Latsaab 900 Turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Latsaab 900 Turbo

Postby kanonjon » 03 Nov 2012, 20:48

Den 6. Juni kjøpte jeg min første bil, en 1991 Saab 900 Turbo 16. Bilen har vært avregistrert siden 2005(!) og bilen har stått ute mer eller mindre. Dette har medført til masse rust. Alt av oppheng må byttes/restaureres. Skjermene, spesielt høyre framre har lidd mye av denne metallpesten. Lakken har mistet sin glans for lengst og det er til og med fingermerker som har blitt etsa fast i lakken. Heldigvis er maskineriet i orden, bortsett fra litt gamle slanger og vakuumlekkasje. Bilen har en godt oppfulgt service historikk. Interiøret var overraskende godt tatt vare på, ingen flekker eller hull som har betydning, men taket har seget litt i stoffet. Nesten alt av det elektriske funker 100%, bortsett fra vindusmotorene, disse går VELDIG tregt opp og ned. Men uansett, så er jeg fornøyd med kjøpet, jeg vil ha en klassisk Saab 900 Turbo, gidder ikke å kjøre rundt i franske puddingbiler, tyske koffertbiler eller dølle japanske biler (min mening!), hehe.

Tja, litt om meg da, jeg er 25år mann (12år i sinnet) og bor i Arendal, og jeg fikk lappen 23. desember 2011 (ja, skulle ha fått lappen leeeeeeeenge før det, men sånn er det), jeg har litt teknisk innsikt, men bilmekking er helt nytt for meg. Men dette er en gyllen mulighet for meg å lære litt om bil og bilmekking, så dette synes jeg er helt ålreit :)

Dette er et budsjetts restaureringsprosjekt og alt arbeid med bilen er har blitt gjort under et 6x3m partytelt. Her er noen utvalgte bilder ;

Image
Slik så den ut når jeg kjøpte den, masse rust på de typiske OG900 steder, samt aluminiumstæring på kritiske komponenter.

Image

Image
Så ikke bra ut!

Image
Sliten bakaksel, men reddbar!

Image
Rusta helt bort!

Image
Hjemmemekka motorheis, veldig mye improviseringer ble gjort under restaureringa

Image
Interiøret var i god stand, bare en liten rens, så var det godt som nytt!

Image
Tært!!

Image

Image

Image

Image

Image
Sveiset på nye hubber

Image
Diverse deler pusset ned og malt med Arcanol, 2-3 strøk. Det har gått over 8 liter med Arcanol på denne bilen.

Image
Overhalt bakstilling

Image
Rep-arbeid

Image
Jupp, masse Arcanol maling :)

Image
Rusta karosserihull

Image
Fikk tak i et brukt Aerokit

Image
Reparert skjerm, jukset litt som Ingrid Espeli, men skjerm er supersterk, flere lag med epoksi og duk, samt forsterket glassfibersparkel

Image
Reparert karosserihull

Image
Ferdig reparert og malt motorrom

Image

Image
Tectylert undersida, samt kanaltectylering

Image
Motoren gir et godt inntrykk at den er god stand, ingen ulyder og starter lett, ingen blå eller hvitrøyk fra eksos

Image

Image
Rust på panser

Image
Reparert panser, ingen sveis, fylte igjen hele hullet med epoksi og mikrofiber, det ble knallers, langt bedre enn sveis i dette tilfellet.

Image
Pussearbeid før lakk, LAAAANG jobb!

Image
Ferdig lakka, selvom jeg fikk litt appelsinhud, så er jeg fornøyd med resultatet, spesielt under omstendighetene og at lakkjobben totalt kosta meg 2500kr. Bilen skal rubbes og poleres til våren

Image
"Garasjen" hehe

Image

Image
Interiør på plass igjen

Image
Bilen nede på bakken igjen :)

Image
Image
Nå må forstillingen justeres og bilen må inn på EU kontroll!

Oppstart av bilen :
http://www.youtube.com/watch?v=vFOngSEjKyA&feature=plcp
Last edited by kanonjon on 23 Mar 2013, 23:58, edited 1 time in total.

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Postby Eirik » 03 Nov 2012, 21:05

Jeg har jo fulgt denne tråden på STCN, og jeg må si du har vært god å stå på :) Det er kanskje lett i starten, men det blir vel ofte vanskeligere å holde motivasjon oppe over tid når prosjektene drar ut og nye problemer dukker opp. Ser fram til å se dette prosjektet fullført! :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Postby kanonjon » 04 Nov 2012, 02:14

Takk for det!

Men alt det harde arbeidet har jeg fått igjen for nå!

Bilen går som et uvær og sitter klistra på veien, er en FORNØYELSE å kjøre!!

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Postby kanonjon » 17 Nov 2012, 02:03

Beklager for litt dårlig med updates i det siste. Kommer en del bilder nå ;)

Bilen er nå EU godkjent og har nå skilter! I ettertid så har jeg montert og fikset litt småting på bilen.

Image
Bytta alt av dashbordpærer, bortsett fra instrumenter. Ser veldig bra ut nå!

Image
Instrumenter fra Biltema, billig, greit og kult! Oljetemp, oljetrykk og volt!

Image
Installerte grøftelys idag, veldig fornøyd! Ser bra ut :)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Postby Morten S. » 17 Nov 2012, 08:50

Jeg har også fulgt deg fra første dag på turboforumet.

Imponerende jobb, og at det er førstegang bil gjør det jo ikke mindre imponerende.
Herlig å se at nok en og900 blir tatt vare på.

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Postby kanonjon » 17 Nov 2012, 15:29

Tusen takk, har fått masse god feedback og støtte, det har hjulpet veldig altså :) Synes det er veldig artig å være med på et forum (STCN og GSV) der for er likesinnet og har en kjærlighet nichemerket Saab :)

Det er synd at det er litt få OG900 igjen, men disse hadde jo sine rustproblemer såklart. Men er som du sier, det er godt at det finnes folk som har et hjerte for litt eldre Saaber, er vi som sørger for at disse fantastiske bilene ikke blir glemt!

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Postby kanonjon » 21 Nov 2012, 18:20

Tok en liten "photoshoot" ved Næs Jernverk idag.

Image
Image
Image

Nytt emblem til bilen :
Image
Gjorde dette for humorens skyld ;)

Nytt instrument, lambdamåler. Ser ut som den blender voldsomt, men den gjør ikke det i virkeligheten.
Image

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Postby kanonjon » 29 Nov 2012, 23:29

Update :

I det siste har jeg mistet turbotrykk, magnetventilen var gåen, den ville ikke klakke i det hele tatt og jeg kunne blåse luft igjennom alle røra.
Kanskje jeg tar feil ang. dette, men kan også kjenne et vagt luftrekk fra intercooleren når den står på tomgang. Jeg skal dobbelsjekke dette.

Varmekranen til varmeapperatet lekker, akkurat nå så venter jeg på en ny kran.

Ellers så går bilen fint, hehe.

Jeg har noen oppgraderinger på lur, disse skal installeres om ikke så lenge.

- Større intercooler
- Turbotrykksmåler med tall
- Badekarsspoiler

Og ikke minst, reparere feila med bilen ;)

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Postby kanonjon » 27 Feb 2013, 22:04

Lenge siden sist update, tenkte jeg kunne bare gi dere en oppdatering. Prosjektstrådmessig så er jeg mer aktiv på Turbo forumet.

Image
Badekarspoiler og sjalusi

Image
Hvite blinkers

http://www.youtube.com/watch?v=Y5sE2JsYppA
Turbotrykket er fiksa, defekt trykkvakt. Har justert litt på duty cycle og boost på APC-boksen, bilen er en drøm å kjøre. :)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Postby Morten S. » 28 Feb 2013, 06:50

Blir bare finere og finerer denne her :D


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests