Her er en veldig fin side med saab-fakta http://saabklubben.se/saabfakta/modellgemensamt/
Bl.a. farge på drivlinjer: http://saabklubben.se/saabfakta/modellg ... -drivlina/
Jeg har verktøy for å ta ut/inn frihjul dersom du vil låne. Det er ikke uvanlig at rullene "gegger" igjen med tiden.
Ellers så har vi en i lokalmiljøet her som kan det meste om girkasser, som du nok kan spørre ved en anledning.
Shorty
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: Shorty
Fra 29.aug til 6 sept, ble alt innvendig demontert, dører og skjermer tatt av og tektyl skrapet av. Jeg skal nok få god erfaring med kappeskive og sveising etterhvert her tror jeg.
Dører
Tårn og motorrom
Bakskjermer
Så skraping av tektyl
Ellers så er det rusthull I gulvet mot torpedovegg, I bagasjerommet, på støtdemperfester og innerskjermer. Sikkert noen steder jeg ikke har oppdaget enda også
Da garasjen min ikke var isolert og jeg synes Shorty og jeg fortjener litt varme og komfor I løpet av vinteren, isolerte og platet jeg garasjen. Da det også ser ut til at jeg bør ha meg et større sveiseapparat, har jeg også lagt opp mere strøm.
Etter en tur på Saab museet I Trolhättan så fikk jeg litt kunst på veggen også
Dører
Tårn og motorrom
Bakskjermer
Så skraping av tektyl
Ellers så er det rusthull I gulvet mot torpedovegg, I bagasjerommet, på støtdemperfester og innerskjermer. Sikkert noen steder jeg ikke har oppdaget enda også
Da garasjen min ikke var isolert og jeg synes Shorty og jeg fortjener litt varme og komfor I løpet av vinteren, isolerte og platet jeg garasjen. Da det også ser ut til at jeg bør ha meg et større sveiseapparat, har jeg også lagt opp mere strøm.
Etter en tur på Saab museet I Trolhättan så fikk jeg litt kunst på veggen også
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
- Lilln
- Posts: 185
- Joined: 21 Oct 2013, 20:04
- Contact:
Re: Shorty
Rost Det här ska bli kul att följa!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: Shorty
Hei! tror det er vanskelig å stadfeste at girkassa er orginal,men på venstre side skal det stå et 4e tall,og under pluggen,hvor du monterer speedometer wiren,skal det stå 708100,da har du firegirs kasse tom 1964.frihjulet bør sikkert gåes over,sjekk rullene,og helst bytt fjærene.sjekk også at mekanismen er ok(taggene på sjaltemekanismen er ok).litt rust på drev,er vel ikke helt krise.ta ett raskt girolje skift,etter litt kjøring,så er du kvitt litt groms.
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: Shorty
vil det da si at denne kassa er nyere en 1964 da ?
.
I manualen for 96 står det at man bør måle avstand fra pinion til ring gear. Må jeg ha Saab måleverktøyet til det, eller er det andre metoder som kan brukes? de inngraverte tallene på pinion kan vel ikke brukes hvis man broker andre måleverktøy, eller?
.
I manualen for 96 står det at man bør måle avstand fra pinion til ring gear. Må jeg ha Saab måleverktøyet til det, eller er det andre metoder som kan brukes? de inngraverte tallene på pinion kan vel ikke brukes hvis man broker andre måleverktøy, eller?
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: Shorty
Ble plutselig litt usikker på dataene mine,tror du har en 64 kasse ,med aluhus,de tidlige hadde vel slett støpejernshus. har to girkasser til totakt,merket 708115 H.D.A.3 tror de er 66 mod med stålknuter og hydraulisk clutch.men det kan jo være bare å bytte clutch-huset.synes girkasser er komplisert og for experter,så vil ikke utale meg om toleranser.vet at noen kjører med tightere shimsing av kronhjul/pinion(bedre holdbarhet,mer støy),men sikkert delte meninger.sendt deg en PM med kontaktinfo til en som kan gi deg kvalifiserte svar
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: Shorty
Takk for svar og informasjon . Skal sende en mail og høre
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: Shorty
Så var endelig ribba fortært og den obligatoriske juleinfluensaen over, da var det deilig å få gjort noe på Shorty igjen, ikke bare ligge inne å tenke på om det ene eller andre vil funke.
Har vært lappet litt på innerksjemene før,
Når en aldri har gjort dette før, ble det mye grubling på hvor det er lurt å kappe. Sikkert ikke etter boka, men prøver det slik.
Får ikke sveiset så mye, da jeg har lånt bort gass flaska mi, og godt var nok det, da jeg tror jeg får det litt lettere hvis jeg tar torpedovegg og gulvet før jeg tettet igjen.
Har vært lappet litt på innerksjemene før,
Når en aldri har gjort dette før, ble det mye grubling på hvor det er lurt å kappe. Sikkert ikke etter boka, men prøver det slik.
Får ikke sveiset så mye, da jeg har lånt bort gass flaska mi, og godt var nok det, da jeg tror jeg får det litt lettere hvis jeg tar torpedovegg og gulvet før jeg tettet igjen.
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
- Lilln
- Posts: 185
- Joined: 21 Oct 2013, 20:04
- Contact:
Re: Shorty
Det där blir fint det! Alla som rostlagat en 93, 96:a har nog fått byta plåten på samma ställen som du gör där
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: Shorty
Nå har det vært mye prøving og feiling I lang tid. Har måttet lage gulvplaten 4 ganger, og torpedovegg bit 3 ganger, men nå ser det ut til å passe.
Det blir mye tenking og kaffe, og den kombinasjonen fører til enda mer tenking og lite søvn, og liten fremgang på selve bilen
Mye av tiden har også gått til å trene på å sveise tynnplate, har brukt opp en flaske gass , men synes fortsatt at det må mere øvelse til før jeg setter pinnen I bilen.
Siden jeg er helt uerfaren med karosseri arbeid, har det sitti langt inne å beggyne med kapping. Men I dag "mannet jeg meg opp" og fikk fart på kappeskiva.
Hvordan får jeg gulvplata løs fra kanalen, og den nye plata inn igjen?
Det blir mye tenking og kaffe, og den kombinasjonen fører til enda mer tenking og lite søvn, og liten fremgang på selve bilen
Mye av tiden har også gått til å trene på å sveise tynnplate, har brukt opp en flaske gass , men synes fortsatt at det må mere øvelse til før jeg setter pinnen I bilen.
Siden jeg er helt uerfaren med karosseri arbeid, har det sitti langt inne å beggyne med kapping. Men I dag "mannet jeg meg opp" og fikk fart på kappeskiva.
Hvordan får jeg gulvplata løs fra kanalen, og den nye plata inn igjen?
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest