Kjennemerke på importbiler

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
Per
Posts: 63
Joined: 09 Nov 2012, 23:27
Location: Oslo
Contact:

Kjennemerke på importbiler

Postby Per » 31 Jan 2013, 19:56

Jeg har hørt at det går an å få velge nummer på norskregistrerte biler hvis du har en bil fra før 1970. Går dette hvis en bil blir importert, snakket med en som mente du ikke kan få "gammelt nummer" på en slik bil.
Er det noen som har erfaring med dette?
mvh
Per
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Kjennemerke på importbiler

Postby GT750 » 31 Jan 2013, 21:36

Joda det går.
Tror skillet er 1971?
Så da er det "fritt fram" så lenge nummeret er ledig.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Kjennemerke på importbiler

Postby Morten S. » 31 Jan 2013, 22:33

http://lmk.no/kjennemerkeskilt

Motorhistoriske kjøretøy registrert før 1.4.1971

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Kjennemerke på importbiler

Postby Henning » 01 Feb 2013, 09:32

Per O wrote:Jeg har hørt at det går an å få velge nummer på norskregistrerte biler hvis du har en bil fra før 1970. Går dette hvis en bil blir importert, snakket med en som mente du ikke kan få "gammelt nummer" på en slik bil.
Er det noen som har erfaring med dette?
mvh
Per
Har en boble fra 67 som var norsk solgt, den har nye skilter og jeg kan bytte til orginale skilter - dog da er nummereret satt til det som var orginalt. Men jeg har derimot importert 3 Saaber før 1971 til Norge, og har valgt eget Reg nummer på bilene hver gang uten problem, det eneste problemet er å komme med for mange forslag, det gidder de ikke, så å begynne meg A100000 - A111111 etc er liten vits (dersom man ønsker slike da), alt sånt er som regel tatt.

Morro åå velge, er som å finne navn på unga sine :D

Henning.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Kjennemerke på importbiler

Postby Eirik » 01 Feb 2013, 11:08

Ser på linken fra Morten at dette gjelder motorhistoriske kjøretøy før 1.4.1971. Vil dette si alle kjøretøy registrert før den datoen, eller kun de som går innunder en bestemt definisjon som motorhistorisk?


Videre er jeg litt overrasket over dette avsnittet:
LMK’s skiltutvalg vil også benytte anledningen til å oppfordre de som skal søke om skilt med gamle nummer å unngå å sette opp tallkombinasjoner som tydelig gjenspeiler kjøretøyets årsmodell, motortype eller lignende. I utgangspunktet blir disse vurdert som oppkonstruerte tallkombinasjoner, og kan risikere å ikke bli anbefalt
Selv synes jeg nesten hele vitsen om jeg skulle byttet nummer, måtte være å få et slikt "symbolsk" regnr som kledde bilen. Dette finnes det jo utallige eksempler på dette.

Men det er klart, at når det gjelder importbiler er det uansett kjekt å få et nummer som i det minste er tidsriktig til bilen :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Kjennemerke på importbiler

Postby Henning » 01 Feb 2013, 11:23

Tror de mener at man bør holde seg til riktig antall nummer for eksempel - det er ikke tidsriktig med 555 på en 1965 modell - derimot 55-55-55 er riktig i forhold til årstallet bilen har. Så man kan fortsatt ha fancy nummer, bare det er tidsriktig.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Kjennemerke på importbiler

Postby Hjelle » 01 Feb 2013, 12:38

Det som eg oppfattar "tidsriktig" er å finne eit nummer i nummerserien som klaffar med årsmodellen du tek inn og kor longt opp en var kome i nummerserien på det tidspunkt. Skal en være ordentlig nøye kunne eg aldri heller tatt eit nummer i T-3xxxx serien sidan det var reservert for Romsdal sidan eg bur på Sunnmøre.
Men no er kanskje eg over gjennomsnittet interesert, det er også grunnen til at eg ikkje har UF eller UN skilt på mine importerte bilar, på min 900 T16 hadde det fks. vore "feil" å hatt UF-skilt på en bil som skulle hatt UE 7xxxx skilt.

Om en ser på fks. A-serien er jo der monge fallgruver, om en skal være nøye er enkelte delar av serien reservert for motorsyklar, taxiar, bussar, lastebilar osv, noko som gjer at en bør unngå å velge desse delane av serien for å være historisk korrekt. Ei kjapp oversikt over nummerserien på eldre skilt finn en her: http://www.olavsplates.com/norway_codel ... ailed.html

edit: Litt for kjapp på labben og linka til den gamle lista ifrå 1959. Her er ei oppdatert liste ifrå 1967: http://www.olavsplates.com/norway_codel ... _1967.html
Last edited by Hjelle on 02 Feb 2013, 21:11, edited 1 time in total.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Kjennemerke på importbiler

Postby Hjelle » 01 Feb 2013, 12:41

Eirik wrote:
LMK’s skiltutvalg vil også benytte anledningen til å oppfordre de som skal søke om skilt med gamle nummer å unngå å sette opp tallkombinasjoner som tydelig gjenspeiler kjøretøyets årsmodell, motortype eller lignende. I utgangspunktet blir disse vurdert som oppkonstruerte tallkombinasjoner, og kan risikere å ikke bli anbefalt
Selv synes jeg nesten hele vitsen om jeg skulle byttet nummer, måtte være å få et slikt "symbolsk" regnr som kledde bilen. Dette finnes det jo utallige eksempler på dette
Dei meinar nok miksen mellom motorstørrelse, modell og årsmodell. Altså enkelte kombinasjonar som foreksempel "96+årsmodell" er oppkonstruert.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Kjennemerke på importbiler

Postby Torbjørn M » 03 Feb 2013, 12:49

Kjennemerker er noe som engasjerer meg.
Må si meg mye enig i det Hjelle nevner ovenfor.

Ett originalt registreringsnr. fra før 1971 sier utrolig mye om bilen: Hvor den hører hjemme, årsmodell, hvilken kjøretøygruppe, bruksområde, og kanskje tom. status til eieren. Finnes mange eksempel på biler som var tilhørende "overklassen" med spesielt lave skiltnr. Eller f.eks drosjene som hadde alle sine biler innenfor en gitt nr.serie.

Det er veldig synd at gamle norske biler mister sine opprinnelige og originale reg.nr. til fordel for dagens eier sin oppfinnsomhet. På denne måten forsvinner en viktig bit av historien til kjøretøyet, og bilen vil fortelle noe helt annet enn hva den en gang gjorde.
Har utall med eksempel, men jeg nevner noen: Personbil med reg.nr ifra buss-serien eller moped-serien. Kjøretøy ifra 60-tallet med skilter som ikke har vært utstedet siden 1929 (G-skilter, brukt i Vestfold før Z-skiltene kom i bruk).
Viss man er opptatt av å ha ett kjøretøy som igjenspeiler historien korrekt, og autentisk, bør man tenke seg flere ganger om før man velger fødselsdagen til kona som reg.nr til sin gamle bil!

En importert bil som aldri har vært i Norge før i moderne tid, bør etter min mening heller ikke ha historisk korrekte skilter. Da skulle det være sterke grunner, f.eks at ett slikt kjøretøy har vært i Norge den gang da det ble solgt som nye.
Min importerte Sonett er gammel nok til skilter med en bokstav, men det får den aldri av meg. Dette fordi denne modellen aldri ble solgt ny i Norge, og ikke har denne bilen noe historie her ifra før.
Hadde jeg derimot importert en SAAB 96-61'mod. makan til min fars gamle bil, så ser jeg ingen betenkligheter med å bruke reg.nr ifra den bilen han hadde.

Torbjørn
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest