Jappe-Saaben

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Jorgen
Posts: 47
Joined: 09 Nov 2012, 02:18
Location: Drammen
Contact:

Jappe-Saaben

Postby Jorgen » 10 Apr 2015, 08:51

Heisann!

Aller først må jeg innrømme at jeg har vært en såkalt "lurker" i dette forumet lenge, og at jeg har dyp respekt for den kunnskapen og entusiasmen som finnes her. Har lært masse av å lese de gode prosjekttrådene og er innom nesten daglig for å følge oppdateringer og utviklingen der.

Jeg er født inn i Saab-syken fra barndommen av, med en far som aldri har kjørt annet. Da jeg var liten satt jeg timevis i det brune velourkledte baksetet på en Saab 99 i uutholdelig og klimaanleggfri varme i endeløse køer på tyske autobahner, en oppvekst jeg også akter å påføre mine egne barn.

Jeg er en aktiv hjemmeskruer, men har ingen utdannelse her, utover det jeg har lest og lært underveis. Jeg jobber sakte og pertentlig og liker å finne ut av ting og føler intens lykke over rustne skruer som endelig løsner. Denne tråden vier jeg jappe-Saaben, eller en og900 Aero, 88-modell. Har eid bilen i snart tre år, og målet er å holde den på veien samtidig som den sakte men sikkert blir i bedre stand. Den har gått et stykke, nesten 300 000, men har blitt pleiet godt av sine tidligere eiere, stort sett. Videre har den det meste av det jappe-tiden kunne tilby: soltak, skinn, cruise og klima (som er under utbedring). Og selvfølgelig den vulgærflotte store vingen på hekken.

Selv kjøpte jeg bilen i Bergen og kjørte den over fjellet, midt på natta på vinterdekk, litt for lave fjærer, fullastet med deler og felger.

Her er et bilde tatt ved avhenting. Det regnet forøvrig i Bergen.

Image
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Jappe-Saaben

Postby Tore T » 10 Apr 2015, 09:32

Hei Jorgen !

Velkommen hit !
Som du har sett, er vi en liten men entusiastisk menighet her inne, takhøyden er lav og kunnskapen stor !

Flott bil du har der... drømmer selv om at jeg en vakker dag skal jeg ha en slik selv...
Håper du fortsetter denne tråden, gleder meg til å høre mer om bilen :)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Jappe-Saaben

Postby 96GT » 10 Apr 2015, 13:12

Kjempeartig med Jappe-Saaben... og ekstra gøy med en litt moderne Saab blant prosjektene... lykke til videre...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Jappe-Saaben

Postby Morten S. » 10 Apr 2015, 15:14

og900'er er det noe eget med!
Har selv hatt en håndfull av disse.
Bl.a. en 1988 Aero. Den finnes fremdeles i familien, men har stått avskiltet i mange år i påvente av restaurering.
Den var solgt ny i Norge senhøstes 1987.

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Jappe-Saaben

Postby kanonjon » 11 Apr 2015, 10:44

Flott å se fler OG900'er her inne! Denne var meget pen å se på!

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Jappe-Saaben

Postby Sigge » 29 Apr 2015, 22:42

Velkommen :)
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

Jorgen
Posts: 47
Joined: 09 Nov 2012, 02:18
Location: Drammen
Contact:

Re: Jappe-Saaben

Postby Jorgen » 01 Jan 2016, 16:48

Oppdateringer og framdrift går ganske sakte når man har små barn som krever sitt, men nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg trenger forumets meninger/kompetanse på alle gamlebileieres favorittproblem: RUST!

Var så dum/smart at jeg fjernet mattene inne i bilen for å se om det var noe av dette i gulvet under. Svaret er vel enkelt og greit: ja. En hel del. Og ettersom jeg banket løs med skrutrekker, fant jeg stadig mer. Legger ved et par bilder så dere kan få se. Det er ikke gjennomrustet mer enn et par steder, men platene er nok ganske tynne flere steder.

Jeg har anskaffet meg et enkelt mig-sveiseapparat som jeg gjerne prøver, men jeg har null erfaring med både sveis og platearbeid. Derfor slo jeg til da jeg fikk sjansen til å kappe ut gulvplater av en tilsvarende 900 med rustfritt gulv.

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg best kan reparere dette? Hva er den beste framgangsmåten? Jeg har plater som i teorien passer perfekt, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre først og sist. Er det best å kappe ut det rustne gulvet først, og så tilpasse donorplatene til hullet jeg da sitter igjen med? Eller er det bedre å legge donorplata oppå det rustne gulvet, kappe gjennom begge platene og sveise etter hvert? Har sett flere løsninger på nett, men jeg aner jo ikke hva som er enklest/best. Vil ikke gjøre noe hastverksarbeid. Målet er at gulvet skal bli så bra som mulig, men rent kosmetisk er det det samme for meg hvordan det ser ut under gulvmattene. Tips mottas med takk.

Image
Image
Image
Image
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Jappe-Saaben

Postby super'n » 01 Jan 2016, 18:06

Kapp bort det meste av det rustene, la en liten kant på noen mm stå igjen. Sa kan du tilpasse og feste med selvborrende, så dobbelt kapper du. Pass på å få flukt i platene, og ca samme avstand mellom platene som tykkelse på sveise tråden. Det er den måten vi brukte i biloppretting. Ikke bruk for tykk tråd (Max 0,8)
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Jorgen
Posts: 47
Joined: 09 Nov 2012, 02:18
Location: Drammen
Contact:

Re: Jappe-Saaben

Postby Jorgen » 01 Jan 2016, 22:34

Tror jeg forstod det meste av det du skrev. Skal bare forsikre meg. Altså: Kappe bort det meste av rusten, men la en "ramme" stå igjen som jeg kan feste den nye plata til? Og med selvborrende, mener du da skruer?
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Jappe-Saaben

Postby super'n » 01 Jan 2016, 22:53

Selvborrende skruer ja, slik at du får holdt plata på plass mens du kapper ut "ramma" og plata slik at de passer kant i kant... tykkelse på sagblad/ skive bør da være på ca 0,8-1mm. Da får du perfekt åpning. Når du har skjært rundt omtrent halve plata kan det være en idé å sette noen sveisepunkter det du har kappa for å holde det i posisjon.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest