SAAB 96 V4 -70 MODELL
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Mye gode tips her. Skal prøve ut en av disse metodene. Enkle og greie.
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Har fra tid til annen besøk av flere SAAB i garasjen for å gjøre litt småplukk. Må da ha mulighet for å kunne flytte 96'n uten at den nødvendigvis startes og kjøres ut og inn igjen. Gikk da til innkjøp av slike hjultraller som jeg satte 96'n på, og den ble da veldig lett å flytte på inne i garasjen.
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Har da begynt å sett litt på 96'n igjen etter at garasje er nesten ferdig (blir vel aldri helt ferdig?).
Brukte pinsehelgen på å utbedre flere småfeil som har irritert meg i lengere tid, slik som at førerdøren ikke gikk i lås. Etter å ha demontert dørpanelet, så viste det seg at det var fjæren på låsemekanismen som hadde knekt. Erstattet denne med en fjær som jeg hadde liggende, etter litt modifikasjoner.
Brukte pinsehelgen på å utbedre flere småfeil som har irritert meg i lengere tid, slik som at førerdøren ikke gikk i lås. Etter å ha demontert dørpanelet, så viste det seg at det var fjæren på låsemekanismen som hadde knekt. Erstattet denne med en fjær som jeg hadde liggende, etter litt modifikasjoner.
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
En annen ting som jeg ikke finner ut av foreløpig, er blinklyset. Verken nødblink, eller blinklys fungerer. Alle pærer og sikringer er i orden.
Har byttet blinklysrele, da det gamle var eiret og rustet i stykker. Kjøpte et blinklysrele fra speedparts, men har ikke fått dette til å fungere. Hører innslaget i releet, når jeg slår blinklysbryteren opp og ned, samt slår inn nødblink, men det blir ikke lys i pærene. Nå er det en utgang på releet som ikke er i bruk, og jeg lurer da på om releet er feil? Hvilke rele er det andre 96 eiere har som fungerer? Mulig jeg kan feilsøke bedre, dersom jeg skaffer riktig rele som jeg vet er riktig
Har også prøvd biltema sin, men heller ikke den var noen suksess.
Den på bildet under er fra speedparts. Viser den ledige utgangen på releet.
Har byttet blinklysrele, da det gamle var eiret og rustet i stykker. Kjøpte et blinklysrele fra speedparts, men har ikke fått dette til å fungere. Hører innslaget i releet, når jeg slår blinklysbryteren opp og ned, samt slår inn nødblink, men det blir ikke lys i pærene. Nå er det en utgang på releet som ikke er i bruk, og jeg lurer da på om releet er feil? Hvilke rele er det andre 96 eiere har som fungerer? Mulig jeg kan feilsøke bedre, dersom jeg skaffer riktig rele som jeg vet er riktig
Har også prøvd biltema sin, men heller ikke den var noen suksess.
Den på bildet under er fra speedparts. Viser den ledige utgangen på releet.
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Denne fjøra i dørlåsen er vel ein "klassikar". Ein gong tredve mil heimanfrå "reparerte" eg venstre dørlåsen med fjøra frå ein kulepenn . Det heldt heim att...
Når det gjeld blinkreleet, så veit eg ikkje sikkert om eg kan hjelpe. Men eg har vore med og rigga blinklys på ein gamal traktor. Der brukte vi eit trepola rele som vart kobla slik:
http://www.gtsparkplugs.com/flashers-turn-signal.html
Eg har ein litt dårleg kopi av eit koblingsskjema for -70 modellen. Der ser det ut som pinnane på releet kan ha same merkinga. Kanskje du ser noko på det gamle releet?
Når det gjeld blinkreleet, så veit eg ikkje sikkert om eg kan hjelpe. Men eg har vore med og rigga blinklys på ein gamal traktor. Der brukte vi eit trepola rele som vart kobla slik:
http://www.gtsparkplugs.com/flashers-turn-signal.html
Eg har ein litt dårleg kopi av eit koblingsskjema for -70 modellen. Der ser det ut som pinnane på releet kan ha same merkinga. Kanskje du ser noko på det gamle releet?
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Fantastisk at noe så enkelt som fjær fra en kulepenn kan reparere slikt
Takk for skjema, skal se om jeg klarer å dra noe fornuftig ut fra det. Er ikke stødig på elektisk anlegg. Har skaffet meg et brukt rele, som jeg tror er OK, og som jeg håper kan lette feilsøkingen. Det gamle releet hadde ingen spesifikk merking, det var iallefall uoriginalt, men funket inntil iår. Skal se om jeg kan finne jordingspunktet for releet, og sjekke at det ikke er fult av rust.
Takk for skjema, skal se om jeg klarer å dra noe fornuftig ut fra det. Er ikke stødig på elektisk anlegg. Har skaffet meg et brukt rele, som jeg tror er OK, og som jeg håper kan lette feilsøkingen. Det gamle releet hadde ingen spesifikk merking, det var iallefall uoriginalt, men funket inntil iår. Skal se om jeg kan finne jordingspunktet for releet, og sjekke at det ikke er fult av rust.
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Slik eg les skjemaet, så er einaste jordinga den releet får gjennom varsellampa. (P) i skjemaet.
Last edited by knut on 14 Jun 2019, 15:34, edited 1 time in total.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
- 900C-LPG
- Posts: 3239
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
For jordningspunkt for relee og som Knut allerede har skrevet: Se skjemaet og da ser man at jordingen går via alle lampmene av blinklyssystemet, men det kan altid være lurt å kontrolere dem. Da kommer vi ved kontrollampen på dashbordet: Lampemn selv er jo en "normal" lampe og slike kontrollamper går så og da i stykker. Akkurat som ved foreksempel 1 baklykt hjelper det av og til å banke litt på 1 lampe, men det kommer 1 tid at 1 lampe definitivt stopper., så det kunne være lurt å skifte den med en ny 1 og hvis du gjør det, da er det (egentlig) lurt å skifte alle lampene van alle kontrollyktene. Slike lamper koster (relativt) lite.
Da noe annet: Sikringene, klemmer de godt? Hvis det ikke er tilfellet, da er det lurt å ta dem ut og bøje klemmene (hvor de er monter i) mot hver andre og montere nye sikringer. Akkurat som lampene for kontrollyktene på dashbordet: Disse sikringer koster (relativt) lite og hvis man bøyer klemmene til hver andre med (de gamle) sikringene ut av disse klemmene, da gjør man ikke mye ekstra arbeid for bedre driftsikkerhet av det elektriske systemet ved å skifte dem.
Da noe annet: Sikringene, klemmer de godt? Hvis det ikke er tilfellet, da er det lurt å ta dem ut og bøje klemmene (hvor de er monter i) mot hver andre og montere nye sikringer. Akkurat som lampene for kontrollyktene på dashbordet: Disse sikringer koster (relativt) lite og hvis man bøyer klemmene til hver andre med (de gamle) sikringene ut av disse klemmene, da gjør man ikke mye ekstra arbeid for bedre driftsikkerhet av det elektriske systemet ved å skifte dem.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Da skal jeg sjekke jordingspunktet etter varsellampen som du forteller Knutknut wrote:Sikker les skjemaet, så er einaste jordinga den releet får gjennom varsellampa. (P) i skjemaet.
Jeg vil tro av jordingspunktene sitter like etter lysene?900C-LPG wrote:For jordningspunkt for relee og som Knut allerede har skrevet: Se skjemaet og da ser man at jordingen går via alle lampmene av blinklyssystemet, men det kan altid være lurt å kontrolere dem. Da kommer vi ved kontrollampen på dashbordet: Lampemn selv er jo en "normal" lampe og slike kontrollamper går så og da i stykker. Akkurat som ved foreksempel 1 baklykt hjelper det av og til å banke litt på 1 lampe, men det kommer 1 tid at 1 lampe definitivt stopper., så det kunne være lurt å skifte den med en ny 1 og hvis du gjør det, da er det (egentlig) lurt å skifte alle lampene van alle kontrollyktene. Slike lamper koster (relativt) lite.
Da noe annet: Sikringene, klemmer de godt? Hvis det ikke er tilfellet, da er det lurt å ta dem ut og bøje klemmene (hvor de er monter i) mot hver andre og montere nye sikringer. Akkurat som lampene for kontrollyktene på dashbordet: Disse sikringer koster (relativt) lite og hvis man bøyer klemmene til hver andre med (de gamle) sikringene ut av disse klemmene, da gjør man ikke mye ekstra arbeid for bedre driftsikkerhet av det elektriske systemet ved å skifte dem.
Når du skriver lampe, mener du selve lyspæren?
Skal også klemme litt ekstra på klemmene som går til sikringsboksen for å være helt sikker på at det er god kontakt der.
Mange gode tips, takk!
-
- Posts: 13
- Joined: 06 Apr 2019, 08:00
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Er det et 3-polet relé du har?
Mener å huske at totakt fram til 1964 har 2 polet og totakt/V4 fra 1965 -> 3-polet relé
Kontaktstykket ditt ser jo heller ikke særlig friskt ut.
Mener å huske at totakt fram til 1964 har 2 polet og totakt/V4 fra 1965 -> 3-polet relé
Kontaktstykket ditt ser jo heller ikke særlig friskt ut.
Måtte lage meg ny konto da jeg ikke lengre fikk logget meg inn på den gamle.
Morten S. Strandmoe
Morten S. Strandmoe
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest