Kjøpte en 69 V4 nå i sommer som har hatt samme eier i 40 år.Den ble kjøpt av en mann i fra dødsboet i 2011 og relakkert.
Bilen ble sendt på Eu kontroll for ett år siden med følgende mangler.
-Bremser foran,rustne skiver må byttes.
-Bremser bak,ujevne ,må vel antaglig bytte band og dreie tromlene.
-Høyre frontlykt ,rust i reflektor ,må byttes.
-Blinklys foran er falmet og må oppgraderes,regner med jeg kan lakke de med tranperent lakk ,eller bruke fargede pærer.
-Lekkasje i avlufting til bensintanken,må bytte alle slangene inklusive påfyllingsslangen.
Det må også byttes clutch i løpet av vinteren ,da den slurer.
SAAB V4 69 Prosjekt
- IvarH
- Posts: 60
- Joined: 13 Mar 2016, 14:30
- Location: Froland
- Contact:
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: SAAB V4 69 Prosjekt
Fin V4! Har alltid hatt sans for 1969 modellen, med den nye fronten og det gamle instrumentbordet.
Er det spacers på den? Ser at bilen står på 4 bolts fotballsfelger.
Det skal gå å fjerne den gamle fargen på blinklysglasset. F.eks med bremsevæske, og så male med glassmaling.
Er det spacers på den? Ser at bilen står på 4 bolts fotballsfelger.
Det skal gå å fjerne den gamle fargen på blinklysglasset. F.eks med bremsevæske, og så male med glassmaling.
- IvarH
- Posts: 60
- Joined: 13 Mar 2016, 14:30
- Location: Froland
- Contact:
Re: SAAB V4 69 Prosjekt
Oppdatering på prosjektet.
Da jeg tok ut bensintanken fant jeg endel rust,så her må jeg til med sveiseapparatet.
Og selvfølgelig priming og lakkering etterpå av hele koffertrommet
Bilen er så og si helt fri for rust inni kupeen bare litt overflaterust som må pusses og lakkes over
For de som reagerer på at det er det nye dashbordet og at jeg definerer bilen som en 69 har med at den er registrert i November og det nye dashbordet kom vel på 70 modellen,eller hva dere som har korrekte detaljer
Ellers er det endel overflaterust under bilen som må pusses og primes etter alle kunstens regler.
Til våren blir hele bilen lanolinbehandlet
Så ett spørsmål til de som har greie på det ,gummidemperen under fjæra bak er løsnet hvordan får man fikset det??????[/b]
Fikk her i forrige uke glassblåst og pulverlakkert felgene og resultatet synes jeg ble helt topp
Svar til Morten,ja det er spacere på bilen,og det er 1,5 klaring med 165/80 dekk
Legger inn mere stoff etterhvert som prosjektet skrider frem
Skal jo ha endel stash på etterhvert
Hilsen Ivar
Da jeg tok ut bensintanken fant jeg endel rust,så her må jeg til med sveiseapparatet.
Og selvfølgelig priming og lakkering etterpå av hele koffertrommet
Bilen er så og si helt fri for rust inni kupeen bare litt overflaterust som må pusses og lakkes over
For de som reagerer på at det er det nye dashbordet og at jeg definerer bilen som en 69 har med at den er registrert i November og det nye dashbordet kom vel på 70 modellen,eller hva dere som har korrekte detaljer
Ellers er det endel overflaterust under bilen som må pusses og primes etter alle kunstens regler.
Til våren blir hele bilen lanolinbehandlet
Så ett spørsmål til de som har greie på det ,gummidemperen under fjæra bak er løsnet hvordan får man fikset det??????[/b]
Fikk her i forrige uke glassblåst og pulverlakkert felgene og resultatet synes jeg ble helt topp
Svar til Morten,ja det er spacere på bilen,og det er 1,5 klaring med 165/80 dekk
Legger inn mere stoff etterhvert som prosjektet skrider frem
Skal jo ha endel stash på etterhvert
Hilsen Ivar
- IvarH
- Posts: 60
- Joined: 13 Mar 2016, 14:30
- Location: Froland
- Contact:
Re: SAAB V4 69 Prosjekt
Når jeg fikk rengjort alt under skjermene kom det mye dårlig arbeid til syne.Det er tidligere lagt på plater som er limt med karosserilim og sausa på med tectyl.Her må alt kappes vekk og sveises inn nytt friskt stål.
Venter bare på bagasjeromsbunnen nå så jeg kan begynne å kappe og sveise.
Friskt og fint stål i bagasjerommet bakenfor hvor bensintanken er
Godt det er lenge til våren så man trenger å stresse for å få godbilen på veien
Venter bare på bagasjeromsbunnen nå så jeg kan begynne å kappe og sveise.
Friskt og fint stål i bagasjerommet bakenfor hvor bensintanken er
Godt det er lenge til våren så man trenger å stresse for å få godbilen på veien
- IvarH
- Posts: 60
- Joined: 13 Mar 2016, 14:30
- Location: Froland
- Contact:
Re: SAAB V4 69 Prosjekt
Da er prosjektet kommet litt videre med utkapping av rustne deler i innerskjermene.
Har fått tak i innerskjermbiten for innsveising rundt støtdemperfestene fra GSV ,men mangler ennå forsterkningsplatene,de har jeg funnet hos http://www.malbrad.co.uk som er veldig behjelpelig og får laget de for en billig penge.
Har også bestilt ny bunn til bagasjerommet fra GSV og regner med den er rett rundt hjørnet
Takket være donorbilen til Kanonjohn har jeg fått deler som er kappet ut innsveiset på andre plasser
Her er venstre side kappet ut i bunnen
Her er høyre side kappet ut og sveist inn med deler fra donorbilen til KanonJohn
Har fått tak i innerskjermbiten for innsveising rundt støtdemperfestene fra GSV ,men mangler ennå forsterkningsplatene,de har jeg funnet hos http://www.malbrad.co.uk som er veldig behjelpelig og får laget de for en billig penge.
Har også bestilt ny bunn til bagasjerommet fra GSV og regner med den er rett rundt hjørnet
Takket være donorbilen til Kanonjohn har jeg fått deler som er kappet ut innsveiset på andre plasser
Her er venstre side kappet ut i bunnen
Her er høyre side kappet ut og sveist inn med deler fra donorbilen til KanonJohn
- Jonsjøl
- Posts: 172
- Joined: 24 Dec 2016, 12:14
- Contact:
Re: SAAB V4 69 Prosjekt
Følger med! Stå på dette blir knall!
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”
- IvarH
- Posts: 60
- Joined: 13 Mar 2016, 14:30
- Location: Froland
- Contact:
Re: SAAB V4 69 Prosjekt
Da er jeg kommet en del videre på prosjektet. Nå er all rusten på venstre siden sveist inklusive dempertårnet som var veldig plyndrete å få til.
Skal nå til å bytte dempertårnet på høyre side og sette inn ny bunn så er jeg i mål med rustsveisingen så langt
Her er sveisingen komplett på venstre side
Da er bunnplata kappet ut og litt klargjøring før jeg kan sveise inn den nye jeg fikk fra GSV lageret
Her har jeg for moro skyld samlet all kjeksen jeg har kappet ut
Skal nå til å bytte dempertårnet på høyre side og sette inn ny bunn så er jeg i mål med rustsveisingen så langt
Her er sveisingen komplett på venstre side
Da er bunnplata kappet ut og litt klargjøring før jeg kan sveise inn den nye jeg fikk fra GSV lageret
Her har jeg for moro skyld samlet all kjeksen jeg har kappet ut
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: SAAB V4 69 Prosjekt
Blir bra dette, Ivar
- IvarH
- Posts: 60
- Joined: 13 Mar 2016, 14:30
- Location: Froland
- Contact:
- IvarH
- Posts: 60
- Joined: 13 Mar 2016, 14:30
- Location: Froland
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest