Er det noen som kjenner til hvordan det blir med PKK for veteraner fra i år? Gikk forslaget om mindre hyppigere kontroller i gjennom??
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/m ... id2435479/
PKK (EU) for veteran
-
- Posts: 63
- Joined: 16 Nov 2012, 20:07
- Contact:
PKK (EU) for veteran
Gustav
58 93
58 93 Enda en:-)
63 96
64 95
67 96 TT
68 96 Under restaurering/garasjestøvsamler
69 96 Trivelig søndagsbil
73 95 Brilliant gledesspreder
75 96 Låvestøvsamler
86 90
91 9000 CD 2.3 Turbo
04 9-3 Aero Cab
58 93
58 93 Enda en:-)
63 96
64 95
67 96 TT
68 96 Under restaurering/garasjestøvsamler
69 96 Trivelig søndagsbil
73 95 Brilliant gledesspreder
75 96 Låvestøvsamler
86 90
91 9000 CD 2.3 Turbo
04 9-3 Aero Cab
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: PKK (EU) for veteran
Jeg har hørt rykter om at den nye ordningen for veteranbiler vil tre i kraft fra i sommer eller høsten.
-
- Posts: 47
- Joined: 09 Nov 2012, 02:18
- Location: Drammen
- Contact:
Re: PKK (EU) for veteran
Da ser det ut til at dato er satt:
http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen
Vurderer selv å registrere v4en og 900 Aeroen som bevaringsverdige, da jeg ikke har planer om annet enn å beholde dem originale, og dermed få litt mindre hyppige Eu-kontroller. Det er i utgangspunktet nok å holde styr på fire biler på skilt...
MEN: Det jeg lurer på: Er det noen av dere som vet hva man rent praktisk må gjøre for å få denne betegnelsen inn i vognkortet? Skjønner at man må på trafikkstasjonen, men hva gjør de der? Titter de på vognkortet og stempler? Eller er det full teknisk gjennomgang av bilen?
Merker frykten for at lunefulle oljelekkasjer skal gjøre en slik kontroll litt mindre trivelig...
http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen
Vurderer selv å registrere v4en og 900 Aeroen som bevaringsverdige, da jeg ikke har planer om annet enn å beholde dem originale, og dermed få litt mindre hyppige Eu-kontroller. Det er i utgangspunktet nok å holde styr på fire biler på skilt...
MEN: Det jeg lurer på: Er det noen av dere som vet hva man rent praktisk må gjøre for å få denne betegnelsen inn i vognkortet? Skjønner at man må på trafikkstasjonen, men hva gjør de der? Titter de på vognkortet og stempler? Eller er det full teknisk gjennomgang av bilen?
Merker frykten for at lunefulle oljelekkasjer skal gjøre en slik kontroll litt mindre trivelig...
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: PKK (EU) for veteran
http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og ... C3%B8y-1-9
§ 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.
2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. «Spesiell interesse» vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:
«Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig.»
7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
«Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»
8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.
9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.
10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.
11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.
12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.
0 Endret ved forskrift 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008).
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest