Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby Sigge » 06 Apr 2017, 11:36

Slik ser den ut pr nå. De sitrongule ledpærene som sitter i parklysene blir nok byttet ut til fordel for noen med litt mer moderat gulfarge.

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby Sigge » 30 Jun 2017, 08:19

Lite har skjedd siden sist. Jeg har hatt nok med hus og annet, bilene har derfor kun fått normal pleie.

Jeg har nå fått tenkt litt og lagt litt planer og har konkludert med at 5-dørsen nok har et større potensial for motoroppgraderinger enn kabriloleten. Det blir atlså 5-dørsen som i første omgang skal bli konvertert til t5. Planen nå er bare å få kontroll på alle deler og booke Kanonjon ;) Dette blir nok ikke påstartet før til høsten.

Jeg har antakelig det meste av deler da jeg har plukket ned et par 9000. Triggerkit fra Epic engineering har jeg også liggende.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby Sigge » 12 Oct 2017, 10:20

Da har jeg omsider påstartet vinterforberedelsene. Kabrioleten er snart klar for vinterforvaring. Eneste som gjenstår er en eu-kontroll. Jeg tror ikke den går igjennom på første forsøk da jeg har ganske omfattende oljelekkasje. Vi får se ;)

For Sølvsaabens del så har klargjøringen godt i gang. Nye sommerdekk som er montert på felg er på plass. Siden bilen også skal brukes litt sporadisk i vinter ble det også kjøpt inn vinterdekk. Jeg var så heldig å kom over et sett med Nokian hakkapeliita 8 på finn. Dekkene hadde kun blitt brukt en dag i forbindelse med transport av Mazda mx5. Disse er nå montert på prosjektfelgene – Aero16. Prosjektfelgene kjøpte jeg svært billig for noen år siden. Jeg var også heldig og fant en gratis felg under finn.no – gis bort, denne også den i samme dårlige tilstand. En kveld med sliping sparkling og atter sliping, så var de klare for lakk. Valget av lakk falt på biltemas felglakk sølv. Felglakken dekker godt og resultatet taler for seg selv. Jeg valgte i første omgang ikke å legge på klarlakk da jeg er litt redd for klarlakkslipp. Felgene ble vokset og polert før de dekkene ble lagt om.

Image

Image

Image

Image



Ellers fikk jeg rensket litt opp i reservehjulsbrønnnen og lagt på litt ny lakk. Neste på agendaen er å få understellsbehandlet bilen og få tatt det lille som er av rust utvendig. Planen er å bruke en kombinasjon av owatrol og arcanol, samt at jeg fikk tak i noen rimelige bokser med duplicolor antitrust i sølv på spray.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby Sigge » 13 Nov 2017, 10:11

Ser det er litt dødt her inne, men til de som følger min tråd har jeg nå en ny oppdatering ;) Håper dere andre også holder trådene varme gjennom vinteren. :roll:

Da fikk jeg omsider tid til litt vinterforberedelser. Jeg startet helgen med en jobb jeg har kviet meg for å gå i gang med, men som var nødvending, nemlig hjullagerbytte på høyre side foran. Da jeg ikke har egnet presseverktøy ble det bytte av hele navet. Jørgen hadde et nav til overs fra en importbil som jeg fikk. Jeg har kjøpt inn nytt lager, men har altså ikke rett utstyr for jobben. Tips mottas da jeg sikkert kommer til å måtte bytte i fremtiden. Uansett, jobben gikk overaskende enkelt og alle boltene løsnet som de skulle. En av bærekulene måtte også byttes, samt at drivakselmaskjetten var røket. Drivknuten ble derfor rengjort grundig og fettet opp på nytt før den og ny mansjett ble satt på plass. Det neste på "to do-listen" var bytte av fjører. Jeg har hatt kilenfjører liggende en stund, men det er alltids et lite hælvete å få de gamle fjærene av. Fjørklemmene av "suicide-modellen", altså en slik biltemavariant med klør, er alltid like ubehagelig å jobbe med. Etter litt knot og ved hjelp av sikringsstropper fikk jeg jobben gjort. Bilen har nå en høyde som ser riktig ut og ikke hverken for høy eller upraktisk lav.

Image

Image

Neste på planen var behandling av understelllet og hjulhusene. Jeg har tidligere hatt god erfaring av en kombo bestående av owatrololje og Arcanol. Det er noe skikkelig klin og griseri, men fungerer bra. Dette ble blandet og påført med oljesprøyte. Pensel ble også brukt enkelte plasser nær kanter osv. Det er faktisk ikke utenkelig at jeg kliner dette på under der aeroplanelene blir. Høres dette helt idiotisk ut? Til slutt var det på med vintersko. Det som nå gjenstår er litt småflekking før prosjektet med å få på aeropanelene og storavingen påstartes.

Image

Image

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby knut » 14 Nov 2017, 19:01

Ser ut som morfarbilen er i gode hender!

For nokre år sidan, sprøyta eg Owatrol under V4'n min, i håp om at olja greier å krype djupt inn i gamal, smått krakelert understellsmasse. Trur det var ganske lurt, sjølv om Owatrolen etterkvart blir hard den også...

Men eg er langt frå sikker på om slikt Owatrol-"juks" toler å bli overlakkert med bil-lakk. Kan det bli eit framtidig problem under aero-settet?
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby Hjelle » 15 Nov 2017, 10:59

Sidan du har navet laust tek du med deg det til enten eit mekanisk verksted eller nokon du kjenner med presse.
Når du har dette laust er det snakk om typ 15 min jobb å få pressa ut og inn eit nytt lager, so burde ikkje verte den heilt store kostnaden for å sette vekk dette. Om du kjenner nokon med presse er det beste tipset eg har ihvertfall å skaffe noko som du kan presse på som har nesten samme ytterdiameter som lageret som skal pressast ut. Når det nye skal inn er det viktig å passse på at det vert pressa inn "rett", altså at det entrar beint.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby Sigge » 20 Nov 2017, 13:26

knut wrote:Ser ut som morfarbilen er i gode hender!

For nokre år sidan, sprøyta eg Owatrol under V4'n min, i håp om at olja greier å krype djupt inn i gamal, smått krakelert understellsmasse. Trur det var ganske lurt, sjølv om Owatrolen etterkvart blir hard den også...

Men eg er langt frå sikker på om slikt Owatrol-"juks" toler å bli overlakkert med bil-lakk. Kan det bli eit framtidig problem under aero-settet?
Takk :D

Nå hadde jeg ikke tenkt å lakke over owatrol/arcanol-blandingen. Får se litt nærmere på hvordan jeg gjør det. Blir uansett under panelene. Tenkte dette som en ekstra sikring mot fremtidig rust.
Last edited by Sigge on 20 Nov 2017, 13:34, edited 1 time in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby Sigge » 20 Nov 2017, 13:32

Hjelle wrote:Sidan du har navet laust tek du med deg det til enten eit mekanisk verksted eller nokon du kjenner med presse.
Når du har dette laust er det snakk om typ 15 min jobb å få pressa ut og inn eit nytt lager, so burde ikkje verte den heilt store kostnaden for å sette vekk dette. Om du kjenner nokon med presse er det beste tipset eg har ihvertfall å skaffe noko som du kan presse på som har nesten samme ytterdiameter som lageret som skal pressast ut. Når det nye skal inn er det viktig å passse på at det vert pressa inn "rett", altså at det entrar beint.

Vi hadde tilgang til presse, men ikke rett hylse. Antakelig så har de som driver med dette en hylse som passer. Får presse på lageret jeg har på det gamle navet før jeg glemmer det :roll:

Ellers monterte jeg takgrinda som fulgte med bilen. Synes faktisk denne kledde bilen litt :shock: Har ingen planer om trekski, spark eller koffert på taket :lol: Takgrinden er der primært av praktiske årsaker.

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby Sigge » 22 Nov 2017, 09:14

Nå som forumet likevel er veldig dødt kan jeg bidra med mine videre planer. Jeg vel ikke sagt det tidligere, men jeg har også liggende litt snacks til bilen som etterhvert skal monteres. Jeg velger derfor å dele opp dette litt å gi dere et drypp litt innimellom. "stay tuned" :lol:

Først ut er min in innkjøpte FMIC som jeg kjøpte for 220kr den ligger fortsatt hos 96GT som hadde svensk tradera konto. Vi får avtale overlevering etter hvert ;) Det blir spennende å se hvordan jeg løser det med slepekrok og trekking av trykkrør.

Saab Turbo Intercooler, modell större. Följde med som tillbehör till en og900 T16 jag ägde innan. Aldrig monterad. Anslutningarna har innerdiameter ca 56mm samt ytterdiameter ca 66mm.Cellpaketet är ca 300x400mm. Infästningshålen sitter med ca 320mm emellan, 2 st på ovansidan och 2 st på undersidan.

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Morfars sølvgrå Saab - c900 M90 T16S

Postby Sigge » 20 Dec 2017, 12:29

Ønsker alle en saabla god jul.

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest