"Latsaab II" 1973 96 V4

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby kanonjon » 22 Oct 2014, 21:24

Ja, du sier noe der! Skal nok finne ut av noe. Så lenge jeg kan få godkjenning av Uvesenet, så er det ingen andre hindringer.

Når det gjelder vekta på motoren, så fant jeg en side som sier at alt fra 2.0 liter til 2.8l, så er vekta den samme, stemmer dette?

http://www.gomog.com/allmorgan/engineweights.html

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Kjetil » 22 Oct 2014, 21:39

Tror ikke det bare blir "litt" understyring med en så nostung bil :!:
Her er noen tips om hva som bør gjøres av justeringer på chassi for å endre på bilens egenskaper:
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Har du vurdert andre motorer? Hvis du skal holde deg til original leverandør (Ford) så mener jeg at Zetec motoren som er vanlig i Mondeo opp til ca 2000 har vanlig Ford boltemønster til girkasse. Passer kanskje :?: rett på SAABs girkasse, er omtrent like tung som V4, men blir selvfølgelig noe lengre. Fords Duratec motor er en enda lettere, mer moderne og bedre motor (utviklet av Mazda), men med et helt annet boltmønster til girkasse. Bare noen tanker..... ;)
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby kanonjon » 22 Oct 2014, 21:56

Hadde vært morro med en moderne motor i en 96! Liker tanken! Bilen vil jo gå fint med en 120-130hk motor :P

Takk for link og, må nok justere understellet en del uansett vil jeg tro, men en lettere motor er ikke å forakte. Men må finne ut av girkassehulla går overrens med andre Fordmotorer først :)

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Yngve Knutsen » 22 Oct 2014, 22:34

kanonjon wrote:Hadde vært morro med en moderne motor i en 96! Liker tanken! Bilen vil jo gå fint med en 120-130hk motor :P
Her syns jeg det lukter elektronikk i form av sensorer i hytt & pine, tpc, ECU også videre med disse fordyrende feilkoder som gir massevis av grå hår.

Jeg for min del ville nok heller lagt ned penger i en V4. V4'n og null elektronikk var en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte Saab 96. Og at det var rattgir var den andre grunnen :)
Mobil 90191238

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby kanonjon » 22 Oct 2014, 22:42

Ja, er forsåvidt enig, elektronikk og bil passer dårlig sammen i utgangspunktet. Er som regel det elektroniske som svikter, ikke det mekaniske.

Fant dette klippet :
https://www.youtube.com/watch?v=lxMVbBW2eTc

Ford Cologne/Köln V4 og V6 har samme girkassehullmønster! Da skal det i teorien være bolt-on! :D

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Yngve Knutsen » 22 Oct 2014, 23:02

Før jeg flytta nordover i 1995 hadde jeg to Ford Transiter 1700 ccm V4
Den ene med var med tvillinghjulene bak.
På den satt jeg inn en Granada 2.3L V6 og det var bolt on på girkassa.
Veldig artig kjøretøy spesielt i motbakker. Bare å trøkke inn gassen på
4 gir og det akselererte bra.
Så hvis du skal hive inn en V6 bør du studere de forskjellige utvekslingene som er tilgjengelig til Saab girkasse

Men den kommer til å bli tung i trynet den Saab'n med en V6'r
Mobil 90191238

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby kanonjon » 22 Oct 2014, 23:21

Ja, kommer til å bli tung i trynet, håper ikke på de store forskjellene på kjøregenskapene, men skal nok få orden på det på et eller anna vis.

Siden dette er bolt-on, så virker dette mer fristende enn de andre alternativa jeg har tenkt på.

Ideene jeg har i huet nå er litt mer realistiske enn de jeg hadde før, hehe :p

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Yngve Knutsen » 23 Oct 2014, 00:14

Nå vet ikke jeg om dette blir helt reelt men jeg trur jeg ville begynt med og funnet vektforskjellen på v4 og v6, tatt feks 2 stk 2"x4" på tvers eller noe og lagt den evt vektforskjellen på i motorrommet og kjent på styringen. Det blir vel enda noen + kg til før du er ferdig der fremme. Frykter den kan bli tung på ratte.

Og så kom jeg på at jeg har sett denne bilen før jeg kom på forumet. Det var når jeg startet jakten etter en Saab 96.
Jeg rett på YouTube og ganske riktig, der fant jeg roadmovie'n din fra da du hentet bilen.
Så det var kanonjon det, som henta bil, hehe
Mobil 90191238

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Tore T » 23 Oct 2014, 08:10

Kjetil wrote:Tror ikke det bare blir "litt" understyring med en så nostung bil :!:
Her er noen tips om hva som bør gjøres av justeringer på chassi for å endre på bilens egenskaper:
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Har du vurdert andre motorer? Hvis du skal holde deg til original leverandør (Ford) så mener jeg at Zetec motoren som er vanlig i Mondeo opp til ca 2000 har vanlig Ford boltemønster til girkasse. Passer kanskje :?: rett på SAABs girkasse, er omtrent like tung som V4, men blir selvfølgelig noe lengre. Fords Duratec motor er en enda lettere, mer moderne og bedre motor (utviklet av Mazda), men med et helt annet boltmønster til girkasse. Bare noen tanker..... ;)
I følge denne listen:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Fo ... g_patterns

...er det nok desverre bare "Taunus V4" og "Köln V6" som deler boltmønster....

Men du Kanonjon ...?
Du har jo en 900 turbo som du kan bruke når du har behov for å gasse hardt...?
Hva med å bare få V4'n som sitter der til å gå slik den gjorde når den var ny, evt bare gi den litt oppgradert pustehjelp i tillegg ?
(To-ports forgasser, frisere utblåsportene i toppene litt, og et 2" eksosanlegg...)
En original men frisk 1500 V4 er ikke så dau i mine øyne... følger fint moderne trafikk, har nok kraft til å gi deg fartsbøter / miste førerkort om du vil, og så sant du ikke har tenkt å stille opp i rally, kan du ha masse moro på svingete småveier med en original motor også....
Og er det gromlyd du er ute etter, kan du fint lure folk til å tro at du har en hotta V8 under panseret med et custom eksosanlegg... hehe !

https://www.youtube.com/watch?v=stWneDaPc00
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby kanonjon » 23 Oct 2014, 12:53

Takk for inspill!

Jeg kan absolutt trimme V4-motoren litt, men det er jo noe "alle" gjør, mener jeg. Ikke at jeg har noe spesiell behov for ekstrem fart, men ser heller gleden i galskapen med å putte en V6 i bilen og style den opp litt, fordi det er ikke så mange som gjør det. Samtidig så har jeg lyst å sjokkere original-gutta litt og ;)

Jeg ser for meg senking, strippa interiør, total forandring av dashboard, masse instrumenter, halv-bur, racing seter, V6-motor, sidepipes, dekk og felg fra OG900, bredda skjermer (noe i den dur/moll), forandring i grill, frontleppe etc etc.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest