Ombygging US-front 99
- Bendikla
- Posts: 37
- Joined: 13 Aug 2015, 11:24
- Location: Trondheim
- Contact:
Ombygging US-front 99
Har vært en tur i sverige og skaffet meg US-front til 99'en. Noen som har byttet til us-front tidligere og vet hva som trengs for ombygging?(nye rele, trekke ledning etc.) i lyktene står det nå Wagner-pærer av type sealed beam, der reflektorene er noget slitne. For å få den godkjent, må jeg bytte til reflektorer med vanlige utskiftbare H1/H4-pærer? Er det mulig å få tak i nye sealed beam-pærer her til lands?(ser på ebay at de har dem i USA men..)
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Ombygging US-front 99
Sealedbeam er ikke lovlig i Norge.
Er det ikke ganske std diameter på lyktene til USA-fronten, som fås kjøpt i de fleste bilrekvisitabutikkene.
Er det ikke ganske std diameter på lyktene til USA-fronten, som fås kjøpt i de fleste bilrekvisitabutikkene.
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Ombygging US-front 99
De fleste amcar butikker her i Norge selger sealbeam pga at veteranimport amcar har lov til å kjøre med sealbeam. Ellers er det mulig å kjøpe 5 3/4" lykteinnsatser til h4 eller h1. Av steder som fører sealbeam er bla amerikanskebildeler i Halden. Aarnes, Steinar Stolen, AB parts og mange fler.
Last edited by super'n on 12 Oct 2015, 08:08, edited 1 time in total.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Ombygging US-front 99
Kanskje ikke noe hjelp eller veldig konstruktivt - men skjønner bare ikke at sealed beam er lovlig i norge - kunne man ikke bare ha med seg en i reserve, som man har med ekstra lyspærer på tur? Sjæl kjørte jeg mange år med sealed beam, hadde den flere ganger på EU uten dette ble nevnt.
Men er det lett å skaffe H4 innsatser er det jo bare å handle lovlig med en gang.
Men er det lett å skaffe H4 innsatser er det jo bare å handle lovlig med en gang.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Bendikla
- Posts: 37
- Joined: 13 Aug 2015, 11:24
- Location: Trondheim
- Contact:
Re: Ombygging US-front 99
Ser ut som at det er 5 3/4" pærer ja. Takk for tipset, har jo Amcar her i Trondheim også. Det beste hadde vel vært å gå for H4-innsatser, får vurdere det når jeg begynner med montering.
Lurer litt på hvordan jeg skal koble de nye lyktene i og med at det er 4 lamper og ikke 2.
Som jeg forsto det så er vanligvis alle 4 lampene tent når man kjører med nærlys, mens de 2 ytterste lampene er tent ved bruk av langlys, stemmer dette? Skal de 2 innerste lampene være tent med nærlys også ved bruk av langlys?
Isåfall må jeg vel opp i ledning og sikringstørrelse i forhold til de europeiske lyktene, da det dras mere strøm?
Lurer litt på hvordan jeg skal koble de nye lyktene i og med at det er 4 lamper og ikke 2.
Som jeg forsto det så er vanligvis alle 4 lampene tent når man kjører med nærlys, mens de 2 ytterste lampene er tent ved bruk av langlys, stemmer dette? Skal de 2 innerste lampene være tent med nærlys også ved bruk av langlys?
Isåfall må jeg vel opp i ledning og sikringstørrelse i forhold til de europeiske lyktene, da det dras mere strøm?
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Ombygging US-front 99
Nå kjenner jeg ikke på 99, men du har ikke lov til å ha mer enn 2 nærlys. Fjærnlys derimot kan alle 4 være tent. Normalt er det de yttre som lyser ved nær, og fjærn på h4 yttre og h1 indre (fjærn)
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Ombygging US-front 99
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- 900C-LPG
- Posts: 3239
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: Ombygging US-front 99
Henning: Den cherry røde SAABen 99 har ved siden av de runde lyktene noe annet som kunne bli kalt originelt og det er grillen som kommer fra en SAAB 900 Turbo av årsmodellen 1984 - 1986 oger en kjent SAAB 99.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- Bendikla
- Posts: 37
- Joined: 13 Aug 2015, 11:24
- Location: Trondheim
- Contact:
Re: Ombygging US-front 99
Aha da henger jeg med, takker folkens!:) den røde 99'en var forresten grisekul!:)
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest