95´Saab 9000 CD

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

95´Saab 9000 CD

Postby 78dude » 19 May 2013, 00:21

Det hele starter egentlig i baksetet på en Fiat Doblo i Tyrkia. Vi er på vei inn til sentrum av Antalya og jeg har datra mi på fanget uten setebelter med en tyrkisk taxisjåfør bak rattet. Kulturforskjeller finnes overalt, over landegrenser og til å med i trafikken og jeg tenker hele tiden på at dette er i trygt for fem flate øre! Tankene går hjemover til gode gamle Norge der en halvsliten gamel Passat har fungert som familiebil i cirka ett år som står og venter på oss på flyplassen. Den må byttes tenker jeg - den er ikke safe for og transportere en familie på 3 etter dagens standard.

Vel hjem etter ca 9 dagers ferie begynner leitinga på finn.no og AutoDB, men dessverre så er lommeboka slank, viljen til å gå i banken er liten og fordel for meg selv er at jeg kan skru! Etter å ha bodd ca 3,5 år i Sverige har jeg lært meg at halv gamle svenske biler ble bygget solid og laget for at man kan gjøre det meste selv på de, så her må en finne noe som gir god valutta for pengene. Etter og ha delvis brukt noe av tidlig 90 tallet på og sitte i baksetet på en Saab 90 som ofte ga lørdagsbesøk på Saab Huset på Ensjø så lå denne skjulte kjærligheten til Saab en plass bak i hodet.

Noen få uker senere sitter jeg på Ålesunds lufthavn Vigra med en enveisbilett til Gardermoen, etter å ha fått pruta ned et par-tre tusen på en 95 mod Saab 9000 CD på finn.no som står parkert og til salgs på Hurum (utenfor Oslo) Bilen er dessverre et objekt og selger går med planer om å få bilen på skroten, men we give it a try...

Jeg avtaler at en barndomskompis henter meg på Gardermoen, han er halvt svensk og har brukt mye av barndommen til å være baksete passasjer i Saab 99 og 90 - dessuten så har han en tidlig Saab 900 turbo Aero som entusiastbil så det er greit å ha med en som har nese for Saab!

Vi setter kursen fra Gardermoen mot Hurum i hans pendlerbil som er en kliss ny Fiat Punto - men vi må en tur innom Biltema på Alnabru for Saaben mangler batteri. Etter ca en time så møter vi selger på parkeringen der bilen står og dessverre så virker ikke dette så lovende, lyxbilen fra Trollhättan ser sliten og medtatt ut! Vi tar oss en runde rundt bilen og bestemmer oss for å sette i batteriet og klistre på prøveskilta og i det minste prøve og ta bilen ut på en prøvetur. Med et ferskt batteri fyrer bilen opp på første forsøk og med gåen eksos og rustne bremser legger vi ut på en liten tur. På turen tilbake til selger stopper vi opp på den lokale Rema 1000 for å ta en konkulsjon, er dette noe å satse på?

Tanken på og betale en blodpris på en flybilett hem samt et bortkasta bilbatteri gjør at jeg slår til på bilen og legger meg avgårde de 54 miliene hjem fra østlandet til nordvest!

Image

Heldigvis så fungerer den tidsriktige Pinoeer-spilleren i bilen og en greier og dra opp såpass med volum at en greier og la noe av musikken døve ned den bråkte eksosen på vei hjemover.

Image

Første stopp på vei hjem, Gardermoen og lyxvagnen har bevist at den er i det minste god for å kjøre en 5-6 mil uten stopp

Image

Vi har her passert Dombås og er på vei mot Lesja og Bjorli. Saaben gir tydelig et signal om at den er på vei til noe godt og til en bedre tilværelse. Til og med på forbruket er den "snill"!

Image

Endelig har vi kommet oss til riktig fylke og bilen for oppleve for første gang at dens nye tilværelse har nå blitt byttet med den ydlisike Oslofjorden mot høye fjell og dype fjorder.

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: 95´Saab 9000 CD

Postby 78dude » 19 May 2013, 00:46

Vel hjemme på Valderøya (Giske kommune) begynner jobben, et objekt som egentlig hadde en fot i grava skal nå bli en bruksbil og liste over hva som må gjørest blir til. Først så må en få byttet eksosen og slik så det gamle ut!

Image

En uke senere og en SMS fra Biltema på et et nytt anlegg har kommet i butikken, så er det bare å begynne og sette på nye rør.
Image

Ca 1,5 time etterpå og rustne rør og råttne potter er byttet ut med blanke rør og potter.
Image

Ca en uke senere begynner bremsejobben, bak med nye kalippere, bremseskjold, klosser og skiver.
Image

Nye skiver og klosser foran, og per i dag også blitt byttet kalippere foran.
Image

Det er så mye mer jeg kunne skrevet av utbedringer som har blitt gjort, men her er ca 1 mnd gamelt bilde av bilen - gått 14.000km siden den ble kjøpt inn for nesten ett år siden - en del TLC har blitt utført og bilen har startet og gått både under kulde, varme og storm uten noe som helst problem.
Image

Vi skriver mai 2013 - klokken er sent og jeg skulle egentlig ha vært til sengs nå - Saaben er ikke lengre en vanlig normal bruksbil, men blitt et slaks familiemedlem. Her med brukte sommerhjul kjøpt på finn.no og er klar for å nyte sommeren og skal etterhvert få en kosmetisk jobb.
Image

User avatar
900C-LPG
Posts: 3240
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: 95´Saab 9000 CD

Postby 900C-LPG » 19 May 2013, 08:15

78dude, du har gjørt noe veldig bra og det du ville gjøre, sånn så å pusse opp utseendet ved en kosmetisk jobb høres ennå bedre ut. Jeg ønsker deg (eller er dere bedre?) veldig mye fine mil og turer til hvor som helst med en sånn staselig SAAB 9000 CD! ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: 95´Saab 9000 CD

Postby 78dude » 20 May 2013, 16:16

Takk for det! :)

For å lage en lang og kjedelig liste på hva som har blitt gjort så gjør jeg det her:
-Nye skiver og klosser (rund baut)
-Nye bremseskjold bak
-Nye bremse calipere (rund baut)
-Ny eksos fra katalysator og bak
-Repset på katalysator fra Meca (pga rust)
-Nytt batteri
-Brukt(ny) solskjerm på førersiden (noen hadde tatt denne bort)
-Olje og filterservice på motor
-Brukt(nye) leselamper bak
-Nytt glass på lampa på førerdøra (innvendig)
-Nye tennplugger
-Nye klemmer til påfyllingsrøret til tanken (pga rust)
-Nye lykter foran (pga gående reflektorer)
-Nye vinterdekk (fulgte med kun et sett med hjul til bilen)
-Brukte(nye) sommerdekk på felg pga at der kun fulgte med et sett med hjul til bilen

Image

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: 95´Saab 9000 CD

Postby Eirik » 27 May 2013, 10:54

Interessant at noen velger å satse på en 9000CD. De fleste foretrekker nok CS, så det er nok disse som vanligvis tas vare på.

Da er det bra noen satser på andre modeller! :) Hvilke kosmetiske forbedringer har du i tankene?
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: 95´Saab 9000 CD

Postby 78dude » 02 Jun 2013, 20:23

CD utgaven var jo kremvogna fra Saab på 80 og 90 tallet frem til 9`5 tok over. Brukt både av den norske og svenske stat som representasjon bil, tom dronning Sonja hadde en!

Kosmetisk fiks betyr å ta rusta som har dukket opp, spesielt så har passasjerdøra foran fått en stygg rustskade. Videre så er det en skjerm som har en bulk som må taes. Hadde man hatt penger og ikke minst tid så skulle man ha tatt seg en tur til øst Europa og fått et lakkverksted der til å ta det billig...

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 95´Saab 9000 CD

Postby kanonjon » 04 Jun 2013, 23:28

Flott bil og prosjekt dette her! Saab er og blir en komfortabel bil i all slags vær og vind.

Om du har en luftkompressor hjemme, så anbefaler at du understellsbenhandler bilen din, samt i kanaler og. Bare å kjøpe sånne beholdere på Biltema, ingen hokus pokus jobb :)

Keep it up!

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 95´Saab 9000 CD

Postby Morten S. » 05 Jun 2013, 04:05

Fint å høre at en Saab er reddet fra skrotningsdøden!
Ser jo fin ut den. Hva slags motor har den?
Last edited by Morten S. on 07 Apr 2014, 19:43, edited 1 time in total.

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: 95´Saab 9000 CD

Postby 78dude » 07 Jun 2013, 15:47

Kompressor og slange har jeg, så en antirustbehandling skal taes på bilen helt klart!
Det er en 2.0 n/a med 130 hester - så ej turbo!

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 95´Saab 9000 CD

Postby kanonjon » 07 Jun 2013, 22:41

Dette blir bra! :)

Selv om det ikke er turbo, så er det en flott bil for det om :)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest