Joakims 1966 96 Totakt

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 05 Apr 2016, 09:51

I går tok ungene og jeg mot til oss og gikk løs på en kilde til (lite, men..) frustrasjon. Er veldig glad i bilen og den er en sann fryd å kjøre, men ettersom den blir kjørt en del (må jo brukes) så er det ikke alltid like morsomt med de gamle beltene. Så da inngikk vi et samarbeid der jeg var bas og de var i variert grad assistenter.

Etter mye lek, morro og litt arbeid kom vi til slutt i mål med rullebelter fra 99an som gikk til de evige Saabmarker i fjor. HERLIG!

Tok også en spansk en, eller forsøkte iallefall, med å montere turteller. Det var riktignok en biltemateller til firtakter, innstilt på 6 sylindere, meeeen, det funker ikke helt som det skal. Naturlig nok tenker sikkert mange, men var uansett verdt et forsøk. Kan den brukes i det hele tatt eller må jeg ha til totakter? Ikke så lett å finne turteller som går på tresylindra totakt.. :cry:

Nå har jeg igjen 3 punkter på "to do" lista.

Clutchen skal byttes når det blir ledig i garasjen. Kan ikke forstå annet enn at det er sliten clutch når ting funker som det skal men den glepper i 3. og 4. ved pådrag eller i bakker. Første og andre også forsåvidt, men sjeldent jeg gir på så det blir nok moment til å slurre da. Blir værre etterhvert som jeg kjører (tempen stiger) også så jeg går ut ifra det er der problemet ligger. Ny lamell fulgte med på kjøpet så det skulle vel bare være å bytte? Eller trenger jeg mer?

De to andre punktene er fortsatt tempmåler, eller iallefall kabelen. Skal det være bare å trekke den ut av måleren på toppen eller må jeg bytte føler OG kabel?

Siste er tankmåler. Instrumentet i dash funker og jeg mistenker at det er slitasje på sele måleren i tanken. Går det å fikse eller må jeg bytte? Og hvor finner jeg en sånn??

KLARER meg uten tempmåler og tankmåler, men det er unektelig greit å ha :roll:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 05 Apr 2016, 11:54

Turteller innstilt på 6 sylinder skal fungere.
Det gjør det iallfall på min 93.

Har du væskefylt tempmåler? Isåfall må hele instrumentet med rør og føler monteres ut i ett.

Rulleseler er mye mer behagelig ja. Har selv gjort det avviket fra original på Monte Carloen.

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 05 Apr 2016, 12:54

Morten S. wrote:Turteller innstilt på 6 sylinder skal fungere.
Det gjør det iallfall på min 93.
Den virker så flytende og lite direkte. Treg i respons og nå har ikke jeg store erfaringa med turteller på totakt, men det virker som den ligger høyt? Sånn i forhold til lydbilde og.. Men det kan jo være meg da.
Morten S. wrote:Har du væskefylt tempmåler? Isåfall må hele instrumentet med rør og føler monteres ut i ett.
Det tror jeg ikke, det er rød ledning fra måler og inn til dash og det er ikke rare saken som er skrudd i toppen.
Morten S. wrote:Rulleseler er mye mer behagelig ja. Har selv gjort det avviket fra original på Monte Carloen.
Ja, det var helt sinnsykt deilig!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 05 Apr 2016, 18:15

Ikke helt den oppførselen jeg forventa meg. Virker som den ligger på det dobbelte ca i tillegg til at den er veldig forsinka i retur og øker igjen ved pådrag fra der den er, ikke fra der den skal ha falt ned på? Noen kloke hoder?

1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Tore T » 06 Apr 2016, 06:23

Hmmm... Her er det no' gæli ja !!!
Eller har du trimmet vanvittig ?
Hehe !
Men prinsippet for en turteller er jo bare å telle tenningsimpulser, så spiller ingen rolle om det er to- eller firetakt.
Og en tresylindret totakter har tre impulser per omdreining, akkurat som en sekssylindret firetakter... Så det skal ikke by på problemer.
Er du sikker på at det er koblet rett ?
Er vel pluss, jord og en ledning til minus på coilen...( samme som ledningen fra stiften/kondensatoren)
Og er du sikker på at selve turtelleren er i orden ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Twangyman » 06 Apr 2016, 09:37

Biltema funka i allefall fint på min. På 6 cylinder innstilling. Har og kjøpt temperaturmålar på Biltema og montert enkelt på slangen til kjøleveska


Sent from my iPad using Tapatalk

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 06 Apr 2016, 19:42

Tore T wrote:Hmmm... Her er det no' gæli ja !!!
Eller har du trimmet vanvittig ?
Hehe !
Men prinsippet for en turteller er jo bare å telle tenningsimpulser, så spiller ingen rolle om det er to- eller firetakt.
Og en tresylindret totakter har tre impulser per omdreining, akkurat som en sekssylindret firetakter... Så det skal ikke by på problemer.
Er du sikker på at det er koblet rett ?
Er vel pluss, jord og en ledning til minus på coilen...( samme som ledningen fra stiften/kondensatoren)
Og er du sikker på at selve turtelleren er i orden ?
Blodtrimma her ja! :lol:

Nei, det er ikke trimma noe. Jeg mistenker egentlig at det er noe feil på måleren. Tror jeg kjøpte den på Biltema for en stund tilbake, glemte den og fant den igjen i helga. Det virker som den måler riktig på tomgang men at den bruker veeeeldig lang tid på å "falle" etter økt turtall og at den øker på fra der den står istedenfor der den skal.

Jeg har kobla pluss, jord og ledning på minus på coilen så jeg tror da det skal være rett, men. Kan det være dårlig kobling noe sted som gjør at den ikke faller eller er det mer sannsynlig feil på måler?
Twangyman wrote:Har og kjøpt temperaturmålar på Biltema og montert enkelt på slangen til kjøleveska
Er den kobla på eget instrument eller på originalt instrument?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Twangyman » 07 Apr 2016, 21:36

Eige instrument


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 25 Apr 2016, 19:50

What is this?
uploadfromtaptalk1461610164489.jpeg
Blir veldig mye fukt på utsiden av gasserne. Lukter ikke bensin (tror jeg, noe redusert luktesans om dagene, men ikke heelt på bærtur. Litt gugge te konsistens og grå farge..

Ellers eksperimenterer det om dagen
uploadfromtaptalk1461610153776.jpeg
uploadfromtaptalk1461610143731.jpeg
uploadfromtaptalk1461609987805.jpg
Ikke 100% og ikke testa med fanger på enda, men tror det kan bli noe. Gummimatte fra tviltema som gir litt røff patinert stil som står til resten..

Hiss eller diss? (min bil, men moro med innspill)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Stein Are » 28 Apr 2016, 20:38

Det blir desverre diss denne gangen 8-)
Saab 96 1962-Saab 900 1990


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest