SOLGT
Hei! Da har jeg også meldt meg inn som medlem i GSV, så da tenkte jeg å lage en tråd om 99'n min
Denne henta jeg i nabobygda, stått uten skilt i 15år, men starter og går pent- Bremser henger ikke og brekk fungerer. Så bedre kan det vel ikke bli for en bil som har stått lenge
Litt om meg selv; Jeg er en ung entusiast på 17 år som har eid 5 biler hittil, 3 av de Saab. En og9-3, en og900 (med 3-trinns automat!) og nå denna 99'n. Jeg bor i Veggli i Numedal (ca. 50km nord for Kongsberg). Oppvokst i Citroen, men far kjøpte seg ng9-3 som bruksbil, og da blei jeg litt hekta kan man si Blir nok 18-års bilen dette, liker veldig godt den bua frontruta.
Dette er en 99L, dvs ikke mye utstyr. Mangler et komplett interiør her, eieren som eide den på 90-tallet satte visst inn skinnseter fra 900 i den, så der er nok noe av grunnen til det noe rotete interiøret. Den har hatt en eier fra 1983 til 2001, og ble disponert av sønnen til eier fra rundt 1990 og frem til 2001. Da ble den solgt av de og sendt med salgsmelding. Den ble aldri levert inn, så den står fortsatt på dem. Dette er i ferd med å bli ordnet opp i, så snart står den på meg Jeg kjøpte den av en engelskmann, som har brukt den en stund (uten skilt, vi snakker langt oppi gokk der alt er "fritt frem"..), han hadde kjøpt den av en kompis som hadde to til stående(sitter ikke på info om disse, da jeg har nok med min egen), som igjen handlet den ifra vestlandet (mulig fra eieren den står på nå?). Dette er det jeg kjenner til av historie.
- Ribbe ut hele interiøret, slipe ned rust. Kappe vekk rundt eventuelle rusthull og popnagle to plater på begge sider. Så masse tectyl over hele gulvet og under. La det tørke og handle inn gulvteppe (som mangler).
- Neste på planen er dørene, disse har digre rusthull og er morkne, naboen som er sveisekyndig mener det ikke er noe å reparere, og siden det "bare er" noen dører, så blir det glassfibersparkel her for å få det beste ut av de. Mulig bytte de senere Ja, de ER ille..
- Bensinslangen fra motor, inn i bilen og bak til under bakseter skal byttes. Denne er morken i motorrommet og lappet en haug ganger. Rett og slett livsfarlig. Kvalitet skal handles inn
- Så skal bremser demonteres og smøres opp.
- Få den på EU-kontroll og se eventuelle feiler.
- Skifte ut bremseskiver og klosser rundt baut.
- Bytte tennplugger, tennledninger, rotor, etc.
- Bytte olje og filter
- Skaffe et sett sommerfelger og dekk.
- Trekke høyttalerledninger, strøm til spiller og basskasse under teppet.
- Montere inn nytt interiør, tepper og papp til bagasjerom (må skaffes)
- Ta endel lakkrust her og der
- +++ evt ting og tang
Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)
Last edited by Øystein Røed on 27 Mar 2017, 17:43, edited 4 times in total.
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Gratulerer med egen 99!
99 har jeg alltid likt. Gode å kjøre og greie å skru på.
99 har jeg alltid likt. Gode å kjøre og greie å skru på.
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Gratulerer med ny 99
Det var vel denne som var til salgs på Finn i Uvdal v/Rødberg? Tror du handlet av samme kara som jeg kjøpte min 99 av. http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=546 Han jeg kjøpte av hadde med seg en kompis som var engelsk, de drev å handla litt med biler sammen virket det som, - mest veteraner. Bildet av 99en og Land Rovern er kanskje tatt ved oppkjørselen til "bruket" oppi lia der de holdt til? Synes jeg kjenner meg igjen
Lykke til med et fint prosjekt!
Det var vel denne som var til salgs på Finn i Uvdal v/Rødberg? Tror du handlet av samme kara som jeg kjøpte min 99 av. http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=546 Han jeg kjøpte av hadde med seg en kompis som var engelsk, de drev å handla litt med biler sammen virket det som, - mest veteraner. Bildet av 99en og Land Rovern er kanskje tatt ved oppkjørselen til "bruket" oppi lia der de holdt til? Synes jeg kjenner meg igjen
Lykke til med et fint prosjekt!
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Jepp, liker de godt selv! Blir morro med litt skruing og kosMorten S. wrote:Gratulerer med egen 99!
99 har jeg alltid likt. Gode å kjøre og greie å skru på.
Jepp, digger dem! Noe av grunnen til at jeg falt pladask for den når jeg så denJokke900 wrote:Så stilig den var med ekstralys bak grillen!
Jepp, stemmer det! Hentet den øverst i Uvdal, når jeg hentet den, var det også en norsk en som ventet en annen som skulle hente Land Rover'n, kunne virke som de kjente hverandre. Tatt ved oppkjørselen, ja, var aldri helt oppi der, men var ihvertfall laangt opp dit Bor i Veggli jeg, så var ikke lange veien, fikk ordna med henger, bil og sjåfør, så da var det bare å hente Takk! Blir morro detteKjetil wrote:Gratulerer med ny 99
Det var vel denne som var til salgs på Finn i Uvdal v/Rødberg? Tror du handlet av samme kara som jeg kjøpte min 99 av. http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=546 Han jeg kjøpte av hadde med seg en kompis som var engelsk, de drev å handla litt med biler sammen virket det som, - mest veteraner. Bildet av 99en og Land Rovern er kanskje tatt ved oppkjørselen til "bruket" oppi lia der de holdt til? Synes jeg kjenner meg igjen
Lykke til med et fint prosjekt!
Forøvrig nydelig 99 du har! Digger den blå farven med stripene på sida, og laksetrappa
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Morsom bil med litt og henge fingrene i ser det ut til. Veldig bra at du forbarmer deg over den og får den på veien igjen. Jeg driver selv med et par 99'er, morsomme og relativt enkle å skru på. Fine å kjøre er de også, har veldig mange mil i 99 Her forresten endel deler slengende, og jeg vet det er noe brunt teppe blant de, men ikke helt sikker på hva de er til her jeg sitter nå. Gi lyd om jeg skal sjekke
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Reddet denne fra bilcrossdøden, så er fornøyd på det punktet Fikk slengt på noen nye vindusviskere og kobla litt smått til bilstereo ikveld etter å ha vært til Gjøvik og henta bror min, blir vel noe klabbing med gulv og reservehjulsbrønn til uka, samt dører. Mulig litt smøring av bremser også, så blir det nok en EU-kontroll om ikke så altfor lenge Enkle å skru på har jeg hørt fra alle, men spørs hvor godt calipere og annet har rusta, og om jeg får det opp uten mye styr. Har hatt en og900 før, så var nok ikke tilfeldig at det ble bua frontrute igjen Brunt teppe kan du gjerne sjekke ut, har et heldekkende gummiteppe på hånd, men teppe hadde vært mer stas! Trenger også hovedlysbryter, da min er borte og lodda sammen99turbo wrote:Morsom bil med litt og henge fingrene i ser det ut til. Veldig bra at du forbarmer deg over den og får den på veien igjen. Jeg driver selv med et par 99'er, morsomme og relativt enkle å skru på. Fine å kjøre er de også, har veldig mange mil i 99 Her forresten endel deler slengende, og jeg vet det er noe brunt teppe blant de, men ikke helt sikker på hva de er til her jeg sitter nå. Gi lyd om jeg skal sjekke
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
[quote="Kontorpult (Øystein) Brunt teppe kan du gjerne sjekke ut, har et heldekkende gummiteppe på hånd, men teppe hadde vært mer stas! Trenger også hovedlysbryter, da min er borte og lodda sammen [/quote]
Skal finne ut om teppet er til 99, og hovedlysbryter har jeg, flere av
Skal finne ut om teppet er til 99, og hovedlysbryter har jeg, flere av
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Høres bra ut! Oppdater meg på det punktet
Fått gjort litt div idag, begynte med å slipe ned og støvsuge reservehjulsbrønn og legge et lag tectyl;
Skal også legge et lag på undersida også for å blokkere mest mulig fuktighet.
Begynte med litt kobling av bil-anlegg, kanskje ikke helt rett ende, men til en avveksling fra klissete tectyl. Broren min hjalp meg litt her
Har planer om å sette den nymoderne radioen i hanskerommet, for å skjule den og skape et mest mulig tidsriktig inntrykk inne i bilen. Har en kasett-radio som skal inn når jeg får tak i midtkonsoll, men det blir bare pynt
Satte inn en "panserbryter" og lys under kanten i bagasjerommet. LED-lister fra Kina som lyser ekstremt. Høyttalerkasse er også på plass, litt tidsriktig på en måte. Skal også ha ei basskasse i reservehjulsbrønna, skjult mest mulig
Planer for morgendagen er å begynne med tectyl inne i bilen, først ribbe ut alt interiør
Fått gjort litt div idag, begynte med å slipe ned og støvsuge reservehjulsbrønn og legge et lag tectyl;
Skal også legge et lag på undersida også for å blokkere mest mulig fuktighet.
Begynte med litt kobling av bil-anlegg, kanskje ikke helt rett ende, men til en avveksling fra klissete tectyl. Broren min hjalp meg litt her
Har planer om å sette den nymoderne radioen i hanskerommet, for å skjule den og skape et mest mulig tidsriktig inntrykk inne i bilen. Har en kasett-radio som skal inn når jeg får tak i midtkonsoll, men det blir bare pynt
Satte inn en "panserbryter" og lys under kanten i bagasjerommet. LED-lister fra Kina som lyser ekstremt. Høyttalerkasse er også på plass, litt tidsriktig på en måte. Skal også ha ei basskasse i reservehjulsbrønna, skjult mest mulig
Planer for morgendagen er å begynne med tectyl inne i bilen, først ribbe ut alt interiør
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Gikk videre på gulvet på passasjersiden med tectyl, som jeg trodde var uten hull. Men neida, den tåpelige falske dreneringspluggen skjulte dette med litt kakking med skrutrekker... Så da blir det kapping og popping av plater her også før tectyl.
Fant forøvrig noen skatter skjult bak klimaanlegg-kanalene. Den eldste enkroningen er fra 1967! Altså 10 år gamlere enn bilen
Stakk en tur til naboen som holder mye på med restaurering, og lånte litt utstyr og plat. Klar for action imorra!
Og hvis noen lurer; Han er ikke ensom her i gården
Fant forøvrig noen skatter skjult bak klimaanlegg-kanalene. Den eldste enkroningen er fra 1967! Altså 10 år gamlere enn bilen
Stakk en tur til naboen som holder mye på med restaurering, og lånte litt utstyr og plat. Klar for action imorra!
Og hvis noen lurer; Han er ikke ensom her i gården
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest