Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)
Posted: 09 Jun 2016, 21:56
SOLGT
Hei! Da har jeg også meldt meg inn som medlem i GSV, så da tenkte jeg å lage en tråd om 99'n min
Denne henta jeg i nabobygda, stått uten skilt i 15år, men starter og går pent- Bremser henger ikke og brekk fungerer. Så bedre kan det vel ikke bli for en bil som har stått lenge
Litt om meg selv; Jeg er en ung entusiast på 17 år som har eid 5 biler hittil, 3 av de Saab. En og9-3, en og900 (med 3-trinns automat!) og nå denna 99'n. Jeg bor i Veggli i Numedal (ca. 50km nord for Kongsberg). Oppvokst i Citroen, men far kjøpte seg ng9-3 som bruksbil, og da blei jeg litt hekta kan man si Blir nok 18-års bilen dette, liker veldig godt den bua frontruta.
Dette er en 99L, dvs ikke mye utstyr. Mangler et komplett interiør her, eieren som eide den på 90-tallet satte visst inn skinnseter fra 900 i den, så der er nok noe av grunnen til det noe rotete interiøret. Den har hatt en eier fra 1983 til 2001, og ble disponert av sønnen til eier fra rundt 1990 og frem til 2001. Da ble den solgt av de og sendt med salgsmelding. Den ble aldri levert inn, så den står fortsatt på dem. Dette er i ferd med å bli ordnet opp i, så snart står den på meg Jeg kjøpte den av en engelskmann, som har brukt den en stund (uten skilt, vi snakker langt oppi gokk der alt er "fritt frem"..), han hadde kjøpt den av en kompis som hadde to til stående(sitter ikke på info om disse, da jeg har nok med min egen), som igjen handlet den ifra vestlandet (mulig fra eieren den står på nå?). Dette er det jeg kjenner til av historie.
- Ribbe ut hele interiøret, slipe ned rust. Kappe vekk rundt eventuelle rusthull og popnagle to plater på begge sider. Så masse tectyl over hele gulvet og under. La det tørke og handle inn gulvteppe (som mangler).
- Neste på planen er dørene, disse har digre rusthull og er morkne, naboen som er sveisekyndig mener det ikke er noe å reparere, og siden det "bare er" noen dører, så blir det glassfibersparkel her for å få det beste ut av de. Mulig bytte de senere Ja, de ER ille..
- Bensinslangen fra motor, inn i bilen og bak til under bakseter skal byttes. Denne er morken i motorrommet og lappet en haug ganger. Rett og slett livsfarlig. Kvalitet skal handles inn
- Så skal bremser demonteres og smøres opp.
- Få den på EU-kontroll og se eventuelle feiler.
- Skifte ut bremseskiver og klosser rundt baut.
- Bytte tennplugger, tennledninger, rotor, etc.
- Bytte olje og filter
- Skaffe et sett sommerfelger og dekk.
- Trekke høyttalerledninger, strøm til spiller og basskasse under teppet.
- Montere inn nytt interiør, tepper og papp til bagasjerom (må skaffes)
- Ta endel lakkrust her og der
- +++ evt ting og tang
Hei! Da har jeg også meldt meg inn som medlem i GSV, så da tenkte jeg å lage en tråd om 99'n min
Denne henta jeg i nabobygda, stått uten skilt i 15år, men starter og går pent- Bremser henger ikke og brekk fungerer. Så bedre kan det vel ikke bli for en bil som har stått lenge
Litt om meg selv; Jeg er en ung entusiast på 17 år som har eid 5 biler hittil, 3 av de Saab. En og9-3, en og900 (med 3-trinns automat!) og nå denna 99'n. Jeg bor i Veggli i Numedal (ca. 50km nord for Kongsberg). Oppvokst i Citroen, men far kjøpte seg ng9-3 som bruksbil, og da blei jeg litt hekta kan man si Blir nok 18-års bilen dette, liker veldig godt den bua frontruta.
Dette er en 99L, dvs ikke mye utstyr. Mangler et komplett interiør her, eieren som eide den på 90-tallet satte visst inn skinnseter fra 900 i den, så der er nok noe av grunnen til det noe rotete interiøret. Den har hatt en eier fra 1983 til 2001, og ble disponert av sønnen til eier fra rundt 1990 og frem til 2001. Da ble den solgt av de og sendt med salgsmelding. Den ble aldri levert inn, så den står fortsatt på dem. Dette er i ferd med å bli ordnet opp i, så snart står den på meg Jeg kjøpte den av en engelskmann, som har brukt den en stund (uten skilt, vi snakker langt oppi gokk der alt er "fritt frem"..), han hadde kjøpt den av en kompis som hadde to til stående(sitter ikke på info om disse, da jeg har nok med min egen), som igjen handlet den ifra vestlandet (mulig fra eieren den står på nå?). Dette er det jeg kjenner til av historie.
- Ribbe ut hele interiøret, slipe ned rust. Kappe vekk rundt eventuelle rusthull og popnagle to plater på begge sider. Så masse tectyl over hele gulvet og under. La det tørke og handle inn gulvteppe (som mangler).
- Neste på planen er dørene, disse har digre rusthull og er morkne, naboen som er sveisekyndig mener det ikke er noe å reparere, og siden det "bare er" noen dører, så blir det glassfibersparkel her for å få det beste ut av de. Mulig bytte de senere Ja, de ER ille..
- Bensinslangen fra motor, inn i bilen og bak til under bakseter skal byttes. Denne er morken i motorrommet og lappet en haug ganger. Rett og slett livsfarlig. Kvalitet skal handles inn
- Så skal bremser demonteres og smøres opp.
- Få den på EU-kontroll og se eventuelle feiler.
- Skifte ut bremseskiver og klosser rundt baut.
- Bytte tennplugger, tennledninger, rotor, etc.
- Bytte olje og filter
- Skaffe et sett sommerfelger og dekk.
- Trekke høyttalerledninger, strøm til spiller og basskasse under teppet.
- Montere inn nytt interiør, tepper og papp til bagasjerom (må skaffes)
- Ta endel lakkrust her og der
- +++ evt ting og tang