SAAB 96 V4 -70 MODELL

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 05 Nov 2021, 20:22

Det viste seg at det ikke skulle bli bruk for løftebukken. Den trengte etter nøyere tilsyn, noe modifikasjoner som jeg ikke begynte med.
Bilen ble løftet opp på løftebukker istedet, og jeg får til å gjøre hva som er tenkt i løpet av vinteren slik.
Image

Drivknutene er blitt demontert, rengjort, lakkert og er klar for montering. Fant et klipp på facebook siden til GammelSaabensVenner, hvor en viser triks ved montering av drivknuter. Denne har vært til stor hjelp når jeg har holdt på. Flere slike kan mange ha god nytte av.
Under demontering:
1. Vipp opp den indre kuleholderen, og plukk først ut alle kulene i tur og orden.
Image

2. Vri den yttre kuleholderen slik at den er orientert 90-grader i forhold til drivknuten. På den yttre kuleholderen er det to spor som er litt "lengere" enn resten, og hele kuleholderen skal dra ut med disse lengere sporene mot kanten på drivknuten.
Image

3. Det er samme framgangsmåte for å skille den indre kuleholderen fra den yttre. Den indre kuleholderen, vris ut ved å orientere de to delene 90-grader mot hverandre og dra ut den indre kuleholderen mor de lengere sporene til den yttre kuleholderen.
Image

Har brukt de siste 2 mnd på å demontere, pusse rust, sandblåse, glassblåse deler og montere nye foringer der det trengs. Her er et lite bilde av hva som er lakkert, og gjort klar for montering.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 05 Nov 2021, 20:24

Finner også noen overraskelser når man driver å overhaler nål-lagre til de indre drivknutene. Har var det en "rull" som var havarert. Hadde heldigvis noen reserve ruller liggende, så den defekte ble erstattet med en NY- gammeldel.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 05 Nov 2021, 20:28

Takket være god service hos Uno på delelageret (som er fantastisk til å ordne med deler), så har jeg fått alle delene som jeg har treng til nå. Sist uke nå, kom nye framhjulslager og sim-ringer som er presset inn i nyoverhalte nav. Bilde for inspirasjon. Hele hjulnavet med de nye lagrene ble presset inn godt med lagerfett.
Image

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Morten S. » 06 Nov 2021, 18:10

Dette ser jo virkelig så fint ut :)
Blir bedre enn nytt.

Fine bilder av demontering av kuleholderen

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 22 Nov 2021, 19:49

Moro å holde på med demontering, rengjøring og montering av "nye" deler igjen.
Var en god instruksjonsvideo som jeg benyttet meg av fra facebook som ble lagt ut for noen år siden. Har siden ligget "lagret" på telefonen, og kom omsider til nytte :lol:

Ellers fikk jeg demontert ventilhusdekslene, og har lakkert de. Ikke nødvendigvis for at det skal matche resten av motorrommet, for det som er nylakkert der skiller seg virkelig ut. Men det er så mye lettere å rengjøre når ting blir lakkert. Det er en stor fordel. For noe skitt ig smuss forkommer seg jeg.

FØR:
Image

ETTER:
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 25 Nov 2021, 07:54

Fikk også tatt en runde med oppretting av innfesting på bakre yttre støtfanger på høyre side. Fikk byttet til meg denne av en fra Trondheim, da den som står på bilen er rustet hull i.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 14 Dec 2021, 13:44

Har smått begynt å montere drivknutene. Knotet noe med den yttre drivknuten for å få montert kulene, etter "kuleholderne" var montert inne i selve drivknuten. Trikset var å montere kulene utenfra, og presse de inn i kuleholderen. Med ett lite trykk, så "knepper" kulene inn i kuleholderen. Brukte en messingdor for å rotere den indre holderen, for enklere å rotere/montere kulene.
Nå gjenstår montering av resten av navet med bremseskjoldet, og lageret til den indre drivknuten på begge drivaksligene så de kan monteres igjen.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 05 Jan 2022, 09:43

Har smått begynt montering av drivakslinger på det nye året og fått montert 1 stk komplett nå. I mangel på presse, så ble nav med hjullager presset på med mutter til drivaksling. I denne operasjon ble mutter treg, så det var behov for oppgjenging av aksling og mutter. Fikk gjenget opp med størrelse 7/8" UNF på aksling og mutter, slik at montering gikk lettere.
Bilde for inspirasjon.
Image
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 21 Jan 2022, 09:25

Fått montert ventildeksel på begge sider. Måtte borre og gjenge opp 1 stk M8 på venstre side, da skruen gikk rundt ved montering.
Tildekking og godt avsug ved borring er en suksessfaktor for å hindre at spon kommer dit det ikke skal. Bilde for inspirasjon.

Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 21 Feb 2022, 10:41

Da er omsider forstillingen ferdig overhalt og montert. Nye fjærer ble det til og med! Måtte lage meg et eget verktøy for å kunne komprimere fjærene nok før selve fjærklemmen ble satt på. Spennende nok i seg selv denne operasjonen. Uansett så virker dette å bli OK. Det spørs om det ikke må til en 4-hjulskontroll samtidig som etterkontroll fra PKK ifjor.
Image

Ellers er det også påbegynt overhaling av bremsecalipperne på begge sider, da disse sårt trengte oppmerksomhet også. Morkne og dårlige pakninger i bremsesylinder. Bilder før/etter kommer etterhvert.

Nå som forstillingen er ferdig overhalt, så begynner vinterens store prosjekt å gå mot slutten. I påvente av mindre snø utenfor garasjen, så har jeg begynt å plukke på bakstillingen også. Blir spennende å se om jeg klarer å la være å bytte mer enn nødvendig der, før snøen forsvinner. Eller om bakstillingen ender opp med å bli neste vinters prosjekt allerede i vinter. Det vil i såfall bety lite/ingen kjøring i år, og det kan man vel ikke risikere?
Baltareimen måtte uansett byttes.
Image


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest