SAAB 99 GL, 1983

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 16 Oct 2016, 22:04

Det kom en pakke med inspirasjon i posten her om dagen[emoji2]

Image

Så nå er det bare å sette i gang igjen, må bare rydde litt først [emoji15]

Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

vegard-ram
Posts: 10
Joined: 13 Dec 2013, 21:29
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby vegard-ram » 21 Oct 2016, 15:56

det blir bra. jeg kjøpte samme type dempere for ca 5 år siden å er veldig fornøyd. har de på min 900. i kombinasjon med lesjøfors så er den veldig bra å kjøre.

Image
Image

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 07 Nov 2016, 11:59

vegard-ram wrote:det blir bra. jeg kjøpte samme type dempere for ca 5 år siden å er veldig fornøyd. har de på min 900. i kombinasjon med lesjøfors så er den veldig bra å kjøre.

Image
Image
Er godt fornøyd med Lesjøfors som jeg har brukt i kombinasjon med Sachs Touring fram til nå. Oppgradering med Bilstein og polyforinger setter nok prikken over i en :)
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby super'n » 10 Nov 2016, 20:34

:lol:
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 12 Nov 2016, 11:50

Det går sakte framover, og litt i rykk og napp med prosjektet. Nå er i hverfall motorfestet på høyre side klart, to er blitt til ett[emoji6]. Det venstre og fremre er bare å flytte over fra 99[emoji3]

Image

Image

Det er veldig greit å ha en reservemotor for å teste og tilpasse.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 12 Nov 2016, 12:20

Jeg har sett at det er noen som bruker reimhjulfra 9000 for å spare plass mot torpedoveggen, så det må prøves! Det er vel heller ingen ulempe med 90 Ah dynamo fra 9000 heller[emoji2].
Et lite utvalg av reimhjul.

Image

Å spare litt vekt på bevegelige motordeler bør også være en fordel. Reimhjul på veiv veier 1889g med et spor(99), tre spor (900) veier 2645g og fra 9000 veier 1902g. Hadde nok gått for originale et-sporsreimhjul fra 99, hadde det ikke vært for at vulkaniseringen på veivakselhjulet er veldig morken, og finnes ikke nye å få tak i[emoji19].

Måtte borre nye hull på hjulet til vannpumpa, eller passet det rett på.

Image

Måling viser at jeg sparer 8mm på reimhjul på veiva i forhold til 99/900 reimhjul. 99 reimhjul bygger imidlertid mye mindre i ytterkant.

En annen utfordring er at ved 9000 reimhjul kommer ikke disse eksakt på linje, men det skal nok la seg løse[emoji2]
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 13 Nov 2016, 12:40

Hmm[emoji19] Litt trangt.

Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 19 Nov 2016, 12:32

B212 motoren som jeg bruker ved prøvemonteringen var nok et dårlig valg siden veiva er en drøy cm lenger. Det vil si den stikker lenger ut i framkant av motoren (i bilen blir det da i bakkant[emoji6]) enn det veiva på en B202 gjør. På B212 brukes det derfor en distansering.

Image

Her er samme reimhjul montert på en B202 motor.

Image

Jeg prøvde også det originale reimhjulet fra 99 - B201, men det kommer ikke langt nok inn. Årsaken vises tydelig på bildet nedenfor.

Image

Det er sikkert mulig å få dreid av slik at den delen inn mot blokka blir som på B202, men å finne et nytt eller som nytt reimhjul blir nok vanskelig. Vil ikke satse på et med morken vulkanisering på en ellers "ny" motor.

Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 29 Jan 2017, 20:31

Litt dårlig med action på prosjektet, men vært enda dårligere med oppdatering her. Fokuset har vært andre steder i det siste, men satser på litt framdrift nå[emoji2]
Prøvemontering av intercooler, men skulle gjerne hatt noe litt mer diskret[emoji41]

Image

Skal se om jeg finner en som kan passe bak grillen.
Skulle gjerne også hatt meg ny radiator i aluminium, med 900 uttak, men det må nok spesiallages. Ser ikke så vanskelig ut på YouTube, men da må jeg ha ac/dc tig, og ikke minst kunne sveise tig[emoji19] Noen tips?

Image

Denne platen over radiator ser ut som har fått seg en smell. Så det ikke før jeg tok av panseret, for sånn skal den vel ikke være?

Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 29 Jan 2017, 20:37

I dag ble det prøvemontering av oljekjøler til giroljen. Ebay deler, og pumpe fra Biltema[emoji15]. Løsningen blir også kopiert over til venstre side, men der blir det slanger, koplinger og kjøler av anerkjent fabrikat.

Image

Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest