Som så mange andre brukere av GSV sitt forum, har eg lenge fulgt med på andres fabelaktige prosjekter, mens eg har pusslet med min egen bil. Nå tenkte eg at det kanskje var på tide å legge ut prosjektet mitt her til min egen og andres glede og forargelse. Bilen, en Saab V4 fra 1968, ble kjøpt av meg for vel 10 år siden. Den var tilsynelatende strøken i lakken (den var omlakkert), men hadde nok sine ulmende rustbomber - spesielt i bakvognen. Dette tok jeg aldri så tungt, men lukket øynene og hadde bilen som eneste kjøretøy i vel 3 år, før den ble avlastet av noe litt større og mer praktisk ettersom ungeflokken vokste. Den var i varierende bruk frem til for 2 år siden, da den omsider fikk en garasje å hvile i. 8 år utendørs på saltede Bergensveier hadde gjort sitt for å ta knekken på den stakkars bilen. Det var på tide å gi den litt omsorg, kjærlighet og noen kvadratmeter med plåt.
Her er et bilde av bilen oppjekket og under reparasjon i garasjen.
Den lille sorte
- Anders_O
- Posts: 76
- Joined: 11 Dec 2012, 09:29
- Location: Bergen
- Contact:
- Anders_O
- Posts: 76
- Joined: 11 Dec 2012, 09:29
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Den lille sorte
Eg bestemte meg for å begynne bakerst. Hele bakstillingen er tatt av, og eg har begynt å utbedre rust - først og fremst i hjulbuene.
Hele bakplaten ble også byttet ut med en ny stålplate. Glemte selvsagt å lage hullet til låsen før den ble sveiset fast, men det burde være mulig å gjøre som den står.
Tok ikkje noe før-bilde av venstre hjulbue og bakpart, men det så omtrent likt ut som på høyre side, som så slik ut:
her er venstre hjulbue etter utbedring:
og her er bakparten:
Høyre side er under arbeid i disse dager. Her er det sveiset inn en del nye biter.
Som dere sikkert ser er det begynt å ruste i de nye sveisene og platebitene. Det går ikkje så fort fremover, så rusten kommer før eg blir ferdig med et område. Det gikk fortere på andre siden (og det var sommer), så det rustet ikkje så fort.
Når alle platene i et område (for eksempel hjulbuen) er på plass, sprøyter eg på et slags etsende stoff (syre), som eg skyller av med vann etter noen timer. Når det er tørket godt opp, maler eg alle sveiseskjøtene med to strøk POR15. Deretter legger eg på et tettestoff langs de samme skjøtene. Til slutt maler eg hele området med POR15 og grunner med syregrunning.
POR15 har eg tidligere (7-8 år siden) malt på noen andre rustområder, og det ser fortsatt bra ut - så har troen på at det er et stoff som fungerer.
Hele bakplaten ble også byttet ut med en ny stålplate. Glemte selvsagt å lage hullet til låsen før den ble sveiset fast, men det burde være mulig å gjøre som den står.
Tok ikkje noe før-bilde av venstre hjulbue og bakpart, men det så omtrent likt ut som på høyre side, som så slik ut:
her er venstre hjulbue etter utbedring:
og her er bakparten:
Høyre side er under arbeid i disse dager. Her er det sveiset inn en del nye biter.
Som dere sikkert ser er det begynt å ruste i de nye sveisene og platebitene. Det går ikkje så fort fremover, så rusten kommer før eg blir ferdig med et område. Det gikk fortere på andre siden (og det var sommer), så det rustet ikkje så fort.
Når alle platene i et område (for eksempel hjulbuen) er på plass, sprøyter eg på et slags etsende stoff (syre), som eg skyller av med vann etter noen timer. Når det er tørket godt opp, maler eg alle sveiseskjøtene med to strøk POR15. Deretter legger eg på et tettestoff langs de samme skjøtene. Til slutt maler eg hele området med POR15 og grunner med syregrunning.
POR15 har eg tidligere (7-8 år siden) malt på noen andre rustområder, og det ser fortsatt bra ut - så har troen på at det er et stoff som fungerer.
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Den lille sorte
Ja der har du litt å gjøre .
Godt at noen har mot og kunnskap til å gå på slike prosjekter.
Er det en 1968 modell med ombygd front, eller en 1969 modell registrert i 1968?
Godt at noen har mot og kunnskap til å gå på slike prosjekter.
Er det en 1968 modell med ombygd front, eller en 1969 modell registrert i 1968?
- Anders_O
- Posts: 76
- Joined: 11 Dec 2012, 09:29
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Den lille sorte
Ha ha,
takk for det.
Kunnskap er dessverre mangelvare her. Særlig med tanke på sveis. Dette er mitt første sveiseprosjekt. Kjøpte sveiseapparat på finn.no i høst, og lærer mens jeg holder på. Tar gjerne imot tips!
Angående model, så vet jeg ikke sikkert. Det kan stemme at det er en 1969 modell registert i 68. Den er i alle fall registrert i oktober 1968. understellsnummeret er 524723, om det sier noe. Den har vært restaurert én gang før. Kanskje tidlig på 90-tallet en gang, så det er en del blanding av deler. Bakskjermen har lavt montert tanklokk - men noen sa en gang til meg at den skulle hatt høyt montert lokk dersom det var en 68-model. Er det noen åpenbare kjennetegn som skiller 68 fra 69 modellen?
takk for det.
Kunnskap er dessverre mangelvare her. Særlig med tanke på sveis. Dette er mitt første sveiseprosjekt. Kjøpte sveiseapparat på finn.no i høst, og lærer mens jeg holder på. Tar gjerne imot tips!
Angående model, så vet jeg ikke sikkert. Det kan stemme at det er en 1969 modell registert i 68. Den er i alle fall registrert i oktober 1968. understellsnummeret er 524723, om det sier noe. Den har vært restaurert én gang før. Kanskje tidlig på 90-tallet en gang, så det er en del blanding av deler. Bakskjermen har lavt montert tanklokk - men noen sa en gang til meg at den skulle hatt høyt montert lokk dersom det var en 68-model. Er det noen åpenbare kjennetegn som skiller 68 fra 69 modellen?
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Den lille sorte
68 har runde lamper (totakts grill) ikke blink/park i skjermene.
Fin bil. Man lærer av å prøve..
Fin bil. Man lærer av å prøve..
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- Anders_O
- Posts: 76
- Joined: 11 Dec 2012, 09:29
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Den lille sorte
et par siste oppdateringer, før vi er tilbake i real-time. Det jobbes stadig med høyre hjulbue. her har eg skåret løs noen biter rundt det øvre fjærbeinet i tillegg til den øverste platedelen i hjulbuen hvor skjermen skrues fast.
her er den gamle og nye delen på arbeidsbenken. den nye biten har fått litt zinkspray på oppsiden:
Neste skritt blir å sveise den på plass.
For å få litt avveksling fra hjulbuene, så skar eg av det bakre jekkfestet på høyre side. Både jekkfestet og kanaldelen det var festet i var i relativt dårlig forfatning. Det er det samme for de tre andre jekkfestene, men resten av kanalene er faktisk veldig bra! De skal sprayes med olje på innsiden når jekkfestene er byttet.
Her er gammelt og nytt jekkfeste:
Hvordan er den beste måten å sveise fast det nye jekkfestet? Skal eg reparere hullet i kanalen først, og så sveise fast jekkfestet? Hvor på jekkfesten skal det sveisest? Ser at mange platedeler virker å være limt sammen med noe skikkelig seigt kitt-aktig stoff, i tillegg til å være punksveiset.
her er den gamle og nye delen på arbeidsbenken. den nye biten har fått litt zinkspray på oppsiden:
Neste skritt blir å sveise den på plass.
For å få litt avveksling fra hjulbuene, så skar eg av det bakre jekkfestet på høyre side. Både jekkfestet og kanaldelen det var festet i var i relativt dårlig forfatning. Det er det samme for de tre andre jekkfestene, men resten av kanalene er faktisk veldig bra! De skal sprayes med olje på innsiden når jekkfestene er byttet.
Her er gammelt og nytt jekkfeste:
Hvordan er den beste måten å sveise fast det nye jekkfestet? Skal eg reparere hullet i kanalen først, og så sveise fast jekkfestet? Hvor på jekkfesten skal det sveisest? Ser at mange platedeler virker å være limt sammen med noe skikkelig seigt kitt-aktig stoff, i tillegg til å være punksveiset.
- Anders_O
- Posts: 76
- Joined: 11 Dec 2012, 09:29
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Den lille sorte
Takk super'n. Da er nok dette helt sikkert en 69 model registrert høsten 1968.
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Den lille sorte
Årgang 1969 kom med den fronten du har, men er også første årgang med servobremser.
Ellers er de like innvendige. 1969 er siste årgangen med de runde instrumentene som kom i 1964.
Ellers er de like innvendige. 1969 er siste årgangen med de runde instrumentene som kom i 1964.
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Den lille sorte
Morro å se nye biler i prosjektseksjonen av forumet.
Synes sveisinga ser bra ut jeg, keep it up!
Synes sveisinga ser bra ut jeg, keep it up!
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Den lille sorte
Synes du skal være fornøyd med den sveisinga der Anders Fint prosjekt, og ikke så vanlig med sorte V4er heller. Morsomt med et nytt prosjekt å følge
Jekkefestene på 95an min så ut til å være sveiset med ei fet larve på yttersiden av den delen som ligger mest horisontalt + litt her og der. Selv så dropper jeg å sveise de på igjen. Plasseres jekken (flaske/garasje-) riktig så er gulvet solid nok mener jeg.
Den syra som vaskes av med vann høres interessant ut. Så på et av disse bilprogrammene på Discovery for noen uker siden at de dusjet noe liknende over en hel bil som var sandblåst. Spylte av med vann Skulle hindre at bart metall rustet. Jeg ble litt skeptisk til å bruke vann på bart metall, men disse er jo ikke nybegynnere heller.
Jekkefestene på 95an min så ut til å være sveiset med ei fet larve på yttersiden av den delen som ligger mest horisontalt + litt her og der. Selv så dropper jeg å sveise de på igjen. Plasseres jekken (flaske/garasje-) riktig så er gulvet solid nok mener jeg.
Den syra som vaskes av med vann høres interessant ut. Så på et av disse bilprogrammene på Discovery for noen uker siden at de dusjet noe liknende over en hel bil som var sandblåst. Spylte av med vann Skulle hindre at bart metall rustet. Jeg ble litt skeptisk til å bruke vann på bart metall, men disse er jo ikke nybegynnere heller.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests