Overhaling av motor (B202)

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Overhaling av motor (B202)

Postby Kjetil » 11 Mar 2015, 00:45

Hei
Trenger tips i.f.m overhaling av en 16V LTT motor (1992).
Topp og blokk er levert Ski motorverksted for gjennomgang. I utgangspunktet plansliping, skifte ventiltetninger, frese ventilseter og skifte av alle lager og stempelringer. Alle sliteflater vil bli målt og vurdert. Jeg vurderer også å få en full avbalansering av motoren. Hvis jeg måtte spare inn på noe var det imidlertid avbalanseringen jeg ble rådet til å droppe. Det er en grundig avbalansering hvor alle deler først blir vektjustert individuelt for deretter å bli avbalansert sammen.
Når jeg først er i gang og har plukket hele motoren fra hverandre er det fristende å bytteandre slitedeler på motoren også. Men når er det strengt tatt nødvendig, og hva?
-Kamdrivning? (Kamkjede, drev, glideskinner, kjedespenner) Ser at Speedparts har et repsett. Er det verdt å satse penger på dettehttp://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... nsmission/, eller er det like greit å satse på originalt kjede og ettermarkeds glideskinner?
-Oljepumpe? Hvordan måle slitasje? Hvis den er slitt, er det i så fall drevene som byttes?
-Topplokkbolter? Byttes? Ser det står skrevet litt forskjellig om det.

Er det noe mer jeg bør tenke på? Vil prøve å holde kostnadene på et anstendig nivå ;)

Kyrk Motorsport http://www.kyrkmotorsport.se/gallery_35.html ser ut til å ha OK priser på en del av det jeg vil trenge. Noen andre tips om leverandører? Kanskje SAAB/Orio?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Overhaling av motor (B202)

Postby 900C-LPG » 11 Mar 2015, 10:03

  • Kamdrivning
    For å skifte kamdriviningen må motoren ut av motorromet og nå er motoren tatt ut og til og med demontert. Jeg sier det er veldig lurt å skifte disse delene.
    Oljepumpen
    Oljepumpen er nå fra motoren, forekesempel for å kunnen demontere kamdriviningen og da sier jeg det er lurt åskifte den med en gang. Det er ikke sånn at det ernødvendig for å ta motoren utav motorromet, men fordi den nå er demontert, ........ .
    Toplokkboltene
    Topplokboltene er veldig lurt å skifte, de koster ikke mye, sikkert hvis man sammenligner prisen for dem og hvis det skulle være nødvendig når de har kommet løs og man på ny må skifte toplokpakkingen. Det er kjent at ved flere SAABer disse boltene kommer løs etter en tid og at man stramme dem til. Hvorfor må det gjøres på nytt? Jeg har aldri hørt om et slik fenomen ved biler av andre merker. Det er til og med sånn at man det blir sterkt frarådet i sin alminlighet og jeg har bare hørt om fenomenet om å stramme slike ved SAABer og SAABverksteder. Hos Mercedes-Benz, Opel, peugeot, Volvo og mange flere bilmerker er det sånn at man må skifte slike bolter, hver gang man tar toplokket av en motor. Det er fordi disse boltene strekker seg ut etter at de har blitt strammet. Og det er nok en diskusjon igang om slike bolter: Den ene personen sier at de må bli montert uten olje/fett, men hvis man ser etter i verksteddokumenter da ser man at de må ha noe olje på tråden og litt hvor de klemmer på toplokket. Denne smøringen blir ofte glemt, men disse boltene få sin maksimal klemming hvis de har en kraft som blir nådd ved en god klemkraft. Bare tenk sånn: Uten smøring (med helst motorolje, eventuelt fett) bremser disse boltene hvis man skrur dem fast med hjelp av en momentnøkkel og den maksimale klemmingen, som en bilfabrikk har bestemt eg for den motoren, er da langt å søke etter (muligens er det her også en mulighet at toplokboltene ved SAABer kommer løs og muligens i kombinasjon med bruk av gamle toplokbolter). Man må ikke overdrive med en slik smøring og det fordi hullene i motorblokken ikke må komme å stå fylle av olje/kjølevæske/"grus" av sliping og så videre. Det fordi at man da kunne få en effekt som en hydraulisk trykk. Det fordi overskuddet av oljen ikke kan komme seg vekk og dermed sitter boltene ikke fast på den måten som må og toploktetningen har dermed en kort livstid. Derfor er det også så veldig viktig å rense disse hullene før at man legger tetningen på motorblokket, legger på toplokket også videre.
Glem også ikke å skifte alle tetningene som kommer løs, men også andre tetninger som ved denne overhalingen ikke direkte er nødvendig for å ta løs. Ved det siste gjelder: Bedre nå (litt) høyere kostnader og at du dermed forkommer å få "overraskinger" og unødvendige kostnader etter at den store jobben er gjort. Det er mulig at tetningene som nå ikke tas løs med motoren og girboksen ut av motorromet begynner å lekke liter etter denne store jobben ergjort og nå er det (mye) lettere å skifte etter at alt er plassert bak i motorromet. Det skulle jo være veldig frustrerende hvis motoren og girboksen er plasserte, man tar en prøvetur eller hivs men foreksemel er på en ferietur og det begynner å lekke på en plass hvor man ikke har skitet en tetning som nå er (mye) lettere å komme ved. Hvor gammel er klutsjen og de andere delene som tilhører klutsjen? Hvor gammel er gummien i girspaken som kommerfra interiøret og som går in i girkassen? Er det foreksempel rust i motorromet som ergrer deg? Når motoren og girboksen er tatt ut, ........ . Hva er tilstanden av forstillingen? Diverse deler må nå løs. Tilstanden av de fremste støtdemperne? Hva er tilkstanden til drivknutene? Gjerne skift fettet ved drivknutene som sitter ved girboksen og det er fordi fettet ville bli hard, sikkert på siden hvor eksosanlegget er montert. Bruk fett som SAAB anbefaler! Hvor gammel er dynamoreimen? Hva er tilstanden av dynamoen, startmotoren og foreksempel vannpumpen? Tilstanden av teningssystemet, som fordelerlokk og kabelene? Jeg vill ikke si at du må skifte alt, tenk også på kostnadene!, men disse delene må nå løs for å gjøre jobben og nå er øyeblikket for se etter tilstanden av slike deler og (eventuelt preventivt) skifting av dem. Lykke til med hele jobben. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Overhaling av motor (B202)

Postby Kjetil » 11 Mar 2015, 22:54

Takk for tips 900C-LPG! Fint å få bekreftet det samme som jeg selv har tenkt på. Det baller fort på seg når man setter i gang. Prøver å holde kostnadene nede, men det meste er jo klart enklest å gjøre nå når motoren først er ute. Både forstilling vil få nye foringer, og motorrom shinet opp, kanskje ny lakk. Håper å bli ferdig til Saabfestivalen, I ÅR! :o
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Overhaling av motor (B202)

Postby Kjetil » 11 Mar 2015, 23:16

Må ha ny remskive til veivaksel. Hvis denne ryker i vulkaniseringen kan det bli bye-bye til veiva. Noen som har tips om hvor jeg kan få kjøpt en ny eller en "som ny" slik? Må være til kun en reim.
Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998


User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Overhaling av motor (B202)

Postby Kjetil » 12 Mar 2015, 16:02

Er jo en mulighet, men siden motoren skal i en 99 bør jeg ha reimskive med et spor. Ellers blir det veldig trangt mot torpedoveggen. Det kan sikkert være mulig å dreie ned en med 3 spor, men siden jeg hverken kan dreie selv, eller kjenner noen som kan det, blir prisen fort doblet. :cry:
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Overhaling av motor (B202)

Postby super'n » 12 Mar 2015, 16:56

Jeg skal ikke akkurat påstå å være noe dreier, men hvis det kun er å stikke den av kan jeg sikkert hjelpe deg.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Overhaling av motor (B202)

Postby Kjetil » 12 Mar 2015, 22:38

Takk for tilbudet Supern! Mulig jeg benytter meg av tilbudet :D .....hvis jeg ikke finner en skive med et spor da.
Last edited by Kjetil on 21 Apr 2015, 13:16, edited 1 time in total.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Overhaling av motor (B202)

Postby super'n » 13 Mar 2015, 19:39

Bare si fra du. Er i Oslo nesten daglig
på jobb...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Overhaling av motor (B202)

Postby Kjetil » 29 Mar 2015, 23:32

Ser ut som det skal ordne seg med singel remskive, tar bare litt tid å grave fram...
Så var det stemplene da :cry: Motormannen sier at to av de er dårlige og bør byttes. Det vil i prinsippet si alle fire og borring til første overdim (90,5 eller 91?).
Har prøvd å undersøke litt rundt om tilgang og priser. Har fått tilbud fra en Norsk leverandør, 9500 spenn :shock: . riktignok smidde racing, men litt i overkant allikevel synes jeg. Ellers har jeg funnet både smidde Wiseco til SEK 6990,-http://www.speeding.nu/p/motor/smidda-k ... 4b206.html og smidde Wössner til GBP 699,-http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=388
Fortsatt "litt" i overkant, synes jeg.

Noen som har tips om hvor det er gunstig å kjøpe? Må ikke ha smidde, standardkvalitet bør holde.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest