Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Knutpetter » 18 Apr 2015, 09:19

Etter at 4 ekstralys ( 2 marchall og 2 Bosch med overtrekk) var montert på i går ettermiddag, besøkte jeg en gammel verksmester i 70 årene for at han skulle godkjenne rally looken med lys og 5.5". Han godkjente det. "Nå er eg ferdig , og nå skal det kjøres" proklamerte eg før eg kjørte heim. Vel heime la eg merke til en grovere lyd fra motoren, og fant en sprekk i eksosmanifolden. Lydbilde ble i grunnen bare bedre, så det lot vi passere... Men så etter ca nye 100m på neste tur sluttet framdriften. Girkassen virket greit, men koblet ikke inn. Etter litt fram og tilbake der eg registrerte noe bevegelse i bilen på 1 gir og r, fikk jeg den i glid, og kom meg heim. Frihjulet virker OK, men det er tydelig at den slurer på clutchen. Det høres av og til litt "automatgiraktig" ut.

Drivlinja på denne bilen 96 fra 1961 har jeg ikke rørt en skrue på siden jeg kjøpte den i 1991 ( og for så vidt ikke på andre biler heller, så her blir det å utfordre min komforsone..), nå er det vil tid for det.

Forslag til feilsøking og tips mhp reperasjon ?

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Morten S. » 18 Apr 2015, 11:50

Da kan det være på tide å justere klaringen på clutchen?!

Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Knutpetter » 18 Apr 2015, 14:51

Jeg finne lite om dette i serviceboken . men er det bare å justere lengden på wiren med justeringskruen ?

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Morten S. » 18 Apr 2015, 16:13

Ja det stemmer. Dersom jeg husker feil så skal vandringen målt øverste på clutchpedalen være rundt 2 - 3 cm for den tar.
Knutpetter wrote:Jeg finne lite om dette i serviceboken . men er det bare å justere lengden på wiren med justeringskruen ?

Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Knutpetter » 18 Apr 2015, 18:04

....da er det sjekket ut. har justert til riktig vandring, men det er fortsatt ikke drift på bilen. Jeg merker at det er noe friksjon, da bilen beveger seg litt fram/tilbake på 1. og R, og motoren stanser hvis den står på tomgang i gir.

Problemet oppstod for øvrig ganske momentant i går EM, da jeg skulle kjøre ut fra en møteplass. Har nok kjørt ca. 10 mil med bilen i vår, etter å ha stått avskiltet ( og mest i ro) i 5 år.

Forslag til neste trinn ?

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Tore T » 18 Apr 2015, 19:02

Høres ut som noe har hektet seg opp på clutchen...
Spørs nok om ikke motoren må ut, slik at du får inspisert nærmere... Eller kanskje det er inspeksjonsluke på 2-takterne også, slik som på V4 ?
Kanskje du kan se noe gjennom der ? Uansett må nok motor ut for å få fikset på det.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Knutpetter » 19 Apr 2015, 09:45

Da begynner jeg å tenke på å ta ut motoren, og se hva jeg finner. Men først er det Konfirmasjon for eldste gutten, så det bli litt sen progresjon...

Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Knutpetter » 20 May 2015, 20:06

Da er konfimasjon gjennomført, og innimellom vedhogging og husmaling, koser jeg meg med Saaben.

Motoren er ute, og Clutchplaten er tatt ut. Min nabo & konsulent konstanterte at lamellplaten var svidd. I "Girkassehuset" lå det en liten oljedam, og min gode nabo konstanterte at det var girolje basert på lukt. Vår teori er at det er lekkasje via simmerringen ( del nummer 7104995 eller 7104095) mellom girkasse og clutch.

Virker denne analysen sannsynlig ?

og hvis ja...
1. Må girkassen splittes for å skifte ringen ?,
2. Er dette noe som anbefales å gjøre selv, eller bør jeg begynne leting etter byttekasse ?
3. Er dette deler som dere tror finnes på klubbens lager ?

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Henning » 20 May 2015, 20:37

Nei, ja og ja:) du må ikke splitte kassa, enkel sak å gjøre selv, jeg fant meg en Rørbit som var like stor som simringen - helst utvendig og innvendig på røret - så får man jevnt fint trykk når man dunker inn. Disse simringene er det nok mange som har, klubben har helt sikkert, men sjekk også veteranshop, eller kanskje Erik Randa. Men klubben er jo fint å bruke - sen så en Mail til uno som er lagersjef:)

Og ja, utett simring, girolje i huset og ødelagt lamell er så absolutt sansynlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Knutpetter » 20 May 2015, 21:00

PÅ mine tegninger ( delekatalogen) ser det ut som denne simmerringen er festet på "innsiden", og at den må monteres fra "innsiden". Da forstår jeg ikke hvordan jeg kan slå den inn...., eller har jeg oversett noe vesentlig ?


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest