Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition"

Postby Øystein Røed » 25 Jan 2017, 21:24

Lappen i boks, og kjørt 230km med den nå, uten feilslag. :)
Image

Peila olja, den hadde brukt litt, så måtte fylle på. Kjølevæske var slik det skulle være :)
Image

Sykkel måtte jeg få henta på bussbua også, kjekt :)
Image
Image

Et fancy nattbilde som jeg tok, veit ikke helt om det var verdt det, for på tur opp bakken igjen mista jeg grep og sklei ut i grøfta... Ingen skader på meg eller bil, og fikk dratt den opp med traktor, kjekt med kompiser da. Lekse lært, ta det roligere, og tenk over hvor man kjører hen... Likte ikke helt detta altså, glad jeg ikke hadde noe senka nyere bil med plastfangere.
Image
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition"

Postby Øystein Røed » 06 Feb 2017, 18:24

Ei stund sia sist, ikke fått gjort så fryktelig mye, men litt har skjedd :)

Gikk til innkjøp av kupevarmer, da jeg fant ut at den ikke går så fort varm i bytrafikk, så da ble det rett og slett en nødvendighet :) 200kr på Jula, +en 10m skjøteledning til 100kr :)
Image

Spylevæskepumpe er byttet ut, men en uoriginal fra Biltema, nye slanger også. Har en plan om å få til spyledyse til lykter også, samt to ekstra på panseret. Rikelig med sikt er viktig :)
Image

Har kjørt totalt 1100km med den nå, det går unna :)
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Jeg fant ut at dørpakninga på førersida ikke bare lakk litt, men veldig mye når jeg skulle vaske bilen... Hele buksa blei gjennomblaut og jeg måtte øse vann fra gulvet etterpå... Herlig...

Måtte jo ha utsikt til den fra soverommet der jeg sov ;)
Image

Var utplassert hos Volvo forrige uke faktisk, så klarte ikke å dy meg med dette bildet :)
Image

Volvo vs Saab? ;)
Image

Fikk desverre problemer med dynamo på turen, så nå står den på skoleverkstedet i påvente av at ny dynamo skal ankomme i posten. Funker ganske dårlig med lite strøm :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition"

Postby Øystein Røed » 08 Feb 2017, 21:37

Dagens prosjekt var bytte av dynamo, måtte ta i bruk sykkel da 99'n sto på skoleverkstedet med havarert dynamo :)
Image

Skulle vise seg å bli noget plundrete...
Image

Heldigvis var allerede bolten slipt til, så med litt plunder fikk jeg den ut :)
Image

Et-par timer med plunder og bannskap senere... Enda ikke inne igjen..
Image

Et-par timer til og mot slutten av dagen, fant ut en egen teknikk for dette til slutt :)
Image

Måtte ha hjelp nedenfra for å holde på plass reima på hjulet i bunn :)
Image

Ganske ålreit å gå fra 55A til 70A, blir nok en oppgradering av batteriet, samt å flytte det baki bilen. Kjekt når jeg skal hive ut baksetet og bygge bilstereo :)
Image
Image

Måtte jo lære noe av dette også, så da blei det å strippe den gamle i deler og titte litt på patenten :)
Image
Image
Image

Hmmm. Her har vi nok problemet. Hadde nok ikke vært nødvendig å bytte hele dynamoen, men skit au. Kjekt med splitter ny dynamo, mindre ting som kan gå galt :)
Image

Reima lager en hylelyd ved turtall og i høyere fart, finner ikke ut hva det kan være. Strammet godt nok. Kan det være forskjell på B-motor og H-motor på reimhjula? Tror nemlig denne er til H-motor, siden den er større. :)

På tur hjem igjen fikk jeg problemer... Speedometer hang seg opp på 40km/t, foreløbig fungerer det nå igjen. Varmeapparatvifta kutta ut, samme med vifta til radiator. Merka det ikke før jeg hadde dratt den skikkelig ut og den nesten kokte... Så blei stående i en halvtimes tid for å kjøle den ned. Fant ut at releet hadde løsna, smatt det på plass, vifta på radiator gikk i ca. 4-5 sek, og så kutta det ut igjen. Etter det har jeg ikke sett noe mer på det :) Må vel gå ann å få det igang igjen, i værste fall bytte releet. :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition"

Postby Øystein Røed » 19 Feb 2017, 13:27

Heisann, har skjedd litt her og der siden sist, mest problemer egentlig... :)

Hadde en brutal tur i autovernet her om dagen, forskjermen fikk en trøkk, samt litt på bakskjermen og riper over hele sida... Føltes fin ut å kjøre, og var kjørbar fra stedet. Traff i 60km/t med forskjermen først, og baken smalt etter. Underkjølt regn er skummelt!! Rimelig satt ut og nærvøs, men det gikk heldigvis bra med meg, og det er det viktigste. Glad jeg satt i en SAAB, autovernet var forresten mer bulka enn bilen ;)
Image
Image
Image
Image

Tok en hjulstillingskontroll, som viste litt ugler i mosen... Den trekker svakt, men bestemt mot venstre når jeg slipper rattet.
Image

Øvre bærearm er bøyd, og ser ut som både bærekule og styrekule har fått seg en liten trøkk. :)
Image
Image
Image
Image

Bulken fikk jeg retta ut idag, og smurte inn hele skjermen i Owatrol Olje. Lar dette tørke inn, så kjører jeg den i vaskemaskin en tur for å fjerne all skjit og overflødig olje :)
Image
Image
Image

De siste ukene har det dukket opp litt av hvert av problemer, kjapt ramser opp en To-Do liste:
Bytte øvre bærearm h., bærekule og begge styrekuler
Skaffe blinklys til h.side
Overhale/bytte forgasser da den sluker altfor mye bensin
Fikse oljelekkasje fra motor eller girkasse, blaut av olje under, så det lekker ganske kraftig
Bytte defekte bakdempere
Bytte utløserlager og slavesylinder i clutchen, kanskje plate også
Bytte speedometer, da det går altfor tregt.
Fikse lekkasje av bensin, finne ut hvor det kommer fra. Antagelig forgasser?
Få den på EU-kontroll og fikse evt feil
Også har vi alle de irriterende småtingene... Knirkende og løent interiør, fosslekkende vinduspakninger, mistet tanklokket, støynivået, slitne og dårlige vinterdekk, skulle vært understellsbehandlet, all rusta overalt, speil som flagrer i alle retninger og er ubrukelige, osv. Kan vel fortsette i hele dag... For tiden er jeg blakk, og tjener ikke stort før til sommeren, så dette blir nok en lang liste å komme seg gjennom, kjenner jeg. :) Men men. En bedre bil å ha finnes ikke! Aldri hatt en så underholdende og god bil å kjøre :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition"

Postby Øystein Røed » 27 Feb 2017, 13:53

Har valgt å sende stafettpinnen videre. Løp og kjøp!
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86688211

Blir nyere bruksbil på meg nå :) 
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests