Latsaab 900 Turbo
Posted: 03 Nov 2012, 20:48
Den 6. Juni kjøpte jeg min første bil, en 1991 Saab 900 Turbo 16. Bilen har vært avregistrert siden 2005(!) og bilen har stått ute mer eller mindre. Dette har medført til masse rust. Alt av oppheng må byttes/restaureres. Skjermene, spesielt høyre framre har lidd mye av denne metallpesten. Lakken har mistet sin glans for lengst og det er til og med fingermerker som har blitt etsa fast i lakken. Heldigvis er maskineriet i orden, bortsett fra litt gamle slanger og vakuumlekkasje. Bilen har en godt oppfulgt service historikk. Interiøret var overraskende godt tatt vare på, ingen flekker eller hull som har betydning, men taket har seget litt i stoffet. Nesten alt av det elektriske funker 100%, bortsett fra vindusmotorene, disse går VELDIG tregt opp og ned. Men uansett, så er jeg fornøyd med kjøpet, jeg vil ha en klassisk Saab 900 Turbo, gidder ikke å kjøre rundt i franske puddingbiler, tyske koffertbiler eller dølle japanske biler (min mening!), hehe.
Tja, litt om meg da, jeg er 25år mann (12år i sinnet) og bor i Arendal, og jeg fikk lappen 23. desember 2011 (ja, skulle ha fått lappen leeeeeeeenge før det, men sånn er det), jeg har litt teknisk innsikt, men bilmekking er helt nytt for meg. Men dette er en gyllen mulighet for meg å lære litt om bil og bilmekking, så dette synes jeg er helt ålreit
Dette er et budsjetts restaureringsprosjekt og alt arbeid med bilen er har blitt gjort under et 6x3m partytelt. Her er noen utvalgte bilder ;
Slik så den ut når jeg kjøpte den, masse rust på de typiske OG900 steder, samt aluminiumstæring på kritiske komponenter.
Så ikke bra ut!
Sliten bakaksel, men reddbar!
Rusta helt bort!
Hjemmemekka motorheis, veldig mye improviseringer ble gjort under restaureringa
Interiøret var i god stand, bare en liten rens, så var det godt som nytt!
Tært!!
Sveiset på nye hubber
Diverse deler pusset ned og malt med Arcanol, 2-3 strøk. Det har gått over 8 liter med Arcanol på denne bilen.
Overhalt bakstilling
Rep-arbeid
Jupp, masse Arcanol maling
Rusta karosserihull
Fikk tak i et brukt Aerokit
Reparert skjerm, jukset litt som Ingrid Espeli, men skjerm er supersterk, flere lag med epoksi og duk, samt forsterket glassfibersparkel
Reparert karosserihull
Ferdig reparert og malt motorrom
Tectylert undersida, samt kanaltectylering
Motoren gir et godt inntrykk at den er god stand, ingen ulyder og starter lett, ingen blå eller hvitrøyk fra eksos
Rust på panser
Reparert panser, ingen sveis, fylte igjen hele hullet med epoksi og mikrofiber, det ble knallers, langt bedre enn sveis i dette tilfellet.
Pussearbeid før lakk, LAAAANG jobb!
Ferdig lakka, selvom jeg fikk litt appelsinhud, så er jeg fornøyd med resultatet, spesielt under omstendighetene og at lakkjobben totalt kosta meg 2500kr. Bilen skal rubbes og poleres til våren
"Garasjen" hehe
Interiør på plass igjen
Bilen nede på bakken igjen
Nå må forstillingen justeres og bilen må inn på EU kontroll!
Oppstart av bilen :
http://www.youtube.com/watch?v=vFOngSEjKyA&feature=plcp
Tja, litt om meg da, jeg er 25år mann (12år i sinnet) og bor i Arendal, og jeg fikk lappen 23. desember 2011 (ja, skulle ha fått lappen leeeeeeeenge før det, men sånn er det), jeg har litt teknisk innsikt, men bilmekking er helt nytt for meg. Men dette er en gyllen mulighet for meg å lære litt om bil og bilmekking, så dette synes jeg er helt ålreit
Dette er et budsjetts restaureringsprosjekt og alt arbeid med bilen er har blitt gjort under et 6x3m partytelt. Her er noen utvalgte bilder ;
Slik så den ut når jeg kjøpte den, masse rust på de typiske OG900 steder, samt aluminiumstæring på kritiske komponenter.
Så ikke bra ut!
Sliten bakaksel, men reddbar!
Rusta helt bort!
Hjemmemekka motorheis, veldig mye improviseringer ble gjort under restaureringa
Interiøret var i god stand, bare en liten rens, så var det godt som nytt!
Tært!!
Sveiset på nye hubber
Diverse deler pusset ned og malt med Arcanol, 2-3 strøk. Det har gått over 8 liter med Arcanol på denne bilen.
Overhalt bakstilling
Rep-arbeid
Jupp, masse Arcanol maling
Rusta karosserihull
Fikk tak i et brukt Aerokit
Reparert skjerm, jukset litt som Ingrid Espeli, men skjerm er supersterk, flere lag med epoksi og duk, samt forsterket glassfibersparkel
Reparert karosserihull
Ferdig reparert og malt motorrom
Tectylert undersida, samt kanaltectylering
Motoren gir et godt inntrykk at den er god stand, ingen ulyder og starter lett, ingen blå eller hvitrøyk fra eksos
Rust på panser
Reparert panser, ingen sveis, fylte igjen hele hullet med epoksi og mikrofiber, det ble knallers, langt bedre enn sveis i dette tilfellet.
Pussearbeid før lakk, LAAAANG jobb!
Ferdig lakka, selvom jeg fikk litt appelsinhud, så er jeg fornøyd med resultatet, spesielt under omstendighetene og at lakkjobben totalt kosta meg 2500kr. Bilen skal rubbes og poleres til våren
"Garasjen" hehe
Interiør på plass igjen
Bilen nede på bakken igjen
Nå må forstillingen justeres og bilen må inn på EU kontroll!
Oppstart av bilen :
http://www.youtube.com/watch?v=vFOngSEjKyA&feature=plcp