Restaurering av 96 65 mod

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Smikstugun
Posts: 6
Joined: 02 Nov 2012, 11:31
Contact:

Restaurering av 96 65 mod

Postby Smikstugun » 02 Nov 2012, 12:17

Jeg har nettopp meldt meg inn (på nytt etter mange års fravær) i GSV, og ser at de nye hjemmesidene ser svært bra ut.
Har også lest en del av innleggene i Forum'et, og har lyst til å være med å bidra fra starten av.

Jeg kjøpte en longnose i 1967 i Kongsberg, og brukte denne som daglig bil til den ble lagret på låven for mer enn 30 år siden.
Den har stått tørt og godt, men er rimelig nedstøvet.
Bilen var i bra stand da den ble parkert, og det er for dumt at et slikt eksemplar skal stå lagret.
Jeg har derfor nå fått "blod på tann" for å få bilen på vegen igjen.
Bilen er derfor trukket frem fra lagerplassen og inn i garasjen vha talje. Hjullagrene var ikke veldig villige!
Jeg har tenkt å restaurere fullstendig, og har begynt så smått ved å heise ut motor og gearkasse.
Tenkte å rehabilitere motoren, men var så heldig å få kjøpt en overhalt Monte Carlo-motor, og vil sette denne inn i stedet.
Bygger vel da samtidig sannsynligvis om til skivebremser foran.
Jeg er sikker på at jeg trenger mye råd og tips under veis, og vil nok spørre her i Forumet.
Har foreløpig fått mye god hjelp fra Bjørn Olsen.
(Jeg har forøvrig kjørt SAAB av forskjellige modeller "i alle år" og har for tiden en 97 mod 9000 GSE og en 97 mod 9-5 SE i daglig bruk)

Legger ved bilder av 96an, slik den ser ut nå. Forsøker å følge opp med innlegg, - men prosjektet vil nok ta noe tid.....


Det fikk jeg ikke til gitt, - kan noen forklare meg hvordan dette gjøres her?
(Vet ikke om navnet mitt kommer frem automatisk, i og med at dette er første innlegg. Skriver derfor så langt under med

Øistein


User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Restaurering av 96 65 mod

Postby Eirik » 02 Nov 2012, 13:28

Hei, og velkommen til forumet! :)

Spennende med slike bortgjemte biler som hentes fram etter mange års stillstand. Ser fram til å se bilder!

Jeg skal lage en oppskrift på hvordan en får lagt inn bilder i innleggene på forumet, skal prøve å få til dette i løpet av helgen. Jeg kan ta kortversjonen med en gang: Du må bruke en ekstern bildeopplastingstjeneste. Her finnes det mange å velge mellom, kanskje aller enklest er bildr.no. Om du går til http://www.bildr.no, velger du bilde å laste opp fra pcen din, og trykker last opp. Deretter merker du teksten under "BBCODE med miniatyrbilde til bruk i forum:". Denne teksten ser ut omtrent som følger (uten *)
[*url=http://bildr.no/view/201307194][*img]http://bildr.no/thumb/1307194.jpeg[/img][/url]

Denne kopierer du inn i teksten din. (Ofte skal en ta flere bilder samtidig, da er det en fordel å bruke to faner i nettleseren, en på forumet og en på bildr.no)

Lykke til, gi beskjed om du ikke får det til så skal vi nok finne utav det :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

Smikstugun
Posts: 6
Joined: 02 Nov 2012, 11:31
Contact:

Re: Restaurering av 96 65 mod

Postby Smikstugun » 06 Nov 2012, 11:34

Da prøver jeg å legge inn bilder....

[img][/im[img]http://bildr.no/thumb/1310536.jpeg[/img]g]

Funker ikke.
Uansett var dette en utrolig komplisert måte å kopiere inn bilder i et innlegg.
Kan du ikke lage en vanlig kopieringsprosedyre fra bildefolder til tekst uten å måtte gå om ekstern lenke som her bildr.no???
Ref. f.eks. slik det gjøres når du legger inn annonser i Finn.no.

Øistein

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av 96 65 mod

Postby 96GT » 06 Nov 2012, 15:25

Smikstugun wrote:Da prøver jeg å legge inn bilder....

Imageg]

Funker ikke.
Uansett var dette en utrolig komplisert måte å kopiere inn bilder i et innlegg.
Kan du ikke lage en vanlig kopieringsprosedyre fra bildefolder til tekst uten å måtte gå om ekstern lenke som her bildr.no???
Ref. f.eks. slik det gjøres når du legger inn annonser i Finn.no.

Øistein
Her har du rotet litt med koden. Skall Vare: Image
Lett gjort når en høyreklikker og limer inn. Bare å passe på at link er mellom...

En bredde jeg syes er greit er ca 400-500 pixler

Image

Flott bil!!!
Last edited by 96GT on 06 Nov 2012, 16:13, edited 1 time in total.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Restaurering av 96 65 mod

Postby Morten S. » 06 Nov 2012, 16:13

Dersom du bruker bildr.no så kopierer du inn den avmerkede linken rett inn i innlegget uten å trykke på URL eller IMG over.

Image

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Restaurering av 96 65 mod

Postby Eirik » 06 Nov 2012, 20:19

Smikstugun wrote:Da prøver jeg å legge inn bilder....

(...)

Funker ikke.
Uansett var dette en utrolig komplisert måte å kopiere inn bilder i et innlegg.
Kan du ikke lage en vanlig kopieringsprosedyre fra bildefolder til tekst uten å måtte gå om ekstern lenke som her bildr.no???
Ta en titt på det Morten skrev :)

Jeg vil ikke si opplastingen er komplisert, men jeg kan forstå det kan virke slik første gangen en gjør det.
Jeg gjorde dette selv nå med stoppeklokke; på første forsøk rakk jeg da å laste opp 4 bilder (på ~150kb / stykk) til bildr.no og legge disse inn i innlegget mitt før det var gått 1minutt. Det blir under 15 sekunder per bilde. Jeg synes vel ikke at dette kan kalles utrolig komplisert? :) Om du ikke allerede gjør det vil jeg anbefale å bruke to faner i nettleseren, så hopper du raskt frem og tilbake mellom forumet og bildr.no.

Uansett er dette den mest vanlige måten å dele bilder på et diskusjonsforum. Det finnes måter å laste opp direkte til forumet på, men det bruker vi ikke her. Den korte forklaringen på dette er at dette bare ville blitt mer komplisert for vanlige folk å bruke. Jeg har jobbet mye med å få til en enklere løsning, men dette har ikke ført frem enda. Jeg kan ikke love at dette vil komme, men jeg ser altså på andre løsninger.

Inntil vi eventuelt velger en annen løsning, håper jeg forumets medlemmer kan være med å gi denne løsningen en sjanse :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

Smikstugun
Posts: 6
Joined: 02 Nov 2012, 11:31
Contact:

Re: Restaurering av 96 65 mod

Postby Smikstugun » 13 Nov 2012, 10:15

Så prøver jeg igjen..........
(Har nok en inngrodd skepsis til det meste som er nytt, - og er heller ikke ekspert på datagreier. Men det går an å lære, og det en kan er heller ikke komplisert!)
Vedlagt skal det altså være flere bilder av restaureringsobjektet. Og den nye motoren skal etter hvert på plass!

Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Restaurering av 96 65 mod

Postby Morten S. » 25 Dec 2012, 15:54

Spennende prosjekttråd, som jeg kommer til å følge med på. :D

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Restaurering av 96 65 mod

Postby Eirik » 25 Dec 2012, 16:18

Morten S. wrote:Spennende prosjekttråd, som jeg kommer til å følge med på. :D
Det skal jeg også! Jeg ønsker meg en totakter selv, og er litt svak for langfronten.

Jeg ser fram til å følge med på prosjektet ditt :-)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Restaurering av 96 65 mod

Postby Morten S. » 05 Oct 2013, 08:09

Hei!

Har det skjedd noe nytt på prosjektet ditt Øistein?

Skal du bruke originalkassen? 1965 er eneste årgang der du kan bruke girkasse med "vørterkake" og skivebremser.
"Bare" å dunke ut akslene fra tromlene/hele ytre enhet, og erstatte med tilsvarende fra V4.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest