Re: Den lille sorte
Posted: 14 Jun 2017, 14:35
En liten oppdatering på motoren.
Eg hadde av toppen til sylinder 3 og 4, og så at innsugsventilen på sylinder #4 (den med lavest kompresjon) hadde noen merker her og der. Blant annet et 7-8 mm langt "ruglete" parti som dekket hele anleggsflaten. Etter sikkert 2 timer med manuell ventilsliping, med tilhørende ømme håndflater, så det langt bedre ut - nærmest perfekt. Ventilen sitter nå merkbart "dypere" i setet enn før, men vet ikke om det betyr noe. Testet om den var tett ved å helle white spirit oppi (hadde ikke rødsprit), for å se om det lakk ut. Det gjorde det ikke. I alle fall ikke i løpet av den timen eg lot det stå.
På med ny toppakning og fulladet batteri. Ny kompresjonstest - og voila (!) - nøyaktig samme kompresjon. 8 bar. Kjedelig!!
Jo mer olje eg spruter inn, jo bedre kompresjon, men det gjelder for så vidt alle sylinderne. Er det noe eg misforstår her? Er det en tilmålt mengde olje som skal til?
En sprut med oljekannen gjorde lite utslag (~0.5 bar), men fire-fem sprut gjorde stor forskjell (~2 bar). De andre sylinderne fikk eg også opp 1-2 bar med 4-5 sprut olje. Finnes det andre måter å feilsøke - evt finne ut om det er topp eller blokk som er synderen?
La ellers merke til at sylinderne (3 og 4) så usedvanlig bra ut, og at det nærmest ikke var antydning til "leppe" øverst på sylinderen - slik det pleier å være på eldre motorer.
Har lurt på å skaffe meg et sånt mikrometer til å måle slitasje og ovalitet i sylinderen - men hvorvidt toppen/ventilene er tett får jeg ikke målt med den.
Å levere inn toppene til sliping og ventilarbeid har eg ikkje lyst å gjøre dersom det ikke er der feilen ligger.
Noen tips til feilsøking blir mottatt med glede!
Eg hadde av toppen til sylinder 3 og 4, og så at innsugsventilen på sylinder #4 (den med lavest kompresjon) hadde noen merker her og der. Blant annet et 7-8 mm langt "ruglete" parti som dekket hele anleggsflaten. Etter sikkert 2 timer med manuell ventilsliping, med tilhørende ømme håndflater, så det langt bedre ut - nærmest perfekt. Ventilen sitter nå merkbart "dypere" i setet enn før, men vet ikke om det betyr noe. Testet om den var tett ved å helle white spirit oppi (hadde ikke rødsprit), for å se om det lakk ut. Det gjorde det ikke. I alle fall ikke i løpet av den timen eg lot det stå.
På med ny toppakning og fulladet batteri. Ny kompresjonstest - og voila (!) - nøyaktig samme kompresjon. 8 bar. Kjedelig!!
Jo mer olje eg spruter inn, jo bedre kompresjon, men det gjelder for så vidt alle sylinderne. Er det noe eg misforstår her? Er det en tilmålt mengde olje som skal til?
En sprut med oljekannen gjorde lite utslag (~0.5 bar), men fire-fem sprut gjorde stor forskjell (~2 bar). De andre sylinderne fikk eg også opp 1-2 bar med 4-5 sprut olje. Finnes det andre måter å feilsøke - evt finne ut om det er topp eller blokk som er synderen?
La ellers merke til at sylinderne (3 og 4) så usedvanlig bra ut, og at det nærmest ikke var antydning til "leppe" øverst på sylinderen - slik det pleier å være på eldre motorer.
Har lurt på å skaffe meg et sånt mikrometer til å måle slitasje og ovalitet i sylinderen - men hvorvidt toppen/ventilene er tett får jeg ikke målt med den.
Å levere inn toppene til sliping og ventilarbeid har eg ikkje lyst å gjøre dersom det ikke er der feilen ligger.
Noen tips til feilsøking blir mottatt med glede!