Hei,
Jeg skal justere trommelbremsene bak men justeringskruen sitter helt fast. Er det noe andre har opplevd og er det noen gode råd?
Jeg har hatt på WD40 og lar det godgjøre seg men hvis noen har andre råd så blir jeg glad.
Justering av trommelbrems bak
-
- Posts: 11
- Joined: 07 Sep 2018, 07:05
- Location: Sarpsborg
- Contact:
-
- Posts: 4
- Joined: 20 Nov 2012, 19:17
- Contact:
Re: Justering av trommelbrems bak
Du er sjølsagt sikker på at den ikke bare er"i bånn/på topp"- og ikke lar seg stille ytterligere?
H
H
-
- Posts: 11
- Joined: 07 Sep 2018, 07:05
- Location: Sarpsborg
- Contact:
Re: Justering av trommelbrems bak
Hei,
Den rikker seg ikke noen av veien og det virker som stemplene har mer å gå på.
Den rikker seg ikke noen av veien og det virker som stemplene har mer å gå på.
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Justering av trommelbrems bak
Har du prøvd med varme i kombinasjon med rustløser?
- 900C-LPG
- Posts: 3243
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: Justering av trommelbrems bak
Det er allerede gitt gode tips, men jeg begynner med 1 simpel spørsmål: Hvis du justerer bremsene, er håndbrekket trukket op eller tatt ned? (Spørsmålet ligner rart, men i alle årene jeg har jobbet som bilmekaniker har jeg sett "rare ting" ved vedlikehold av biler.)
- 1 forbilde: Det hender seg om en blå første generasjon type Renault 5 (https://no.wikipedia.org/wiki/Renault_5) og mannen som eide bilen hadde skiftet motoroljen og oljefilteret selv. Siden da ramlet bilen, noe bilen aldri hadde gjørt. Jeg tar ut oljepinnen og ser da motoroljen stå ekstremt høyt, til og med så høyt at motoroljen nettop ikke begynte å strøme ut av røret hvor oljepinnen er plassert i. Det kunne egentlig bare bety 1 ting men først noe annet: Hvis en motor er plassert i lengden av bilen, foreksempel som ved 1 SAAB 95/96/97 (Sonett), da ser man først (sett fra radiatoren og bakover) selve motoren og da girkassen. Ved een Renault 5 (gammel type), men foreksempel også Renaultene 4, 6, 7 og 16, ser først girkassen og motoren er plasert mellom girkassen og interiøret. Hva hadde eieren av den blå renaulten 5 gjort? Han hadde skruve løs pluggen av girkassen, skruvet den tilbaken da girkassen var tomt for olje og fordi han visste at det skulle bli fylt på 3,5 liter motorolje etter skifting av motorloje + oljefilter, hadda han fylt på med 3,5 liter motorolje og ikke tatt ut oljepinnen. Det eneste hva som gjenstod å gjåre var å ta ut motoroljen, og fylle på motor og girkasse med den rette oljen og kontrolere oljestanden.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
-
- Posts: 11
- Joined: 07 Sep 2018, 07:05
- Location: Sarpsborg
- Contact:
Re: Justering av trommelbrems bak
Håndbrekket er nede og bremsebånda løsnet fra øvre posisjon. Skruen sitter hardt. Har ikke forsøkt med varme men det må jeg vel forsøke etter hvert hvis det ikke løsner.
- 900C-LPG
- Posts: 3243
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: Justering av trommelbrems bak
Okay. Pass på med varmen, bruk ikke for mye varme og hvis disse skruenen med er løsnet, gjerne ta av bremsetrommelen og sjekk med 1 gang alt om foringen, cylindrene osv og skift det som er nødvendig og juster alt slik at du kan bruke bremsene med så lite mulig reperasjoner i 1 lang tid. Gjerne, nå bakbremsen er åpnet, skift også bremsevesken i hele bremsesystemet. Ta også, hvis du får det til, ta ut justeringsskruvene til bakbremsene og legg inn og smør med kobberfett. Muligens finner du ekstra tips i http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic ... 6&start=15 . Til slutt: Rens hjullagrene og forsyn dem med ny fett.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
-
- Posts: 11
- Joined: 07 Sep 2018, 07:05
- Location: Sarpsborg
- Contact:
Re: Justering av trommelbrems bak
Nå har jeg om min kompis hatt på VR-40 i flere omganger og i går varmet det uten at det løsner. Dersom det ikke løsner i kveld etter mye VR-40 sent i går kveld, blir det å plukke av hele greia. Bare en ting vi lurte på, det er ikke noe låsing på skruen? Den er åpen slik at den skal bare være å justere ved behov?
-
- Posts: 11
- Joined: 07 Sep 2018, 07:05
- Location: Sarpsborg
- Contact:
Re: Justering av trommelbrems bak
Har varmet og varmet og brukt VR-40 uten at den løsner. Vurderer å plukke av hele bremsen. Har du noen ideer så mottas de med takk.Morten S. wrote:Har du prøvd med varme i kombinasjon med rustløser?
- 900C-LPG
- Posts: 3243
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: Justering av trommelbrems bak
Da er det også 1 mulighet du kunne bruke, hvis du kunne bruke/låne den og det er å bruke 1 induksjonsvarmer. Virker egentlig på samme måte som å jobbe med 1 flamme og uten å demontere bakakselen, men da elektrisk.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest