Saab 96-69

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby Pekaill » 22 May 2017, 09:45

Jeg brukte store deler av dagen i går til å fjerne limrester og tectyl fra gulvet inne i kupeen og i bagasjerom.
Limet sitter veldig godt fast, og jeg prøvde forskjellige kjemikalier jeg hadde liggende.
White-sprit, skrubbing og skraping var det som fungerte best, men det er fortsatt mye igjen.

Neste blir å finne ut hvordan en tar ut bensintanken og sjekke under den for rust.
Samtidig vil jeg sjekke tilstanden til slanger og slangeklemmer som er i forbindelse med tanken.

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby Pekaill » 24 May 2017, 19:38

Jeg kjøpte en haug med deler fra en i nærheten på mandag. Blant delene er det en girkasse som jeg kanskje skal bruke i bilen min. Jeg har 3 girkasser, men jeg vet ikke tilstanden til 2 av de. Den ene er det visst ulyd i.
Er det noen måte en kan sjekke en girkasse uten å prøve den i bil?

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby Anders_O » 25 May 2017, 10:26

Tja,
du kan i alle fall sjekke at det går å skifte til alle gir, inkludert revers. Monterte engang en girkasse på en VW T3, og fant ikkje ut før etter monteringen at den ikkje gikk i 1ste gir. Så skal vel koppene til drivakselene gå rundt (hver sin vei?) når du roterer den akselen som går til kløtsjen.

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby Pekaill » 25 May 2017, 20:53

Image

Det begynner for alvor å minke med lim, tectyl og asfaltplater inne i bilen :)

Et lite hull skal sveises og så ha på lakk.

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby Pekaill » 05 Jun 2017, 20:28

Jeg har hatt på owatrol og bengalakk i bagasjerom, i kupe og i motorrom.
Det eneste som står igjen på karosseriet er å sveise kanalen ved ene jekkfestet.

I dag tok jeg av hjulene og inspiserte inne i skjermene. Alt ser veldig fint ut og ingenting må fikses på:
Image

Jeg utførte et lite forsøk inne i ene skjermen med å smøre på en blanding av forskjellige oljer utenpå tectylen.
Oljen gjorde tectylen myk og fleksibel og alt ser skinnende ut. Jeg har god tro på at dette blir bra!

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby Stein Are » 31 Jan 2018, 18:55

Pekaill wrote:Image

Det begynner for alvor å minke med lim, tectyl og asfaltplater inne i bilen :)

Et lite hull skal sveises og så ha på lakk.
Så veldig bra ut for rust da!
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby Jonsjøl » 31 Jan 2018, 19:28

Heldiggris så bra for rust :D
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

BTC
Posts: 3
Joined: 07 Apr 2017, 12:17
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby BTC » 31 Jan 2018, 22:30

Flott at forumet brukes.
Fin lesing.

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby Pekaill » 26 Feb 2018, 12:25

Takk for hyggelige kommentarer.
Bilen står i garasjen og venter på litt varmere vær. Til våren så starter jeg monteringen av interiør og motor/gear.

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Saab 96-69

Postby Pekaill » 05 Apr 2018, 13:11

Jeg har satt inn motor og gear og diverse småtteri, og jeg håper å få prøvestartet den i løpet av en uke eller to.

Fant et smart triks på nettet for lufting av clutchsystemet.
Jeg brukte en oljepumpekanne og pumpet bremsevæske fra lufteplugg på slavesylinder opp igjennom sylinder, rør og opp i beholder på hovedsylinder. Dette fungerte veldig fint.
Image


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest