Kjøpte med 4 nye tennplugger i går da Veteranshop fortsatt tyner min tålmodighet - men de var av den lange typen - dvs de hadde vel knust alle stemplene mine hadde jeg satt de inn. MEN fordi ingen i butikkene vet dette(ser det ut som) - hvilke merkes og nummer plugger passer min 1972 V4??
Noen gode tips, verdifulle erfaringer her??
H
Hva er "riktige" plugger til standard V4?
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Er vel lange gjenger på alle V4 bortsett fra 1967 / tidlig 1968 (De med "sølvmotor) ?
NGK BP 7E er vel riktig i følge verkstedhåndboka... Selv kjører jeg med Biltema 75-4.
NGK BP 7E er vel riktig i følge verkstedhåndboka... Selv kjører jeg med Biltema 75-4.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Hmmmmm - så hva er dette? jeg har mest sansynlig helt standard orginal 1971 V4 1500. Og de gamle pluggene er de som satt i - er disse feil?Tore T wrote:Er vel lange gjenger på alle V4 bortsett fra 1967 / tidlig 1968 (De med "sølvmotor) ?
NGK BP 7E er vel riktig i følge verkstedhåndboka... Selv kjører jeg med Biltema 75-4.
De som satt i var ca 17mm
Og disse er de nye, ser ut som 22mm - stor forskjell.
Noen som kan fortelle meg mere her? Tore, Morten, Eimund, Supern, Jokke, Knut, Kanonjon, Stein Are, Lilln, Vidar, 96gt, Hjelle, Lars??? sikkert glemt noen her, men la oss få denne tenn plugg problematikken ut av skapet - og samtidig hjelpe meg
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Dersom du har originalmotoren i bilen, blå eller sorte ventildeksler - så skal du ha de lange pluggene.
Det var bare første årgang 1966 og 1967 med "sølv-motoren" som skal ha de korte gjengene.
Men for å være helt sikker så kan du jo dreie motoren slik at ett stempel står i nedre posisjon og måle slaglengden.
Evt. sette i en plugg og dreie motoren manuelt. Da ser du om stempelet treffe pluggen eller ei.
Det var bare første årgang 1966 og 1967 med "sølv-motoren" som skal ha de korte gjengene.
Men for å være helt sikker så kan du jo dreie motoren slik at ett stempel står i nedre posisjon og måle slaglengden.
Evt. sette i en plugg og dreie motoren manuelt. Da ser du om stempelet treffe pluggen eller ei.
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Morten S kom før meg. Hans "better safe than sorry"-metode har jeg tro på. Jeg har originalmotor fra 1972 og har målt gjengepartiet på pluggene til 17 mm målt fra "pakningen", 22 mm om jeg måler helt ut til "tuppen" av sideelektroden.
Men jeg har fått anbefalt NGK BP6ES Dere som kan dette med varmeverdier: Blir disse for "kalde" ved normalt bruk? Er det derfor de soter litt, og ikke på grunn av slitt motor og feit blanding??? Er BP7E varmere?
Men jeg har fått anbefalt NGK BP6ES Dere som kan dette med varmeverdier: Blir disse for "kalde" ved normalt bruk? Er det derfor de soter litt, og ikke på grunn av slitt motor og feit blanding??? Er BP7E varmere?
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Mine ventil deksler er grå - men ser ikke akkurat ut som trollhettan lakk - kan jeg sjekke motorblokk nummeret - noe annet jeg kan se om det er riktig motor i bilen...?
Hvordan vil tenning virke dersom det er 5 mm fr korte plugger??
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan vil tenning virke dersom det er 5 mm fr korte plugger??
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Det blir omvendt. 6 er varmere enn 7.
Fin info her: http://www.yamoto.no/images/forst%e5%20 ... nplugg.pdf
Fin info her: http://www.yamoto.no/images/forst%e5%20 ... nplugg.pdf
knut wrote:...
Men jeg har fått anbefalt NGK BP6ES Dere som kan dette med varmeverdier: Blir disse for "kalde" ved normalt bruk? Er det derfor de soter litt, og ikke på grunn av slitt motor og feit blanding??? Er BP7E varmere?
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Eit oppslag i "Fast Moving Parts 1968-2000" som SAAB gav ut står "V4" oppgitt med NGK BP6ES som Knut skriv.
Om en bryt ned modellbetegnelsen til NGK får en fram flg data om pluggen:
B = 14mm gjengediameter, 20,8mm nøkkelvidde
P = Utstikkande isolatorfot
6 = Varmetal (som dei fleste veit)
E = 19mm gjengelengd
S = Elektrode av kopar
Vedr varmetal på pluggen er det slik at dess høgare verdi varmetalet har dess kaldare vert pluggen. 7 er demed hakket kaldare enn 6 i varmetal. Kva som egnar seg for en standard 1500 har eg grunnlag for å uttale meg om, men sidan SAAB anbefalar 6-ar pluggar går eg utifrå at dei fleste standardbilar i utgongspunktet skal kunne fungere greit med det.
Om en bryt ned modellbetegnelsen til NGK får en fram flg data om pluggen:
B = 14mm gjengediameter, 20,8mm nøkkelvidde
P = Utstikkande isolatorfot
6 = Varmetal (som dei fleste veit)
E = 19mm gjengelengd
S = Elektrode av kopar
Vedr varmetal på pluggen er det slik at dess høgare verdi varmetalet har dess kaldare vert pluggen. 7 er demed hakket kaldare enn 6 i varmetal. Kva som egnar seg for en standard 1500 har eg grunnlag for å uttale meg om, men sidan SAAB anbefalar 6-ar pluggar går eg utifrå at dei fleste standardbilar i utgongspunktet skal kunne fungere greit med det.
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Jeg har sølv ventildeksler og de er ikke lakkert fra sort eller blå - men disse kunne jo sikkert også vært bytta..... Hvor står motor nummeret og kan jeg finne det ut den veien??Morten S. wrote:Dersom du har originalmotoren i bilen, blå eller sorte ventildeksler - så skal du ha de lange pluggene.
Det var bare første årgang 1966 og 1967 med "sølv-motoren" som skal ha de korte gjengene.
Men for å være helt sikker så kan du jo dreie motoren slik at ett stempel står i nedre posisjon og måle slaglengden.
Evt. sette i en plugg og dreie motoren manuelt. Da ser du om stempelet treffe pluggen eller ei.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: Hva er "riktige" plugger til standard V4?
Det kan jo hende at det sitter en eldre motor i bilen... Men det er vel enkelt nok å måle ca gjengelengde i toppen når du har skrudd ut en plugg, så ser du hvilke gjengelengde på pluggen som matcher ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest