drømmebilen, 1932 Ford V8 Pheaton :-)
Image
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest