Lager en liten tråd om min nyinnkjøpte 92 fra 1953.
Bilen har siden 2002 bodd på Skudneshavn på Karmøy.
Bilen kommer opprinnelig fra Sverige og Uppsala.
Slik den ble "funnet"
Bakenden med de små baklysene i ekte "glass". Ryktene sier at disse satt som markeringslys på flyvingene på B-?? opprinnelig????
Interiør (mrk. hvit tutknapp)
Mye reservedeler inkl. ekstra motor med nye stempel. Kasse med original verktøy for 92.
Slik den så ut i ca. 12 timer
Slik den ser ut nå.
Tanken er å veksle mellom original stuk og bølle stuk ved kun å bytte ut original hjulene og rattet med 5,5 felger og Sportratt - thats it!
Løvefoten - den teite greia på eksosen er forøvrig kastet langt fa… ivoll.
Akkurat nå så er det full gjennomgang av bremser.
Ingen som har bremsepumper bak vel?
Må se litt på jordingen også. Jordingskabelen til torpedoveggen blir fort varm = dårlig jording.
Skal etter hvert trimme den med å montere Saab Sport forgasser!
1953 Saab 92B
- GT750
- Posts: 363
- Joined: 30 Sep 2012, 20:02
- Contact:
1953 Saab 92B
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 1953 Saab 92B
Topp med tråd på denne fine bilen - og igjen gratulerer - at du finner sånt er en gåte:)
Syntes de orginale felgene er sååååå smale!!!! Sikkert bedre å kjøre med enn 5.5 men ser bare så jævlig rart ut......
Hadde 53 modell B utgaven hvit tutknapp orginalt?
De bremsepumpene kjøpte jeg til min nye fra Peja - Samma som morris - som du har også skrevet et eller annet sted.
Kommer snart ned for å sikle:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Syntes de orginale felgene er sååååå smale!!!! Sikkert bedre å kjøre med enn 5.5 men ser bare så jævlig rart ut......
Hadde 53 modell B utgaven hvit tutknapp orginalt?
De bremsepumpene kjøpte jeg til min nye fra Peja - Samma som morris - som du har også skrevet et eller annet sted.
Kommer snart ned for å sikle:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
-
- Posts: 88
- Joined: 03 Dec 2014, 09:32
- Contact:
Re: 1953 Saab 92B
Nydelig! Jeg er ikke misunnelig i det hele tatt, neeeeidaaa!!! En 92B med akkurat passelig mye hår på brystet - slik du har gitt den der nå, nok men ikke for mye (ørlite til tåles!) - er i mine øyne det tøffeste og mest gledesfremkallende av gammelsaab!
- luftskip
- Posts: 40
- Joined: 24 Aug 2015, 15:59
- Location: Oslo
- Contact:
Re: 1953 Saab 92B
Vakkert, assa. Kan si mye fint om eksteriøret, men fytti det dæsjbordet og cockpiten er noe helt eget.
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: 1953 Saab 92B
Misunnelig, NEI DA!!!
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- GT750
- Posts: 363
- Joined: 30 Sep 2012, 20:02
- Contact:
Bremser
Jobber videre med bremser.
Sexy romper fra Trollhettan.
Denne har jo som sagt aluminiums sylindere med stålstempel.
Disse har en lei tendens til å sette seg.
Selve sylinderne er nok ikke så gamle, men hva hjelper det hvis de har satt seg.
Disse er vanskelig å få fra hverandre uten riktig verktøy.
8bar trykkluft holder ikke!
Trodde jeg hadde nye bremsesylindere "på hylla" men nei.
Blir jo fort dyrt å kjøpe alt nytt å, så lurt å renovere det som kan renoveres kan tenker jeg.
Når har jo brukt penger som en "full sjømann" med det siste V4 innkjøpet også
Men jeg tenkte jeg skulle prøve Peja så jeg bestillte 2 bakre pumper i hvertfall.
Disse er egentlig til Morris Minor så armen til håndbrekket er feil, så de må byttes.
Men fikk i går laget meg en bremsenippel med fettnippel på.
Og med den går stempla ut lett som bare det - enkelt å lage for oss "dødlige" mrk. Henning.
Tok en gammel bremseslange og sagde av den slik at det ble nok gods til en fettnippel. Boret med 6,8mm borr og brukte M8 gjengetapp for M8 fettnippel - ferdig. Blir mye fettsøl men stempla kommer ut i hvertfall.
OG vær obs på at gummipakningene reager fort med fett og white sprite etc. de sveller og blir myke som svamper.
Hadde en del brukte bremsesylindere og 7/8" pakninger så jeg tenkte at 4 slike klarer jeg vel å få renovert
Var innom Biltema og fikk skjøpt en tube med fett for bremsesylindere.
Så da var det bare å gå på med 200 papir og rørlegger pussefille.
Det ble veldig bra og stemplene går nå lett og ledig.
Avsluttet kvelden med å montere et Sportratt, dette skal poleres opp etterhvert men får duge.
Jeg var jo spent på om det passet på rattstammen og splines´en til 92 og det gjorde det. Så da er det jo fritt fram med å velge ulike ratt til 92 fra andre gammle saaber.
Denne skal jo ha litt "Bølle" preg men ikke mere en rattet og felgene. En liten halvtime så er den tilbake på 3,5" felger og standard ratt!
Skal forresten montere selvblinkene LED pærer i retningsviserne.
Mye smart man kan få tak i uten masse styr med releer osv.
https://www.youtube.com/watch?v=yJLwsOD ... e=youtu.be
Sexy romper fra Trollhettan.
Denne har jo som sagt aluminiums sylindere med stålstempel.
Disse har en lei tendens til å sette seg.
Selve sylinderne er nok ikke så gamle, men hva hjelper det hvis de har satt seg.
Disse er vanskelig å få fra hverandre uten riktig verktøy.
8bar trykkluft holder ikke!
Trodde jeg hadde nye bremsesylindere "på hylla" men nei.
Blir jo fort dyrt å kjøpe alt nytt å, så lurt å renovere det som kan renoveres kan tenker jeg.
Når har jo brukt penger som en "full sjømann" med det siste V4 innkjøpet også
Men jeg tenkte jeg skulle prøve Peja så jeg bestillte 2 bakre pumper i hvertfall.
Disse er egentlig til Morris Minor så armen til håndbrekket er feil, så de må byttes.
Men fikk i går laget meg en bremsenippel med fettnippel på.
Og med den går stempla ut lett som bare det - enkelt å lage for oss "dødlige" mrk. Henning.
Tok en gammel bremseslange og sagde av den slik at det ble nok gods til en fettnippel. Boret med 6,8mm borr og brukte M8 gjengetapp for M8 fettnippel - ferdig. Blir mye fettsøl men stempla kommer ut i hvertfall.
OG vær obs på at gummipakningene reager fort med fett og white sprite etc. de sveller og blir myke som svamper.
Hadde en del brukte bremsesylindere og 7/8" pakninger så jeg tenkte at 4 slike klarer jeg vel å få renovert
Var innom Biltema og fikk skjøpt en tube med fett for bremsesylindere.
Så da var det bare å gå på med 200 papir og rørlegger pussefille.
Det ble veldig bra og stemplene går nå lett og ledig.
Avsluttet kvelden med å montere et Sportratt, dette skal poleres opp etterhvert men får duge.
Jeg var jo spent på om det passet på rattstammen og splines´en til 92 og det gjorde det. Så da er det jo fritt fram med å velge ulike ratt til 92 fra andre gammle saaber.
Denne skal jo ha litt "Bølle" preg men ikke mere en rattet og felgene. En liten halvtime så er den tilbake på 3,5" felger og standard ratt!
Skal forresten montere selvblinkene LED pærer i retningsviserne.
Mye smart man kan få tak i uten masse styr med releer osv.
https://www.youtube.com/watch?v=yJLwsOD ... e=youtu.be
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: 1953 Saab 92B
Selvblinkende led der er genialt! Må holde på originaliteten men gjøre det bedre.
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 1953 Saab 92B
Hiver meg på Jokke sin kommentar, det der var geniale saker, og må selvfølgelig kopieres. Men 2 ting, hvordan man kommer seg inn i retningsviseren og får byttet pære har jeg ikke snøring på, og den andre tingen, du har vel 6volt HF? får du tak i disse i 6 og 12 volt også?
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: 1953 Saab 92B
På wheeler dealers gjorde de det på en franskmann.. Bytta arma med noe fra en gammel Morris eller hva det var. Ut av kassetten og åpna arma og la inn ei remse med led istedenfor pæreløsning. Vet ikke hvordan mekanismen ser ut eller er satt sammen på disse men..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: 1953 Saab 92B
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest