Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Vedrørende fotballsfelgene så må du høre med Uno Leirset
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Kan ta bilder imorgen, men de trenger oppussing, ikke noe å sette på bilen slik de er. Jeg tror ikke jeg har muttere i overskudd dessverre. Pris er lik billig tenker jeg. Sender deg pm med bilder og pris imorgen.Kontorpult (Øystein) wrote:Hørtes interessant ut! Har du noen bilder av fotballfelgene? Evt pris? Skal til Raufoss neste helg og kan evt da stikke ovenom om ikke prisen er så halvgæli99turbo wrote:Lysbryter finnes som sagt på Gjøvik, og her tror jeg det er overskudd på fotballfelger som trenger litt omsorg......Kontorpult (Øystein) wrote: Fikk tak i ny lysbryter, da den som sto der var knekt og lodda til, montert og fungerer. Men litt løen, så må nok skaffe en reserve
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Fått ordnet noen bilder? Haster forøvrig ikke, får ikke vært med til Raufoss da det ikke går busser til at jeg rekker far på byen (Lenge leve kollektivtrafikken!). Blir nok en tur nærmere skolestart99turbo wrote:Kan ta bilder imorgen, men de trenger oppussing, ikke noe å sette på bilen slik de er. Jeg tror ikke jeg har muttere i overskudd dessverre. Pris er lik billig tenker jeg. Sender deg pm med bilder og pris imorgen.Kontorpult (Øystein) wrote:Hørtes interessant ut! Har du noen bilder av fotballfelgene? Evt pris? Skal til Raufoss neste helg og kan evt da stikke ovenom om ikke prisen er så halvgæli99turbo wrote:
Lysbryter finnes som sagt på Gjøvik, og her tror jeg det er overskudd på fotballfelger som trenger litt omsorg......
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Da var været endelig på min side, så har fått gjort endel idag
Fikk tak i popnagler og bensinslange fra Tess her om dagen, så fikk poppa fast plata idag. Ble litt køddent med vinkelslipern, og siden slikt stuff til sånt ikke er mulig å drive opp her i gokk, så ble det bor og dremel. Funka ganske greit, så tenker jeg kjører det på det lille hullet rett ved bensinslangen også, så slipper jeg altfor mye styr med å fjerne og sikre bensinslangen. Holder nok med litt vått avispapir da
Etter å ha poppet dette og grunna det godt, så kom jeg på tanken å bruke Owatrol Olje istedenfor Tectyl. Fordelaktig at man slipper klisset ved senere restaurering og man ser om det har rusta noe. La to strøk idag, legger et ekstra imorra, så får det tørke. Deretter samme prosedyre på andre siden også. Lukter noen uker, men det forsvinner. Brukte det med godt hell i og9-3'n jeg hadde til reservehjulsbrønna etter en heavy lekkasje
Under kanten bak passasjerdør har det rusta friskt, her var det tettet med noe byggskum aktige saker (typisk Uvdal-fiks), røska det vekk, og bilder sier vel sitt...
Her er det bare å bytte hele delen først som sist, popping nytter nok ikke her, så dette må nok sveises. Om noen ville vært behjelpelig med det for en billig penge, så gi meg et hint. Er ikke særlig flink selv, så hadde vært greit å fått det skikkelig
Bensinslangene i motorrommet ble så byttet. De fra plastrør til pumpe og fra pumpe til forgasser. Skal bytte slangeklemmer også, men det hadde jeg ikke på hånd Må bytte luftrør fra filter til gasser, så om noen har, gi meg et hint!
Jekka den så opp på klosser foran, da jeg mangla to bukker. Så for å brenne minst mulig clutch ble det jekk
Deretter jekka jeg den opp på bukker bak. Jekka i bærebruinnfestning med en plankebit mellom. Støtta godt opp med leca under
Har ikke jekk til å få den høyere, men det får duge. Skal tross alt bare finpusse og tectylere de poppa platene. + litt rengjøring og rustbeskytting av understellsdeler ala bærebruer. Og med studentbudsjett er det bare å spikke og spare på alt som spares kan.
Planen for imorgen (eller som dere sikkert har skjønt, neste arbeidsdag*, da jeg jobber med værforbehold) er å slipe ned popnaglene, tette sprekken med Tec7 for å få det tett (om det kommer i Posten til da) og tectylere både under og over rundt hullet for å skjule mest mulig av jallamekket
Fikk tak i popnagler og bensinslange fra Tess her om dagen, så fikk poppa fast plata idag. Ble litt køddent med vinkelslipern, og siden slikt stuff til sånt ikke er mulig å drive opp her i gokk, så ble det bor og dremel. Funka ganske greit, så tenker jeg kjører det på det lille hullet rett ved bensinslangen også, så slipper jeg altfor mye styr med å fjerne og sikre bensinslangen. Holder nok med litt vått avispapir da
Etter å ha poppet dette og grunna det godt, så kom jeg på tanken å bruke Owatrol Olje istedenfor Tectyl. Fordelaktig at man slipper klisset ved senere restaurering og man ser om det har rusta noe. La to strøk idag, legger et ekstra imorra, så får det tørke. Deretter samme prosedyre på andre siden også. Lukter noen uker, men det forsvinner. Brukte det med godt hell i og9-3'n jeg hadde til reservehjulsbrønna etter en heavy lekkasje
Under kanten bak passasjerdør har det rusta friskt, her var det tettet med noe byggskum aktige saker (typisk Uvdal-fiks), røska det vekk, og bilder sier vel sitt...
Her er det bare å bytte hele delen først som sist, popping nytter nok ikke her, så dette må nok sveises. Om noen ville vært behjelpelig med det for en billig penge, så gi meg et hint. Er ikke særlig flink selv, så hadde vært greit å fått det skikkelig
Bensinslangene i motorrommet ble så byttet. De fra plastrør til pumpe og fra pumpe til forgasser. Skal bytte slangeklemmer også, men det hadde jeg ikke på hånd Må bytte luftrør fra filter til gasser, så om noen har, gi meg et hint!
Jekka den så opp på klosser foran, da jeg mangla to bukker. Så for å brenne minst mulig clutch ble det jekk
Deretter jekka jeg den opp på bukker bak. Jekka i bærebruinnfestning med en plankebit mellom. Støtta godt opp med leca under
Har ikke jekk til å få den høyere, men det får duge. Skal tross alt bare finpusse og tectylere de poppa platene. + litt rengjøring og rustbeskytting av understellsdeler ala bærebruer. Og med studentbudsjett er det bare å spikke og spare på alt som spares kan.
Planen for imorgen (eller som dere sikkert har skjønt, neste arbeidsdag*, da jeg jobber med værforbehold) er å slipe ned popnaglene, tette sprekken med Tec7 for å få det tett (om det kommer i Posten til da) og tectylere både under og over rundt hullet for å skjule mest mulig av jallamekket
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Sendt PM med felger, tepper lysbryter og innsugsrør
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Blei litt pusling mellom regnskurene idag, fikk ikke utretta så mye nyttig, men fant litt ulumskheter..
Dette under tectyl som fikk alt til å se rustfritt ut Innerskjerm bak førerside. Blir nok Ferrobet her
Ikke like ille på andre sida. Foran har jeg ikke sjekka enda...
Man kan si hjulkapslene sitter som et h*** til tider, stikkspade måtte til
Og når man er så smart at man ikke løsner hjulboltene før man løfter bilen, hva gjør man da? Jo, man tager det man haver
La også et lag til med Owatrol Olje. Venter på Tec7 i Posten, så får blir det teppe på denne sida
Dette under tectyl som fikk alt til å se rustfritt ut Innerskjerm bak førerside. Blir nok Ferrobet her
Ikke like ille på andre sida. Foran har jeg ikke sjekka enda...
Man kan si hjulkapslene sitter som et h*** til tider, stikkspade måtte til
Og når man er så smart at man ikke løsner hjulboltene før man løfter bilen, hva gjør man da? Jo, man tager det man haver
La også et lag til med Owatrol Olje. Venter på Tec7 i Posten, så får blir det teppe på denne sida
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Blei ikke så mye sysselsetting idag, dårlig vær. Har fått dører på hånd, et sett fra 900, faktisk fra den gode gamle hvite 900'n jeg hadde (link i signatur), eneste cluet er at da må jeg bruke speil som er nyere og mer klossete, bruktes på 99 fra 80-tallet ca. Gode for rust, men litt synd å måtte sette på nyere speil. Selv om det er mer praktisk med justering på innsida Et lite RIP bilde fortjener den, blir plukka av forstilling og bakstilling og vraka av nåværende eier, så slik står den nå i påvente :(
Tenkte jeg skulle skru opp og smøre bremser bak idag, men det ble med planen. Forsøkte først å dele den her, men det var ikke så smart. Da lakk det bremsevæske! Så man må av med hele saken, og da må bremserøret som går direkte på calipper av, ergo lufting. Så nei takk, da tar jeg det når jeg bytter bremser
Planer for imorgen er en vask av bilen (mye pollenstøv her), grundig rengjøring av hjulbuer bak og behandle stag, bærebruer, etc med en blanding av motorsagolje og Owatrol Olje. Da holder de nok lengre Så evt fortsette på å fjerne tectyl i innerskjermer. :)
Tenkte jeg skulle skru opp og smøre bremser bak idag, men det ble med planen. Forsøkte først å dele den her, men det var ikke så smart. Da lakk det bremsevæske! Så man må av med hele saken, og da må bremserøret som går direkte på calipper av, ergo lufting. Så nei takk, da tar jeg det når jeg bytter bremser
Planer for imorgen er en vask av bilen (mye pollenstøv her), grundig rengjøring av hjulbuer bak og behandle stag, bærebruer, etc med en blanding av motorsagolje og Owatrol Olje. Da holder de nok lengre Så evt fortsette på å fjerne tectyl i innerskjermer. :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Blei litt fikling idag også. Skrudde ut førersetet, inn med passasjersetet og teppet. Her; prøvemontering før vask. Manglet visst bakre del, så får se om han jeg kjøpte den av har bakre del også
Etter en grundig runde avfetting og skrubbing, til tørk:
Teppet lagt pent inn på passasjerside, og stol montert. Klar for montering på andre sida imorra
Kom en villt fremmed katt jeg ikke hadde sett før springende inn gårdsplassen, viktig å gjøre seg kjent (nå får jeg vel ikke fred i sommer...)
Full fart midt på dagen ca:
Monterer klart ledningsnett til kasettradioen, tjuvkobles inn på den andre radioen, men med en bryter, da den nymoderne møkka i hanskerommet ikke takler å bli kobla sammen med en annen...
Owatrol ble også smurt på å førersida. Mangler å ta et hull her, men det er bak, så da kan jeg montere ferdig teppe og midtkonsoll
Bærearmer og stag bak ble pussa ned med stålbørste og satt inn i 20% Owatrol Olje og 80% Motorsagolje. Hvorfor? Det sto 5L motorsagolje i bagasjen på den hvite 900'n jeg dro fram fra skogen, ikke spør meg hvorfor ...
Rota hele loftet gjennom etter noen kasetter, men som på loft flest så er det stapp fult og umulig å finne noe som helst.. Men fant en høyttaler da, iallefall...
Ankom også litt div stuff fra GSV idag, klistremerke ble satt på bakvinduet
Planen for imorgen blir å tette plata i gulvet med Tec7, den skal komme i posten imorra. Så blir det å montere inn teppet fullstendig, inn med midtkonsoll og førersete. Deretter blir det nok litt fiksing med tectyl og div på plata under og under reservehjulsbrønna. +div som jeg skulle få fort godt
Etter en grundig runde avfetting og skrubbing, til tørk:
Teppet lagt pent inn på passasjerside, og stol montert. Klar for montering på andre sida imorra
Kom en villt fremmed katt jeg ikke hadde sett før springende inn gårdsplassen, viktig å gjøre seg kjent (nå får jeg vel ikke fred i sommer...)
Full fart midt på dagen ca:
Monterer klart ledningsnett til kasettradioen, tjuvkobles inn på den andre radioen, men med en bryter, da den nymoderne møkka i hanskerommet ikke takler å bli kobla sammen med en annen...
Owatrol ble også smurt på å førersida. Mangler å ta et hull her, men det er bak, så da kan jeg montere ferdig teppe og midtkonsoll
Bærearmer og stag bak ble pussa ned med stålbørste og satt inn i 20% Owatrol Olje og 80% Motorsagolje. Hvorfor? Det sto 5L motorsagolje i bagasjen på den hvite 900'n jeg dro fram fra skogen, ikke spør meg hvorfor ...
Rota hele loftet gjennom etter noen kasetter, men som på loft flest så er det stapp fult og umulig å finne noe som helst.. Men fant en høyttaler da, iallefall...
Ankom også litt div stuff fra GSV idag, klistremerke ble satt på bakvinduet
Planen for imorgen blir å tette plata i gulvet med Tec7, den skal komme i posten imorra. Så blir det å montere inn teppet fullstendig, inn med midtkonsoll og førersete. Deretter blir det nok litt fiksing med tectyl og div på plata under og under reservehjulsbrønna. +div som jeg skulle få fort godt
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Dette blir bra Øystein
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Øystein's 77' Saab 99
Flott innsats. Gøy at noen unge har stafett pinnen viser med å holde liv i gamle SAABer.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest