Takk Jeg er vel en av få som loggfører og dokumenterer alt jeg gjør, og syntes det er morro Gjort en bra jobb allerede ja, men det er nok bare en brøkdel av alt som jeg skal gjøregrandprix wrote:Spennende prosjekt! Stilig å få følge med fra begynnelsen. Her har du jammen gjort en bra jobb allerede
Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
Det ser virkeleg ut som denne 99'en har fått rett eigar!
Stilig verkstadhall, forresten. Nesten så eg blir misunneleg
Stilig verkstadhall, forresten. Nesten så eg blir misunneleg
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
Takk, hyggelig å høre sånt Veldig kjekk verkstedhall ja! Hadde den ikke vært som en operasal i ekkovolum, så hadde den vært topp. Litt slitsomt med vinkelslipere, kompressor, etc som gjomer i hele hallen 2søyler er det der og, og får inn 4-søyler om ikke så lenge, så da blir det enda bedre Kjekt å kunne holde på i skoletida med detta utstyretknut wrote:Det ser virkeleg ut som denne 99'en har fått rett eigar!
Stilig verkstadhall, forresten. Nesten så eg blir misunneleg
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
En mega-oppdatering her - da jeg ikke har hatt tid til å oppdatere underveis
Kom noen pakker i posten;
Masse foringer og greier, blir bra detta her
Prøvemontering av gule lys;
Monterte inn lys i kupeen også, strøm direkte fra batteri via sikring og jord fra lyset over speilet
Hvordan få bilen fra støttebukker til 2-søyler uten en bærearm? Pffh, null problem
Bytte av bærebruforinger begge sider foran, alle glapp lett av, men selvfølgelig var det en jævel som ikke ville av... Måtte til med vinkelsliper her...
Dempere fikk også nye innfestningsforinger, powerflex her, da man ikke får tak i anna
Sveisa inn en bit ved bærebruinnfestninga, nok ikke tidenes beste sveis, men... Fikk hjelp av en kompis til detta. Dette får jeg få noen andre til å ta igjen senere, det burde funke gjennom EU nå iallefall Skal få et lag tectyl i tillegg til Owatrolen som ligger på nå.
Understellsdeler fikk et strøk Owatrol Olje, legger på et lag 80/20 Motorsagolje/Owatrol Olje imorra, knallgod rustbeskytter som ligger lengre enn det kun rein Owatrol gjør. Brukte dette på en og900 jeg hadde med godt hell
Fant et hull i bakpotta i selve sveisen, så dette ble lappet på og tettet. Må skaffe eksospasta for å tette der vi delte eksosen, så blir detta også tett og en EU feil mindre En ting jeg nok kommer til å prioritere er nytt anlegg hele veien fra grenrør og bak fra 900, slik at det går rett og ikke henger på tvers under baksetet. Er ikke av det beste dette lengre, selv om lakken som ikke har flassa av enda gjør det slik
Kom ei ny bærekule på høyre side også. Satt noe helt j****, måtte banke og hamre noe helt grusomt for å få den løs, men det gikk til slutt
Slengt på noen klistremerker på bakluka;
Tilbake på hjula og flyttet på for å vaske plassen min. Virker som ting funker bra
Planen for imorra er å kline på litt tectyl og gå over understellsdeler med en blanding av Motorsagolje/Owatrol Olje, og ta en hjulstillingskontroll
Vi har nemlig fått inn hjulstillingsapparat ila forringe uke
Kom noen pakker i posten;
Masse foringer og greier, blir bra detta her
Prøvemontering av gule lys;
Monterte inn lys i kupeen også, strøm direkte fra batteri via sikring og jord fra lyset over speilet
Hvordan få bilen fra støttebukker til 2-søyler uten en bærearm? Pffh, null problem
Bytte av bærebruforinger begge sider foran, alle glapp lett av, men selvfølgelig var det en jævel som ikke ville av... Måtte til med vinkelsliper her...
Dempere fikk også nye innfestningsforinger, powerflex her, da man ikke får tak i anna
Sveisa inn en bit ved bærebruinnfestninga, nok ikke tidenes beste sveis, men... Fikk hjelp av en kompis til detta. Dette får jeg få noen andre til å ta igjen senere, det burde funke gjennom EU nå iallefall Skal få et lag tectyl i tillegg til Owatrolen som ligger på nå.
Understellsdeler fikk et strøk Owatrol Olje, legger på et lag 80/20 Motorsagolje/Owatrol Olje imorra, knallgod rustbeskytter som ligger lengre enn det kun rein Owatrol gjør. Brukte dette på en og900 jeg hadde med godt hell
Fant et hull i bakpotta i selve sveisen, så dette ble lappet på og tettet. Må skaffe eksospasta for å tette der vi delte eksosen, så blir detta også tett og en EU feil mindre En ting jeg nok kommer til å prioritere er nytt anlegg hele veien fra grenrør og bak fra 900, slik at det går rett og ikke henger på tvers under baksetet. Er ikke av det beste dette lengre, selv om lakken som ikke har flassa av enda gjør det slik
Kom ei ny bærekule på høyre side også. Satt noe helt j****, måtte banke og hamre noe helt grusomt for å få den løs, men det gikk til slutt
Slengt på noen klistremerker på bakluka;
Tilbake på hjula og flyttet på for å vaske plassen min. Virker som ting funker bra
Planen for imorra er å kline på litt tectyl og gå over understellsdeler med en blanding av Motorsagolje/Owatrol Olje, og ta en hjulstillingskontroll
Vi har nemlig fått inn hjulstillingsapparat ila forringe uke
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
Hei! En liten kort oppsummering av de siste dagene
Hjulstillingskontroll - Tok en på den og ut ifra det jeg kan se er det ingen merkelige unntak Noen meninger her ?
Ekstralys og skilt flyttet litt på, noen synspunkter? List til fanger skal skaffes
Samt noen klistremerker og greier, flere kommer nok
Nostalgisk kupee, med klistremerker fra 90-tallet, da en ungdom også da eide den
Ellers har jeg byttet bremsevæske og luftet godt med et håp om at bremsene blir litt bedre nå, ellers blir det nok nye skiver og klosser også Setebeltene bak har jeg også fjerna, da de var vriene og ikke påbudt i denna i utgangspunktet, de er ettermontert. Bare en veldig god grunn til å slippe å være "bygdetaxi" Ny slavesylinder, utløserlager, væske og kobling/clutchplate står på lista over neste slitdel som må byttes. Må nok spare litt fremover for å få råd til dette, men det går nok. Clutchen er helt grusom nå, og utløserlageret synger (bokstavelig talt!) på siste værset, så det trengs nok
Neste på lista er mest småtteri, tectylering, oljebehandling, modifisere seteskinner (kom gjerne med råd til hvordan jeg skal lage nye fester), montere ny frontlykt, bakre teppe, bytte selestrammer på førersida, tilpasse bakseteseteryggfester, feste fast radio i hanskerom, tette div lekkasjer, sveise litt rust her og der, +++
Hjulstillingskontroll - Tok en på den og ut ifra det jeg kan se er det ingen merkelige unntak Noen meninger her ?
Ekstralys og skilt flyttet litt på, noen synspunkter? List til fanger skal skaffes
Samt noen klistremerker og greier, flere kommer nok
Nostalgisk kupee, med klistremerker fra 90-tallet, da en ungdom også da eide den
Ellers har jeg byttet bremsevæske og luftet godt med et håp om at bremsene blir litt bedre nå, ellers blir det nok nye skiver og klosser også Setebeltene bak har jeg også fjerna, da de var vriene og ikke påbudt i denna i utgangspunktet, de er ettermontert. Bare en veldig god grunn til å slippe å være "bygdetaxi" Ny slavesylinder, utløserlager, væske og kobling/clutchplate står på lista over neste slitdel som må byttes. Må nok spare litt fremover for å få råd til dette, men det går nok. Clutchen er helt grusom nå, og utløserlageret synger (bokstavelig talt!) på siste værset, så det trengs nok
Neste på lista er mest småtteri, tectylering, oljebehandling, modifisere seteskinner (kom gjerne med råd til hvordan jeg skal lage nye fester), montere ny frontlykt, bakre teppe, bytte selestrammer på førersida, tilpasse bakseteseteryggfester, feste fast radio i hanskerom, tette div lekkasjer, sveise litt rust her og der, +++
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
Blir bare bedre og bedre
(ett sportsratt hadde gjort seg også )
(ett sportsratt hadde gjort seg også )
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
Vdr hjulvinkar kan du vel kanskje bruke denne som referanse, den er rett nok for 90 -men trur ikkje det er mykje feil om du brukar den på din 99.
Bak er camber angitt til -½º ±¼º. Toe-in er angitt til 4 ±1mm.
Bak er camber angitt til -½º ±¼º. Toe-in er angitt til 4 ±1mm.
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
Takk! Sportsratt hadde vært noe! Men det får jeg nok ikke penger til på en god stund, desverreMorten S. wrote:Blir bare bedre og bedre
(ett sportsratt hadde gjort seg også )
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
Takk for nyttig info,skal se litt nærmere på det ikveldHjelle wrote:Vdr hjulvinkar kan du vel kanskje bruke denne som referanse, den er rett nok for 90 -men trur ikkje det er mykje feil om du brukar den på din 99.
Bak er camber angitt til -½º ±¼º. Toe-in er angitt til 4 ±1mm.
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"
Har ikke skjedd forskrekkende mye siden sist, men diverse småting her og der er det iallefall
Temp når vifta slår inn virker fin og holder seg godt der.
Seter skrudd fast og klargjort. Med justeringsmuligheter
Lagt på piggdekk - har et sett piggfrie også produsert i 15, men tenkte jeg skulle slite ut disse i vinter da de er fra 08. Men gummien virker ok
Den liker å røyklegge alt som er ihvertfall... Enda godt det hverken forsvinner vann eller olje
Og her har den blitt stående kasta ut fra verkstedet, for jeg har nemlig begynt å skru andre godsaker... (ignorer flua på bildet)
Renault 4 1973mod - Skal bytte toppakning og radiator. Jeg syntes min var tungskrudd. Skal aldri klage igjen, se neste bilde...
Franskmenn. Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det hælvettes vanskelig? Hadde løst problemet ved å tre den inn fra andre sida, men neida. Nå må jeg av med vannpumpa De har sin sjarm... For en gangs skyld føles Saab'en solid og behagelig ut etter å ha sitti i denna
Nå gjenstår å tette en skjøt i eksosen med eksospasta (gud bedre hvor mange ganger jeg har sagt det nå!), en klassekompis skulle ta med Fremtidsplaner som jeg regner med blir over jul er; Har avholdt et sett Inca-felger i grei stand, så disse skal få nye dekk. Tenker 155/80 i dim, vil ha smalest mulige dekk på dissa, etter å ha kjent hvor lett rattet på R4'ern var med 145 bredde Skal også få på ny slavesylinder, utløserlager og kobling i clutchen. Kobling har jeg fått sponset av en i klubben, så da blir det ikke så ille allikevel. Clutchen er helt villbass nå, tar langt ute og plutselig, og hyler i lageret... Så nei, det blir nok en vesentlig forskjell. Rallyskvettlapper skal på, tenker å kjøre rallystuk på denna. Hjelm må jeg også skaffe meg til GSV treffet på Dagali Videre blir det garantert nye skiver og klosser til våren, de jeg har nå er ikke noe å skryte av. Og garantert en haug flere klistremerker innen den tid, noen nye fjører og dempere med de blå "heveklossene" bak står også på lista et sted langt frem i tid.
Temp når vifta slår inn virker fin og holder seg godt der.
Seter skrudd fast og klargjort. Med justeringsmuligheter
Lagt på piggdekk - har et sett piggfrie også produsert i 15, men tenkte jeg skulle slite ut disse i vinter da de er fra 08. Men gummien virker ok
Den liker å røyklegge alt som er ihvertfall... Enda godt det hverken forsvinner vann eller olje
Og her har den blitt stående kasta ut fra verkstedet, for jeg har nemlig begynt å skru andre godsaker... (ignorer flua på bildet)
Renault 4 1973mod - Skal bytte toppakning og radiator. Jeg syntes min var tungskrudd. Skal aldri klage igjen, se neste bilde...
Franskmenn. Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det hælvettes vanskelig? Hadde løst problemet ved å tre den inn fra andre sida, men neida. Nå må jeg av med vannpumpa De har sin sjarm... For en gangs skyld føles Saab'en solid og behagelig ut etter å ha sitti i denna
Nå gjenstår å tette en skjøt i eksosen med eksospasta (gud bedre hvor mange ganger jeg har sagt det nå!), en klassekompis skulle ta med Fremtidsplaner som jeg regner med blir over jul er; Har avholdt et sett Inca-felger i grei stand, så disse skal få nye dekk. Tenker 155/80 i dim, vil ha smalest mulige dekk på dissa, etter å ha kjent hvor lett rattet på R4'ern var med 145 bredde Skal også få på ny slavesylinder, utløserlager og kobling i clutchen. Kobling har jeg fått sponset av en i klubben, så da blir det ikke så ille allikevel. Clutchen er helt villbass nå, tar langt ute og plutselig, og hyler i lageret... Så nei, det blir nok en vesentlig forskjell. Rallyskvettlapper skal på, tenker å kjøre rallystuk på denna. Hjelm må jeg også skaffe meg til GSV treffet på Dagali Videre blir det garantert nye skiver og klosser til våren, de jeg har nå er ikke noe å skryte av. Og garantert en haug flere klistremerker innen den tid, noen nye fjører og dempere med de blå "heveklossene" bak står også på lista et sted langt frem i tid.
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests