Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Strandmoe
Posts: 15
Joined: 07 Jan 2020, 14:39
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Strandmoe » 02 Apr 2020, 17:18

Se der ja. Blått og vakkert :)

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 02 Apr 2020, 21:48

Skulle montere den nye forgasseren i kveld, men støtte på et gjentakende problem. Jeg husker ikke hvordan det var da jeg demonterte. I tillegg skal jeg nå montere en annen forgasser og en annen mellomplate. Første problem er at den nye mellomplaten har uttak på hver sin side, hvor den gamle en-port platen hadde begge uttak på venstre side. Jeg endte opp med å prøvemontere opplegget slik (beklager uklart bilde):

Image Image

Jeg synes dette ser rett ut, ettersom forgasseren kun passer en vei på mellomplaten, samtidig som gass og choke armer nesten må være vendt bakover, og drivstoff inntaket fremover for å kunne kobles til.

Problemet er at veivhusventilasjonen som skal fra høyre toppdeksel og opp i (det nye) filteret ikke stemmer med inntaket til filteret, som er på venstre (motsatt) side. Og når jeg snakker om høyre og venstre er det altså i forhold til montering i bilen, og ikke i forhold til bildene

Image

Dette filteret passer kun en vei på forgasseren. Min første tanke er at det må kuttes av, og sveises på på andre siden.

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Alex B » 13 Apr 2020, 16:32

Du har montert alt riktig. Den U-formete brakett som er montert på 1e stegakslingen må du fjerne, den er ubrukelig her. Bruk armen fra din gamle forgasser eller lag noe selv. Når det gjelder anslutning for vevhusventilasjon er det enklest å få tak i et lokk med slangeuttak som brukt da man startet med lukket vevhusventilasjon. Så er det å bruke slange mellom lokk og luftfilter. Ser kanskje ikke så pen ut, men det funker, jeg har det på samme måte på Sonetten.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 17 Apr 2020, 09:13

Takker for respons. Nå formelig syder det av liv her inne!

Flott at det ser rett ut. De godeste Fast Road Cars som solgte meg forgasseren, sendte også med et adaptersett for 1-stegsakslingen, som tilsynelatende passet rett på. Trengte kun å kappe en gjengestang, men mulig det må justeres litt nøyere når motoren kommer i bilen.

Image

Neste hinder er kjølesystemet. Det gamle 1-ports innsuget mitt, hadde et utløp (?) for kjølevann under termostathuset. Det finnes ikke på den nye 2-ports innsuget. Dermed har jeg ikke noe sted å koble til kjøleslangen/røret som går til (?) varmeveksleren. Ser i Haynes-boken at noen modeller hadde en slags T-kobling på toppen av termostathuset. Jeg har jo bare en vanlig vinkel med plass til én slange.

Image Image

Regner med jeg må bygge en løsning med flere rørdeler. Finner ingen forhandlere som har noe som ligner på det originale T-stykket.

Når det gjelder veivhusventilasjonen så har jeg til en viss grad klart å flytte inntaket i luftfilteret. Må bare plugge det gamle hullet. KOmmer tilbake med mer om dette.

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Alex B » 17 Apr 2020, 16:38

For de fleste problemer finnes løsninger som du finner ut stadig vekk. Denne adaptersett kan man også lage selv med kuleledd fra Biltema og en gjengestang, men du slipper dette :) . Når det gjelder kjølevæskeutløp, det går alltid an å transplantere stuset. Største utfordring er å finne riktig gjengetapp. Jeg har kjøpt lignende stus med samme diameter hos Tess. Verksted på jobb hadde riktig gjengetapp. En der har borret hul og gjenget det. Jeg skal i helgen starte opp pc og plassere bilder; sitter nå på nettbrett. Jeg har gjengetapp og bor, men det er store saker som ikke passer på vanlig utstyr; boren er 19mm diameter. Hvis nødvendig kan du få låne bor og tapp. Ikke rot deg bort i bruk av et T-stykke, gjennomstrømming med denne er dårligere og varmeapparatet varmer mindre rask opp.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Alex B » 17 Apr 2020, 19:09

Og her er bildene:

Image
Image
Image

Bruk teflontape i gjengene for å unngå elektrolytisk korrosjon.

Liten tips for når du kommer til å finetune forgasseren, steg 2 kan åpnes fortere når du bøyer tabben mot høyre i sirkelen til venstre:
Image

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 18 Apr 2020, 19:32

Ah!
Takk for tips.
Jeg tenkte jo tanken selv, både at gjennomstrømingen i et T-stykke blir dårligere, og at det må gå an å borre ut egne gjenger i innsuget. Problemet, som du påpeker, er jo å finne rett gjengetapp. I tillegg har jeg enda en utfordring med at innsuget er montert på en nylakkert motor - som jeg ikke hadde så veldig lyst på plukke fra hverandre igjen...

Kanskje går det å borre opp og gjenge dette som den står, men da må jeg ha bor som passer på en vanlig skrumaskin. Det er vel aluminium, så det skulle gå greit å bore i, og med skikkelig avsug klarer jeg sikkert å få samlet opp sponet. Men så spørs det om jeg i det hele tatt kommer til....

Siden du nevner 19mm bor, så er det kanskje 1/2' gjengetapp og stuss? På toppen av termostathuset er det ca 16mm hull, som er 3/8. Rart at de er forskjellig, når det er samme dimensjon på rørenene/slangene.

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Alex B » 19 Apr 2020, 09:41

Det kan god tenkes at du ikke ønsker å ta av innsuget igjen. Det går an å bruke en konisk platebor som bl.a Biltema selger. Største utfordring er å få vekk den siste millimeter: de er trinnet i partall så du kommer trygt til 18mm. Tappene jeg har (3 stykk som bygger opp trinnet til slutt gjengen) har 1/2' stuss. De er bare 8cm i lengde, så du trenger noe til å forlenge skaftet. Det går an å bruke en pipeforlenger opp ned. Bare se hva du finner ut med nødvendig utstyr, hvis det bare henger på tappene kan du få låne mine.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 20 Apr 2020, 10:53

Takk for innspill, og virkelig takk for mulighet til å låne gjengetapper! Holder du til i Bergensområdet?

Jeg har gjenget en del, men kun med ett bor og én rett gjengetapp. Aldri med konisk hull og tre gjengetapper. Er det slik at plateborene har rett stigning da, og at man borer til man treffer rett diameter ytterst, eller bruker du tappene til å sette stigningen?

Nå har jeg i alle fall skrudd av rørstussen fra det gamle innsuget. Den har, ikke overraskende, identiske gjenger til rørstussen som stod på toppen av termostathuset, som er ca 15.8 mm i diameter. Kan det være 5/8' gjenger? Jeg tror jeg går gjenbruk av den originale rørstussen, så da blir det å finne rett bor og tapp.

Image

Planen nå er å skaffe seg et passende bor, og prøve om jeg får laget et hull som kan gjenges opp til rett dimensjon. Jeg sjekker E. Lund Maskin på Midttun, og evt Biltema.

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Alex B » 20 Apr 2020, 12:24

Jeg bor i Hegra som er i nærheten av Stjørdal, men det går an å sende ting med post. Boren jeg mener har Biltema art.nr 19-2048. Kik på Biltema's nettside, da kan du se at du ikke trenger å gjette hvor langt den skal gå inn. Største bekymring er om det er nok plass å komme nært nok med bormaskin til innsuget. Godt mulig det bare lykkes med vanlig bor. Med gjenbruk av stussen skal det være enklere pga mindre diameter. Angående gjenging, send e-mail til Melle, kanskje han har et sted hvilken gjeng brukes. Mener å huske det var nevnt en gang på det engelske Saabforumet og at han hadde svaret. Hils fra meg ☺️.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest