Prosjekt i SE: Cherry rød 5dørs SAAB 900S(LPT, var 900i16) Estate (i Safari-stil), 1979, årsmodel 1980.

For biler/deler til salgs som du vil tipse andre om.
User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Prosjekt i SE: Cherry rød 5dørs SAAB 900S(LPT, var 900i16) Estate (i Safari-stil), 1979, årsmodel 1980.

Postby 900C-LPG » 21 Sep 2023, 16:22

Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Prosjekt i SE: Cherry rød 5dørs SAAB 900S(LPT, var 900i16) Estate (i Safari-stil), 1979, årsmodel 1980.

Postby Morten S. » 23 Sep 2023, 07:48

En slik skulle ma gjerne hatt.
Interessant er også at den er bygget på en 1980 modell, iflg. tekniske opplysninger i annonsen
Har vært mye som har blitt bygget om på denne, med mindre det har vært foretatt karosseribytte også

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Prosjekt i SE: Cherry rød 5dørs SAAB 900S(LPT, var 900i16) Estate (i Safari-stil), 1979, årsmodel 1980.

Postby 900C-LPG » 23 Sep 2023, 09:01

Etter jeg sist torsdag hadde startet lenken husket jeg meg noe og det er at akkurat den her tidliger så litt annerledes ut og var forsynt met 1 Airflow-pakket.
Denne, det er direkt første bilde der, se også registreringsnummeret og noen andre [b]SAAB[/b]er (99+900) Estate kan man se via: www.saabplanet.com/saab-900-combi .

Eksamplaret i annonsen på blocket.se begynner å bli litt rart, fordi alt som går over historien av den sier at den er bygd med hjelp av 1 [b]SAAB[/b] 900 GLE av årsmdel 1980, men hvis man ser i motorromet er det tydelig signaler som sier at den er bygget på 1 [b]SAAB[/b] 900 av årsmodel 1990 og senere.
La oss begynne bak og litt oppover batteriet og der ser vi det firkantede hullet som blir brukt til plasseringen av 1Airbag-sensor, disse kom fra og med årsmodel 1990, da er det montert 1 ABS-bremse-system og da er det 1 detail som også sier at det dreier seg om årsmodel 1990 og senere og det er de elektriske ledningene på veggen på baksiden av motoren som sitter i 1 flat firkantede sort rør i stedet for i, som ved årsmodel 1980, i 1 sort plast "slange". Senere, fra og med ± årsmodel 1985 ble det 1 hard ribbet sort plast slange.
Da har vi også de små aluminium platene med foreksempel VIN-nummeret, de er også totalt annerledes enn ved årsmodel 1980 + montert på 1 helt annen plass. Ved årsmodel 1980 sitter de lenger bak, ± halvveis avstanden fra oversiden av hjulhuset og til passasjerdøren og videre sier de elektriske koblingene ved hårnet at de er umulig for å være ved 1 eksemplar av årsmodel 1980, samt som det lange klistremerket på oversiden av de nevnte aluminium platene (med foreksempel VIN-Nummeret), hornet, batteriet og vindusspylervæskebeholderen.

Men likevel: Kunne sikkert være 1 gøy [b]SAAB[/b] å kunne ha.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest