Noewn som har erfaring med eller kunnskap om:
1) AVO justerbare dempere. Evt fordeler ulemper?
2) XP-føringer frem og bakvogn (OBS! er kjent med XPs elemdige kundeservice...)
3) Noen fordel med å bytte fra 96 til 95 aksling?
Saab 96: AVO dempere, XP-føringer og 95 aksling
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Saab 96: AVO dempere, XP-føringer og 95 aksling
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
-
- Posts: 55
- Joined: 10 Nov 2012, 21:20
- Contact:
Re: Saab 96: AVO dempere, XP-føringer og 95 aksling
Hei!
Har hørt at noen svensker har pratet varmt om disse,da i kombinasjon med endel hardere fjærer.Bilstein rallydempere gir jo ekstra motstand på nedfjæring.Har spax justerbare,som skal være identiske,på en v4 med finske fjærer,er ikke kjempe-imponert,er vel også sånn at dette er en olje-demper? Synes rally-fjærer og bilstein-dempere gir en mer distinkt kjøreopplevelse.
XP-foringer:Har ikke prøvd poly-foringer på v4,men på andre bilmerker.funker kjempebra! strammer opp bilen,mindre body-roll,mer retnings-stabil og skarpere styre-respons.kanskje bortsett fra i værste regn-tida.Sikkert delte meninger,men har pratet med annerkjente svenske rally-kjørere som sverger til poly-foringer. Du får også kjøpt foringer hos M&M motorsport,Vestervik. http://www.motorsport.nu .de tar 1632.- for komplett sett eks senterforing bak.Har liggende ett sett klare til eget prosjekt,ser bra ut.
95 aksling: grunnen til å bruke akslingen er økt styrke og stivhet.helt klart en fordel! man bør også prøve å gi akslingen en del toe-in,da den gir seg litt under press,blir kalvbeint(skrever) og gjør bilen ustabil.på ford escort mk1 og mkII løpsbiler foretas feks justering av bakaksel ganske ofte pga samme problematikk. Obs! støtdemper-festene på 95 akslingen er rette pga knedemperne,bør tas av,og sveises med lik vinkel som 96 aksel.
Ble mange ord det her. Hilsen Vidar!
Har hørt at noen svensker har pratet varmt om disse,da i kombinasjon med endel hardere fjærer.Bilstein rallydempere gir jo ekstra motstand på nedfjæring.Har spax justerbare,som skal være identiske,på en v4 med finske fjærer,er ikke kjempe-imponert,er vel også sånn at dette er en olje-demper? Synes rally-fjærer og bilstein-dempere gir en mer distinkt kjøreopplevelse.
XP-foringer:Har ikke prøvd poly-foringer på v4,men på andre bilmerker.funker kjempebra! strammer opp bilen,mindre body-roll,mer retnings-stabil og skarpere styre-respons.kanskje bortsett fra i værste regn-tida.Sikkert delte meninger,men har pratet med annerkjente svenske rally-kjørere som sverger til poly-foringer. Du får også kjøpt foringer hos M&M motorsport,Vestervik. http://www.motorsport.nu .de tar 1632.- for komplett sett eks senterforing bak.Har liggende ett sett klare til eget prosjekt,ser bra ut.
95 aksling: grunnen til å bruke akslingen er økt styrke og stivhet.helt klart en fordel! man bør også prøve å gi akslingen en del toe-in,da den gir seg litt under press,blir kalvbeint(skrever) og gjør bilen ustabil.på ford escort mk1 og mkII løpsbiler foretas feks justering av bakaksel ganske ofte pga samme problematikk. Obs! støtdemper-festene på 95 akslingen er rette pga knedemperne,bør tas av,og sveises med lik vinkel som 96 aksel.
Ble mange ord det her. Hilsen Vidar!
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Saab 96: AVO dempere, XP-føringer og 95 aksling
Wow Vidar! Dette hadde du peiling på... Tusen takk... Skal bestille poly føringer hos M&M og jakta på en 95 aksling... Rally dempere tror jeg blir for mye hardcore for meg... Må tenke litt....
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Saab 96: AVO dempere, XP-føringer og 95 aksling
Tror jeg skkal prøve meg på Bilstein rallydempere. Vi snakker da om Bilstein B8 Sprint?
Noen gode forslag på forhandlere som selger disse i Norge?
Noen gode forslag på forhandlere som selger disse i Norge?
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Saab 96: AVO dempere, XP-føringer og 95 aksling
Tar opp igjen denne støtdempertråden. I går så jeg denne annonsen på Finn:
Jeg var dessverre for sent ute, men disse demperne ser uansett fristende ut. Delenummer er:
GT5-2236 (foran)
GT8-2238 (bak)
Noen som har erfaring med Gaz?
Jeg var dessverre for sent ute, men disse demperne ser uansett fristende ut. Delenummer er:
GT5-2236 (foran)
GT8-2238 (bak)
Noen som har erfaring med Gaz?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests