Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby kanonjon » 07 Jul 2016, 19:24

Holder med Super'n på dette! Bra jobba :)

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 07 Jul 2016, 22:56

Morten S. wrote:Dette blir bra Øystein :D
Det blir det! Nærmer seg fort EU-kontroll nå, venter på at det lokale verkstedet skal komme igang med drift og EU-kontroller, så er det bare å rulle 500m ned i gata :)
super'n wrote:Flott innsats. Gøy at noen unge har stafett pinnen viser med å holde liv i gamle SAABer.
Hyggelig å høre! Virkelig morsomt å kjøre noe anna enn det alle andre ungdom på min alder gjør. Blir stas å få den på veien :)
kanonjon wrote:Holder med Super'n på dette! Bra jobba :)
Takk! Igjen, hyggelig å høre :)


Fikk pusla litt idag, ting går ikke så fort fremover, men når man har så god tid som jeg har nå så gidder jeg ikke å stresse. Tidsfordriv er virkelig kjekt :) Tec7 rundt den poppa plata ble ført på og latt tørke. Skal også ha fra undersida, så satser på at det blir tett, og at det ikke ruster med en gang :)
Image

Kobla opp ledningsnett til spillere ferdig:
Image

Litt "Svisj svosj" så var teppe og midtkonsoll på plass. Skruehullene på midtkonsollen stemmer ikke over ens med de som er der, så må skaffe noen selvborrende skruer. Vet ikke helt hvorfor, men det er nå slik som dette den skal sitte :) Borti ved gasspedalen ser man bryteren også, kobler ut høyttalerne fra kasettspilleren, så den nymoderne møkka funker :)
Image
Image
Må skaffe en teppebit å legge for ledningene her :) Høyttalerdekslene er falske, det satt noe jalla VAG høyttalere der, men ble fjerna. Så for at det ikke skulle være hull der fant jeg fram noen gamle deksler :)
Image

Her er forøvrig klistremerket på bakvinduet :)
Image

Jeg reiser bort i helga, handle inn litt div+en litt kort "ferie", så da blir det rolig her litt :)

Forøvrig, om noen skulle ha bakseter og forstoler liggende å slenge til en veldig rimelig penge, så rop ut. Alt er bedre enn 3 forskjellige farger, og budsjettet åpner ikke for noe fancy greier. Så seter fra 99 eller 900 er av interesse, helst fra 2/3 dørs :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby 99turbo » 08 Jul 2016, 00:01

Jobben du gjør er kjempemessig :) Jeg skal bytte ut interiøret i 3 dørs 900 når jeg endelig får den igjen fra motormannen. Kanskje ikke optimal farge i brun bil ettersom det er lyse blått, men det blir i så fall komplett med teppe, dørsider foran og bak og seter foran og bak, med nakkestøtter. Metallplaten på baksiden av ryggen må flyttes over for å passe i sedan, men ellers er det plugg and play :) Om dert er interessant så må det gå an å lage en meget gunstig pakkepris på interiør, felger, bryter og innsugsrør ;)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 08 Jul 2016, 13:14

99turbo wrote:Jobben du gjør er kjempemessig :) Jeg skal bytte ut interiøret i 3 dørs 900 når jeg endelig får den igjen fra motormannen. Kanskje ikke optimal farge i brun bil ettersom det er lyse blått, men det blir i så fall komplett med teppe, dørsider foran og bak og seter foran og bak, med nakkestøtter. Metallplaten på baksiden av ryggen må flyttes over for å passe i sedan, men ellers er det plugg and play :) Om dert er interessant så må det gå an å lage en meget gunstig pakkepris på interiør, felger, bryter og innsugsrør ;)
Takk for det! Høres jo bra ut det ift interiøret. Men førerstolen er vel ikke bolt on? På 99 er det jo clips i fremkant? Men er vel kanskje mulig å bytte skinner :) Har du forresten muttrene til fotballfelgene? Ellers høres det veldig kurant ut dette! Hva tenker du av pris? Må regne litt på budsjettet, så jeg er sikker på at det går gjennom :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby 99turbo » 08 Jul 2016, 15:54

Kontorpult (Øystein) wrote: Takk for det! Høres jo bra ut det ift interiøret. Men førerstolen er vel ikke bolt on? På 99 er det jo clips i fremkant? Men er vel kanskje mulig å bytte skinner :) Har du forresten muttrene til fotballfelgene? Ellers høres det veldig kurant ut dette! Hva tenker du av pris? Må regne litt på budsjettet, så jeg er sikker på at det går gjennom :)
Setene har ikke lik innfesting nei så det er ikke 100 % "plugg and play". Setene på 900 sitter festet med umbracoskruer gjennom en brakett og ned i den tverrgående bjelken framme og med muttere og store skiver i de store "ørene" i bakkant (som på 99). Enten fjerner du innfestingen på 99 og borrer opp i bjelken, eller, som du sier, skifter skinnene. Tror dessverre ikke at jeg har overskudd nok på muttere til felgene, men jeg kan se etter for sikkerhets skyld. Svenska Saab klubben har i sitt sortiment, men de er j..... dyre :shock: https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... gory_id=26 ellers er det stadig vekk sett til salgs på Tradera, men de pleier også å ryke opp litt i pris. Har funnet passende muttere med skiver i en engelsk nettbutikk, men husker ikke akkurat nå hvilken, får se om jeg finner den igjen. Detaljer på originalmutter: Image
Slik ser interiøret ut: Image
Får ta pris og slik på PM eller tlf ;)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 15 Jul 2016, 22:35

Ferien er over, skal jobbe i helgen, men blir nok noe fikling til uka :) Ankom nye hjulmuttere i posten, samt at jeg har skaffet litt div stuff i ferien. :)
Image

Veteranshop.se leverer!
Image

Terninger og wunderbaum er nesten obligatorisk i en gammal traver fra denna tiden. ;) Men ikke for mye...
Image

Syklene mine reiser også snart, har kjøper på begge, så da blir det nok noen kroner i kassa :)
Image
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 19 Jul 2016, 13:06

Syntes dagen i går fløy avgårde, skjønner ikke hvor timene blei av. Men fikk nå utretta noe :)

Gikk på døra, glassfibersparkel, i 5-6 omganger/blandinger. :)
Image

Rotet i roteskuffen min og fant fram noe gammel felglakk fra Biltema, og lakkerte pent over :)
Image

Tok noen timer det, så etter dette gikk jeg på Tec7 på den poppa plata fra undersida. Går på med tectyl imorgen, og dekker mest mulig for å hindre at noe syntes :) Begynte også på å finne et sted med konstant strøm for å koble på Memory til CD-spilleren i hanskerommet. Endte med å ta fra lampa i taket :) Far har også stukket av med alle 3 drillene vi har (mon tro hva han skal med alle de..), så jeg får hverken skrudd fast midtkonsollen (med selvborrende skruer) eller borra hull til gummien på døra. Idag skjer det ikke stort, regner, så blir en innedag. Skulle egentlig polere Citroen til foreldrene mine, men det får jeg ta torsdag. Jobber onsdag,fredag og lørdag, så da blir det igjen stille her :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 31 Jul 2016, 22:00

Puslet litt idag, etter noen dagers fraværende hjemme. Måtte ned på hjula igjen nå, med nye felger og gode sommerdekk. Det skal ved inn i vedskjulet ila uka, så da må den flyttes på :)

Felgene fikk fire runder avfetting og børsting med felgbørste, fikk ikke vekk alt, da hadde jeg måttet kjørt flere runder, og vidundermiddelet jeg bruker som gjør det 15x ganger enklere koster 250kr literen. Så dette får duge, får kjøre på med en syrebasert felgrens (som ikke er anbefalt med mindre man vet hva man driver med) når jeg legger om til vinterdekkkene (som jeg henter til lørdagen, takk til Tryge S for midlertidig lagring i Sarp!). :)
Image
Image
Image

Hjul påmontert bak, og ferdig vasket. Klar for senking :)
Image

Senka bak og ferdig montert ene sida foran. Her ga jekken etter og bare flaks at hjulet var montert :)
Image
Image

Siste hjulet fikk jeg aldri montert, da jekken gikk i stykker og originaljekken ikke er med. Mor og fars biler har heller ikke jekk.....
Image

Naboen har jekk, så da ordner det seg nok :)

Får se når jeg tar den på EU, hadde planer om det denne uka, men etter at en kompis gikk bort i forrige uke, så har dagene blitt ganske amputert og lange. Så tar nok dagene litt ettersom de kommer, uansett perfekt måte å få tankene over på noe anna :) Hva skulle man gjort uten en skikkelig hobby som detta :D
Image
Image
Image
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby super'n » 01 Aug 2016, 16:19

Kan vel bare ta av det andre hjule å bruke jekken vel?
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 01 Aug 2016, 21:09

super'n wrote:Kan vel bare ta av det andre hjule å bruke jekken vel?
Nei, den er ikke rett under, så den vil stå ustabilt. Men fikk lånt av naboen idag, en svær sak til lettlastebil. Det var visst det minste han hadde, måtte bruke trillebår for å få den med meg. Men funka gjorde det :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest