SAAB 96 V4 -70 MODELL

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 29 Jul 2019, 07:51

Her er bilde av treklossene under baksetet. De gamle var så sprø og dårlige at de gikk i oppløsning når jeg demonterte disse. Fikk laget nye, og ved hjelp av et nytt kosteskaft så ble dette som originalt. Holder vel i 49 år til? :D

Før:
Image

Etter:
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 29 Jul 2019, 09:28

I hatthyllen ved baksetene, var den en gammel og solbleiket filt som lå under høytalerene. Høytalerne skurret også endel ved avspilling av kassett/radio(FM). Tok å demonterte høytalerne, og laget ny filt som så litt bedre ut enn den gamle. Satte inn nye høytalere, og prøvespilte. Fungerte som bare det! Det ble et lite "løft" med tanke på utseende bak, med den nye filten.

Før:
Image

Etter:
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 30 Jul 2019, 06:31

Fikk i posten igår ett par skvettlapper bak, som jeg fikk montert. Har også liggende "nye" hjulkapsler som nesten ikke er bulk i. Utseende på bilen bakfra fikk et lite løft med de nye skvettlappene :D
Tok også å tappet av kjølevæsken på motoren, men fikk bare ut 4,5 liter (av 6,8 liter ift verkstedhåndboken). Tok å drenerte ut fra radiatoren, og fikk løstnet kun 1 av de 2 tappepluggene på motorblokken. Skal rengjøre ekspansjonstanken idag, da den var noe smussete.

Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 31 Jul 2019, 06:38

Montert den ny-rengjorte ekspansjonstanken, og etterfylt kjølevæske. Startet opp, og fikk normal temperatur på motor. Greit å sjekke etter å ha byttet kjølevæske. Måtte også tette eksoslekkasje i skjøtene på eksosanlegget. Løste dette ved å legge en 0,15 mm tykk messingplate 2-3 ganger rundt skjøten, med 38mm rørklammer og 42mm rørklammere før/etter skjøten. Dette fungerte greit. Ingen eksoslekkasje etterpå.
Har bestilt EU-kontroll til 05.08.19, og det eneste som jeg vet gjenstår er å bytte olje på girkassen. Usikkert når dette er gjort sist. Problemet er at bunnpluggen er "halvveis" borte. Her må jeg finne på noe lurt. Rørtangen ville ikke bite ordentlig på dette...
Image

MoStra
Posts: 13
Joined: 06 Apr 2019, 08:00
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby MoStra » 31 Jul 2019, 07:11

Dette blir bra! :)
Måtte lage meg ny konto da jeg ikke lengre fikk logget meg inn på den gamle.

Morten S. Strandmoe

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 02 Aug 2019, 20:50

Desse pluggane på girkassa brukar å sitja noko heilt eventyrleg, når eg skal ha opp mine. Eg mistenkjer at dei er svakt koniske(?). Håpar du lykkast med å få opp din. (Lite tips: Sjekk at du får opp påfyllingspluggen, før du tømmer girkassa...)
Elles fekk eg rådet å vikle nokre kast teflontape rundt gjengene, før eg skrur inn desse pluggane igjen. Ikkje for tettinga sin del, men for at dei ikkje skal bite seg så frykteleg fast. Eg trur det hjelp ;)
Lykke til med kontrollen!
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 05 Aug 2019, 12:57

Har ikke lyktes å løstne bunnpluggen til girkassen så 96n går på EU-kontroll uten at oljen er byttet. Det er forsåvidt ikke noe problem, men jeg syntes girkassen blir mistenktelig varm, og lager en liten "girkasse"lyd. Uten at jeg vet om dette er noe feil, da jeg ikke har noen andre V4 å sammenligne med. Litt frem i tid, så blir jeg nok å borre ut bunnpluggen og sette inn ny. Har reserve girkasse fra jeg kjøpte bilen (med ukjent tilstand), og bunnpluggen på denne girkassen er OK. Blir nok å stjele denne bunnpluggen.
Påfyllingspluggen løsnet ganske greit, men har ikke sjekket nivåpluggen. Denne bør jeg sjekke.
Bilen skal vises ganske snart, så får vi se hvilke andre saker som dukker opp i etterkant av kontrollen :o

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby 900C-LPG » 05 Aug 2019, 13:27

Som Knut allerede sa: Sjekk at det er mulig å løsne påfyllningspluggen og hvis SAABen er inne i 1 verksted, la dem prøve å løsne pluggen for deg og ta med deg pluggen fran den andre girkassen. :idea:
Hvis pluggen ikke kommer løs: La dem sveise 1 stykke metal på en slik måte man får en arm som sitter helt fast på pluggen og drie den gamle pluggen løs. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 06 Aug 2019, 07:57

Bunnpluggen er tema som jeg må ta igjen senere, da det er andre ting som dukket opp på EU-kontroll som må ordnes.
Jeg fikk 2 stk, 2-er feil. Fikk bestilt bremseslanger igår rett etter EU-kontrollen, så disse håper jeg kommer på onsdag :o Da rekker jeg å bytte alle bremseslangene foran og bak, før etterkontrollen på torsdag.
Bremsene henger på framhjulene, så vidt. Men nok til at de bemerket det på kontrollen. Fikk demontert, og smurt opp alle bevegelige deler på venstre side fram igår, så skal jeg ta den andre siden idag. Det virker som det er litt trangt, og bremseklossene er nye. Vet ikke om det er andre triks enn å smøre opp på disse calipperne? Uansett, renger med at bremsene blir OK!

Mangellapp etter EU-kontroll:
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 06 Aug 2019, 13:26

Har i mellomtiden sysslet med Blaupunkt spilleren som har gitt dårlig lyd fra seg. Har nevnt i tidligere innlegg at jeg har lagt opp nytt ledningsnett og byttet ut de gamle excel høytaleren som var gått ut på dato. Fikk også en overraskelse da jeg plukket ut koblingene til høytalerne fra spilleren, og ene ledning der gikk av! Brukte baufilensagen og sagde ut "pinnen" som lå inne i koblingen, loddet denne og satt den på plass og limte med limpistol for å holde den på plass. Lyden har aldri vært bedre fra Blaupunktspilleren :D

Har også fått bestilt bremseslanger som Express over natt (Stor takk til Lagersjef Uno som har stilt opp, og ordnet dette raskt!) og håper å ha de imorgen.
Før:
Image

Etter:
Image


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest