Sondre's Saab 96 '68 V4
Posted: 13 Mar 2017, 14:19
Hoi!
Gikk nylig til anskaffelse av en Saab 98 1968 V4 og tenkte jeg skulle prøve å lage en liten tråd til den her.
Først litt info om bilen:
For en liten stund siden fikk jeg kjøpt min samboers bestefar sin 1968 96 V4, da den bare sto på låven og samla støv. Bilen har vært svært lite brukt siden den var ny og har kun gått 103.000 km, telleren har bare runda 1 runde.
Den har vært totalrestaurert 2 ganger i sin levetid, andre gangen var tvungen da brant i bilen like etter den var ferdig restaurert første gangen og ble satt inn på låven like etter dette. Som man ser er det ikke alt som er originalt for en 68 modell, men den er likevel nokså pen. I motorrommet sitter det en 1700 høykompresjon, 2-port solex og sportseksos fra Simms.
Selv om den er ganske pen er det likevel litt som må gjøres:
- Gjøre opp alt det elektriske
- Ny radiator, da den har et forholdsvis imponerende forbruk på kjølevæske.
- Isolere opp igjen litt mer ordentlig innunder "dashbordet".
Av andre ting som er planlagt som ikke haster:
- Oppgradere til 2port Weber forgasser (tar gjerne tips til hvilken dere anbefaler)
- Sette inn litt mer lyd i form av 2stk 6x9 bak, 6" i dørene og 2 små diskanter.
- Nytt ratt, forhåpentligvis ett i tre.
- Takstativ
- Bosch ekstralys med kromma hus.
Videre er det også noen spørsmålstegn med hva man skal finne på ekstra, del gjerne synspunkter!
- Vurderer å tilpasse svarte/grå delskinn stoler fra OG 9-3
- Bygge om til 99 bremser for å få skiver foran og bak (sikkerhetstiltak hovedsaklig)
- Er fristende å bytte fremskjermer og bakskjermen til Saab sport&rally skjermer, frontspoiler og bakluke med "porsche turbo vinge" fra RPGlassfiber. Dette er jeg litt i tvil på, da jeg synes bilen er utrolig fin som den er også!
Skal prøve å holde det oppdatert her så godt jeg kan!
Kom gjerne med innspill, tips og råd - det mottas med glede!
- Sondre Bakke
Gikk nylig til anskaffelse av en Saab 98 1968 V4 og tenkte jeg skulle prøve å lage en liten tråd til den her.
Først litt info om bilen:
For en liten stund siden fikk jeg kjøpt min samboers bestefar sin 1968 96 V4, da den bare sto på låven og samla støv. Bilen har vært svært lite brukt siden den var ny og har kun gått 103.000 km, telleren har bare runda 1 runde.
Den har vært totalrestaurert 2 ganger i sin levetid, andre gangen var tvungen da brant i bilen like etter den var ferdig restaurert første gangen og ble satt inn på låven like etter dette. Som man ser er det ikke alt som er originalt for en 68 modell, men den er likevel nokså pen. I motorrommet sitter det en 1700 høykompresjon, 2-port solex og sportseksos fra Simms.
Selv om den er ganske pen er det likevel litt som må gjøres:
- Gjøre opp alt det elektriske
- Ny radiator, da den har et forholdsvis imponerende forbruk på kjølevæske.
- Isolere opp igjen litt mer ordentlig innunder "dashbordet".
Av andre ting som er planlagt som ikke haster:
- Oppgradere til 2port Weber forgasser (tar gjerne tips til hvilken dere anbefaler)
- Sette inn litt mer lyd i form av 2stk 6x9 bak, 6" i dørene og 2 små diskanter.
- Nytt ratt, forhåpentligvis ett i tre.
- Takstativ
- Bosch ekstralys med kromma hus.
Videre er det også noen spørsmålstegn med hva man skal finne på ekstra, del gjerne synspunkter!
- Vurderer å tilpasse svarte/grå delskinn stoler fra OG 9-3
- Bygge om til 99 bremser for å få skiver foran og bak (sikkerhetstiltak hovedsaklig)
- Er fristende å bytte fremskjermer og bakskjermen til Saab sport&rally skjermer, frontspoiler og bakluke med "porsche turbo vinge" fra RPGlassfiber. Dette er jeg litt i tvil på, da jeg synes bilen er utrolig fin som den er også!
Skal prøve å holde det oppdatert her så godt jeg kan!
Kom gjerne med innspill, tips og råd - det mottas med glede!
- Sondre Bakke