Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Morten S. » 18 Oct 2016, 06:37

Blir bare bedre å bedre 99ndin :D
Når det gjelder bolt fra feil side, så har Saab gjort samme idiotsaken med feste av dynamoen. Iallfall på H-motoren.

R4 kjørte jeg en endel da jeg var 18-19 år. Hadde sommerjobb på ett firma som hadde varebilvarianten av denne.
Artige biler å kjøre. (syntes jeg iallfall dengang...)

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 18 Oct 2016, 17:57

Morten S. wrote:Blir bare bedre å bedre 99ndin :D
Når det gjelder bolt fra feil side, så har Saab gjort samme idiotsaken med feste av dynamoen. Iallfall på H-motoren.

R4 kjørte jeg en endel da jeg var 18-19 år. Hadde sommerjobb på ett firma som hadde varebilvarianten av denne.
Artige biler å kjøre. (syntes jeg iallfall dengang...)
Jøss, tydeligvis ikke bare franske biler da. Det er nå en trøst :) Artige biler ja, hadde vært artig om jeg fikk prøvekjørt den, selv om jeg aldri har kjørt paraplygir før :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 23 Nov 2016, 17:47

Ei stund sia sist nå, fått gjort litt småting her og der, så er vel så godt som klar for EU-kontroll :)

Har fått tettet skjøten i eksosen med pasta, men må få kjørt den varm slik at det herder for å så sjekke om det er tett. :)

Byttet tennplugger og fordelerlokk da noe slo seg vrang slik at den ikke vil gå skikkelig og bare harker. Hjalp lite, men viste seg at akslene på gass og chokespjeldene gikk treigt, så det må gjøres noe med før jeg får kjørt den på EU :)
Image
Image
Image
Forgassermembran ser fin ut;
Image
Satser på å den igang til EU, så blir det nok dobbel forgasser. Har en på hånd, så da blir det 8 hester mer :)

De gule ekstralyktene ble solgt, desverre, men ønsket om bedre lys og mer "rallylook" var der, så da solgte jeg de, og 3stk 9" bøtter fra Biltema er på vei i posten. Salget finansierte også nytt ledningsnett med skikkelige ledninger, da det gamle mildt sagt var tynt...
Image
Image
Image
Aaahh! System! Det liker jeg. Nå er ting logisk montert og oversiktlig :)
Image
Nødblinkbryter ble flyttet til andre siden av rattet, slik at alle lysbrytere er på en plass. Skal også koble opp til tåkelys etterhvert :)
Image

Så planen nå er å få den til å gå skikkelig og deretter EU-kontroll :) Og selvfølgelig montering av tusenmetere når de ankommmer :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 06 Dec 2016, 18:29

Ikke skjedd så mye i det siste, mest masse småting her og der.

Har fått på to digre tusenmetere, så nå blir det lys :)
Image
R4'n ville også være med på bildet :P

Kanskje jeg skal ha 3 stykker? Blir foreløbig bare to :)
Image

Har også fjerna pansermekanismen, da den ikke fungerer med så store ekstralys, men manuelt avløft er jeg ung og sprek nok til, så det funker ;)
Image

Skal ha den på etterkontroll imorra, prøveskilt ligger klare, så det blir spennende. Kommer nok ann på hvor streng og grundig han sjekker rustsveisinga og div annet fiks. Men detta er et bygdeverksted, så krysser fingra for at han har en god dag ;)
Image
Image

Gliset står klart til etterkontrollen :D
Image
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Morten S. » 06 Dec 2016, 23:02

Tvi tvi! Da holder jeg tomlene for deg.

Fikk du ordnet vippefunksjon på forsetene?
Skal ha den på etterkontroll imorra, prøveskilt ligger klare, så det blir spennende. Kommer nok ann på hvor streng og grundig han sjekker rustsveisinga og div annet fiks. Men detta er et bygdeverksted, så krysser fingra for at han har en god dag ;)

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 11 Dec 2016, 15:41

Morten S. wrote:Tvi tvi! Da holder jeg tomlene for deg.

Fikk du ordnet vippefunksjon på forsetene?
Skal ha den på etterkontroll imorra, prøveskilt ligger klare, så det blir spennende. Kommer nok ann på hvor streng og grundig han sjekker rustsveisinga og div annet fiks. Men detta er et bygdeverksted, så krysser fingra for at han har en god dag ;)
Nei, det er nok faste hengsler på disse stolene. Men jeg har uansett planer om å sette inn noe bøtteseter,sportsseter, e.l. etterhvert, når jeg får ordna meg med en nyere bruksbil i tillegg. Baksetet er uansett forbudt sone, kun til småturer i nøden :)

Den ble godkjent! Han justerte i tillegg lysa mine helt uten å ha bedt om det uten pristillegg. Det er service det! :)
Image
Image

Tilbake og inne i varm hall igjen, vel fortjent :)
Image

Lykter på plass igjen;
Image

Fikk ordna opp i chokeproblemet også. Var så enkelt som å flytte selve strømpa lengre ned i festet på forgasser. Nå går den silkemykt og perfekt :) Står ute og fryser i helga for å teste det skikkelig på mandag :)
Image

Neste på planen er å bytte til gule pærer i tusenmeterne og montere på stabiliseringsstag på de. Begge deler kjøpt på Biltema, spent på hvor lenge Biltemapærene funker :) Ellers står skvettlapper av type Sparco på handelista, samt en halvhjelm til iskjøring :)

Må få reist å handlet ny motorolje og olje til girkassa også, blir nok på Biltema, da jeg ikke har allverdens å rutte med. 10W-30 funker både på girkasse og motor, så det er perfekt. Noen som vet hvor tappeplugg på girkassa sitter hen, og hvor man fyller på ny? Regner med det bare er standard kobberskiver man bruker for å tette bunnpluggen?
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby 900C-LPG » 11 Dec 2016, 21:00

Av årsmodellen 1978 av SAABen 99 har jeg ingen instruksjonsbøker i 1 Skandinavisk språk, men bare på Nederlndsk. Av SAABen 900 av årsmodel 1981 har jeg 1 instruksjonsbok som er Svensk, så har jeg i alt 2 scans fra begge instuksjonbøkene og dermed er det for deg mulig å finne ut hvordan du kunne skifte giroljen. ;)

SAAB 99 1978, Nederland
Image

SAAB 900 1981, Sverige
Image
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 04 Jan 2017, 21:31

Har fått gjort endel her siden sist. Fikk vært innom Biltema for å handle olje til motor og girkasse, gamle rokken gjør trofast tjeneste, selv i byen midt på vinter'n ;) Selv om bagasjebrettet er iferd med å gå totalt i oppløsning og speedwaystyret iferd med å knekke...
Image

Fikk henta ut skilta også;
Image

Fikk litt snacks i julegave :)
Image

Kjøpte ny ekstralysbrakett også, så jeg fikk lysa nærmere hverandre og ikke dekka til hovedlysa :)
Image

Begynte på skvettlapper mens en kompis hjalp meg med å bytte ekstralysbraketten, men kom ikke lengre enn dette før vi begynte på å bytte olje :) Skvettlappene er forøvrig kun bøyelige skjærebrett fra Biltema, billig og burde funke, ihvertfall for en fattig student :)
Image

Det gamle filteret satt noe inni h*****, måtte bruke en diger tang, og allikevel satt det skikkelig. Fikk til slutt lirka det av :)
Image

Det ble byttet olje på motor og girkasse. Standard 10W-30 på begge deler, slik instruksjonsboka sier. Bunnpluggen til girkassa satt også skikkelig grodd fast. Og i tillegg spesialverktøy, men tilfeldigvis hadde noen andre i klassa allerede slipt til en som passa som de brukte på Renault'en. Noen omganger med å dra i alt man kunne, på skift, så løsnet den, omsider... Og en gammal gugge kom ut :)
Image

Det var selvfølgelig fult av spon på magneten på tappepluggen... Har også slitt tidvis med at jeg ikke får den i gir, kun revers, eneste som hjelper da er å skru av og på motoren. Opplever også at bilen nykker litt når jeg setter den i revers, med clutchen helt inne. Har problemer med utløserlageret, det hyler og må byttes, så har ikke brydd meg noe særlig før nå. Hva tenker dere? Girkassa snart søppel? Eller kan det være utløserlageret?
Hvis noen har en ok turbomotor med en ok 5-girs kasse på(evt automat), så gi meg et hint. T8 funker også for min del, må ikke være T16 :)

Forøvrig så har motor slått seg vrang igjen, etter at den drukna i bensin før jul, da chokevaier løsna. Har festa den skikkelig nå(tror jeg) og justert den, starter såvidt, men harker og slår, så kveler seg, igjen.... Tror den driver gjøn med meg, eller har seriøse humørproblemer :P Tenkte å gå over stift, rotor, fordelerlokk og blåse av plugger for å se om det hjelper på fredag. Satser på at det går i boks og slipper å påkoste den noe på en måneds tid. Da jeg er blakk nå, så får jeg den ikke igang uten nye delekjøp, så blir den stående til i slutten av måneden. :)

Image
Image
Image
Image

Og litt over på noe annet; Har planer om å skaffe meg en Combi-Camp en gang utover våren, da det er kjekt å ha når man skal campe rundt om, og veier ikke stort. Tror ikke 99'n uansett orker å putre rundt med ei campingvogn på 1 tonn... ;) Kom over en snedig løsning, taktelt. Finnes noen på markedet som passer størrelsesmessig på taket, og veier 54kg. Tenker det kunne vært kjekt, i og med at den er lettere å lagre bak garasjen enn det en 250kg tung combicamp er. Men oppgitt taklast i vognkortet mitt er "Ikke Oppgitt", hva gjelder da om jeg blir stoppa i kontroll, etc? Har også et annet problem at maks kuletrykk på hengerfestet er oppgitt til 0kg, så i teorien har jeg ikke lov til å laste sykkelstativ... Må da være en feil? Andre med samme i vognkortet sitt? :)
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=58844764

Neste prosjekt blir å ferdigstille skvettlapper og prøve å få den til å gå skikkelig, på fredag :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 06 Jan 2017, 20:00

Fikk montert skvettlapper idag, og fikk dratt igang motoren også. :)
Image

Skrudde ut alle fire plugger, blåste de reine, da de var våte av bensin, skrudde de inn og vridde om tenninga. Bingo! Kjørte forsiktig ut, 2000RPM i 1 minutt ca, litt ettertenning og smelling i eksosen, så var den god som gull! Gikk akkurat som den skulle :D
Image

Image
Image
Image

Måtte skjære av litt på skvettlappene foran etter at bilder ble tatt, og tror jeg nesten må ta enda litt til :)
Image
Image

Ganske fornøyd med utseende nå, litt fler klistremerker, så kommer det seg. Syntes den kledde røde skvettlapper bra, skiller seg godt ut fra resten av den nitriste og kjedelige bilparken ellers i landet vårt. Har planlagt langtur til Sverige 4.mars, men clutchen blir bare værre og værre, så det veit jeg ikke om jeg tørr uten å bytte. Får se det litt ann :)
Neste på lista er ekstremt mye småting, som å flytte radio fra hanskerom til midtkonsoll, for en mer modifisert look, skal ha inn noen instrumenter etterhvert. Må koble ledningsnett til horn og ledninger til sigarettenneruttak, feste bakseteryggen skikkelig, tette en lekkasje i bakrutepakninga, samt handle inn og montere egne panserlåser. Må nok skaffe noe gummi til å lime fast mellom panser og skjerm/stål, da panseret vibrerer og lager ulyd når pansermekanismen ikke er der :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition"

Postby Øystein Røed » 18 Jan 2017, 23:19

Hepp! Nå går den perfekt, igjen :D Fikk bytta bunnpluggen på forgasser etter en lekkasje der, så nå går den reint og fint. Gjenstår å se om den vil starte uten problemer etter noen dager ute i kulda nå :)
Image

Bunnpluggen til girkassa har begynt å lekke olje, hvordan skal jeg få denne potte-tett? Får jo ikke plassert noe kobberring på den. Tips?

Fikk montert opp mobilholder, måtte skru den fast til slutt, da sugekoppen ikke holdt. Kjekt å ha :)
Image

Har begynt å få problemer med clutch/girskift, utløserlageret hyler noe ekstremt nå, og har begynt å sliti med å få den i gir, må ofte clutche to ganger for å få den i gir. Frykter det er iferd med å ryke, og veit ikke om jeg tørr å begi meg ut på turen til vintertreffet i frykt for havari. Har endel andre ærend jeg trenger bil i også, i tillegg til at bensinkronene til turen kan jeg bruke på å fikse problemet. Nei, jeg får vurdere litt, men spørs nok ikke om jeg heller tar turen på et treff til sommeren, når jeg er sikker på at jeg slipper havari og har litt bedre økonomi :)
Image

Det blir nok også en tur over Hardangervidda ila sommeren, for å få vurdert og sveisa opp all rust, det trengs å få tatt det lille som er, så blir det nok en overgang av lakken også. Har tenkt tanken om å rullemale med bengalakk, da dette uansett aldri blir noe strøken bil, men heller en morrobil for iskjøring og banekjøring. :)
Image

Har også en plan om å sette inn forseter fra enten 9-5 eller NG9-3, for å få skikkelig seter med el.justering, minne, varmeseter, osv. :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest