Joakims 1966 96 Totakt

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 01 Sep 2013, 11:21

Da har totaktseventyret starta. Jomfrutotaktern min ankom på henger i går kveld og jeg har såvidt vært ute i garasjen og prøvd å lage meg en oversikt over hva som er hva og skal hvor. Bilen er delvis (ganske) demontert og det er en del å gjøre. Bunn inne og ute er sandblåst og det er sveisa der det sveises må. Litt skader og litt brune flekker er det, men man må starte en plass og da verken kone eller økonomi er enig i at en strøken kortnos eller Monte Carlo eller noe sånt er plassen å begynne så starter man i andre enden.

Motoren går rundt, eksos, radiator og varmeapparat er demontert. Interiøret og matter er ute alt sammen og gulvet i bilen er helt fint. Clutch og bremser har tørka og bensinen på tanken har stått der i 6 år så det er vel bare å tømme ut?

Dette er som sagt min første totakt, demontert sådan, så jeg kommer nok til å lære masse om denne før jeg kommer så langt som å få kjørt den. Jeg tror nok også det kommer mange spørsmål til dere som har erfaring også underveis ;) Skal ordne med bilder underveis!

Image

Image
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 01 Sep 2013, 15:19

Fin farge. Ser ut til at dashbordpolstringen er hel og fin også.
Det er ikke så ofte, og nesten umulig å få tak i.

User avatar
tommybi
Posts: 250
Joined: 28 Nov 2012, 19:42
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby tommybi » 01 Sep 2013, 15:58

Gratulerer med ny bil. 2takt er morro det du kommer og få mye glede av den , er så kult og kjøre 2 takt :D er det din første 2 takt og ?
saab v4 1976, saab 96 2takt soltak 1961,saab 96 2 takt 1966, saab 96 2takt 1965, saab 99 4 speed. 1982.saab 99 5speed 1982

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 01 Sep 2013, 16:10

Takk for det :) Fargen er fin den, men jeg er ikke helt sikker på om jeg beholder den. Ettersom interiøret er hvitt og rødt og jeg er svært svak for "gangstercap" så har jeg veldig lyst på hvit 96 med rød gangstercap.. Men det er så langt opp og frem at jeg tenker ikke for hardt på det.

Interiøret er veldig fint og det er bare to pittesmå sår i ryggen på baksetene. Ellers er understell sandblåst og tectylert og det lille som måtte sveises er sveisa. Noen bulker er det og litt rustflekker er det også, men det tar jeg ikke så tungt prisen tatt i betrakning.

Gleder meg masse til å kjøre totakt! Det er min første ja :)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 01 Sep 2013, 20:41

Her har vi det herlige synet som møtte meg etter frokost :D

Image
IMG_3981 by jkjoede, on Flickr

Nappa bort panser og begynnte å se meg rundt. Det er mye som er løst og demontert så det er ganske spennende å være fersk på totakt! :geek:

Image
IMG_3988 by jkjoede, on Flickr

Jeg har begynnt å få oversikt over ting (tror jeg). Iallefall de viktigste tingene, men det er noen småting som gjenstår å få klarhet i. Har bestilt Verkstedhåndbok og delekatalog på CD fra GSV og det blir greit å få i hus tenker jeg! Takk for tips, Morten!

Legger ved et par bilder fra motorrommet sånn at snille sjeler kan skyte inn hvis det er noe jeg må passe på eller ordne eller hva det skulle være.

Image
IMG_3991 by jkjoede, on Flickr

Image
IMG_3989 by jkjoede, on Flickr

Gulvet i bilen og undersida er sandblåst, sveisa og tectylert så det er ikke så alt for ille

Image
IMG_4009 by jkjoede, on Flickr

Nå kosta jo ikke det her objektet skjorta, så det er ingen skjønnhet, men jeg MÅTTE ha en totakter, så da ble det denne Namdalingen som har stått siden '81.

Interiøret er derimot VELDIG pent (etter min mening) med tanke på pris. Begge fremstoler og bakseter er helt fine! Kanskje ikke museumsfin men likevel :lol:

Image
IMG_4018 by jkjoede, on Flickr

Dashbordtrekket er helt og fint, alle ruter er fine og speil. Foruten sidespeilene. Mulig det bare skal være ett, men det eneste jeg har er rester av venstre sidespeil. Fikk med en del ekstra, bla.a. ekstra girkasse og radiator og varmeapparat.

Image
IMG_3986 by jkjoede, on Flickr

Clutch har visst tørka ut (finner jeg vel ut av). Men alt fra pedal og frem til slavesylinder(? den som står på gearkassa.. Skrudd litt, men det her blir første totaloverhaling) er demontert. Håndbrekket har stått på, så selv om det er koblet fritt så henger det på. Det blir vel punkt 1 å fikse. Bremsene har visst også tørket ut.

Nøkkelen sitter i tenninga og jeg går ut ifra at grunnen til at jeg ikke får den ut er at den ikke går i revers. Får inn 1. og 2. gear uten clutch men 3., 4. og revers vil ikke. Høres dette skummelt ut for noen så får jeg 1: bytte kasse eller 2: bryne meg på enda mer spennende utfordringer.

Ingen fler bilder jeg har å dele med dere i dag. Jeg har stort sett bare tusla rundt, pakka ut førersetet og skrudd det løst på og generelt prøvd å få oversikt over hva jeg har, hva som er løst, hva som ikke står på plassen sin og hvordan alt henger sammen.

Jeg jobber meg motsatt vei føler jeg da jeg begynnte å skru på 9-5 og har jobba meg bakover mot totakt via 99.. Ingen mekaniker men jeg er ganske trygg på at jeg skal få den her på veien igjen :mrgreen: Kona var ikke overbevist om å kjøpe fler biler, men hun har allerede blitt sjarmert og har ikke uttrykt misnøye ETTER at denne søte skjønnheten kom hjem.

Avslutter med et lite klipp fra turen hjem i går:

http://youtu.be/RB3OWd28eWE
(Finner ikke ut av innbygging her, så får bli med linken inntil videre. Ikke superspennende uansett..)

Ha en fin kveld! :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Eimund » 01 Sep 2013, 20:59

Gratulerer med ny bil. Ser spennende ut :)
Denne tråden burde kansje ligge under prosjekt delen av forumet? Gleder meg til fortsettelsen :)
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 01 Sep 2013, 21:41

Eimund wrote:Gratulerer med ny bil. Ser spennende ut :)
Denne tråden burde kansje ligge under prosjekt delen av forumet? Gleder meg til fortsettelsen :)
Haha! Ja, det har du så absolutt rett i! Vet ikke hvordan jeg flytter det eller om jeg kan. Får prøve, men hvis det ikke skjer noe så kan kanskje en admin flytte meg. Det var en glipp i iveren etter å dele :lol:

Takk for det! Jeg gleder meg jeg også :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Stein Are » 05 Sep 2013, 15:04

Kjøpte du den i Namsos?

Stein Are
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 05 Sep 2013, 18:51

Det stemmer! Den flytta fra Namsos til Skogn forrige helg :mrgreen:

Har brukt litt tid på å gå gjennom alt jeg har nå. Eneste jeg har kommet frem til at jeg mangler er viftereima (så langt).
Klarte ikke dy meg i dag og måtte hive i et batteri og se om det var noe action. Vet ikke om det er bare pluggene som må byttes eller om det er mer, men det eneste jeg ikke hadde for å få start var tenning. Men nå er det strengt tatt flere ting å ta seg til enn å få start :)

Anne ringte for å bekrefte adressen i går og sa hun skulle poste cd'er med verkstedhåndboka og delekatalog så jeg har et håp om at de kanskje kommer i morgen. Det er det noen som gleder seg til iallefall! :geek:

Dagene uten verkstedhåndboka har vært spennende da det som nevnt tidligere er min første totakt og det har vært morsomt å gå over og finne ut av ting på egen hånd.

Hvor er beste plass å få tak i viftereima? Også usikker på om jeg har rett kobling mellom slave og hovedsylinder til clutchen..

Ellers er livet som eier av en totakter helt fortreffelig! :mrgreen: Selv om den ikke går eller har skilt enda :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Stein Are » 05 Sep 2013, 19:09

Jeg bor ti min unna Namsos og vurderte å ringe. Men min kones ord "bli ferdig med den du har først…" rant meg desverre ihu :?
Saab 96 1962-Saab 900 1990


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest