Kjøp av totakter?
- Anders
- Posts: 14
- Joined: 27 Dec 2012, 11:35
- Location: Sandnes
- Contact:
Kjøp av totakter?
Hei! Nå er tiden kommet for å prøve seg på noe annet enn NG9-3 og OG900. Jeg har også kommet over en 96 -63modell sommer ganske aktuell. Men i og med jeg ikke kan noe særlig om disse bilen lurte jeg på hva som er blandt de viktigste tingene å sjekke før ett evt. Kjøp? Bilen er eu godkjent og entusiast eid så jeg går utifrå det meste er i orden, hvordan vil det være å kjøre en slik bil hjem (47mil) så sant alt er i orden teknisk sett?
Last edited by Anders on 07 Jan 2013, 19:34, edited 1 time in total.
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Kjøp av totakter?
Har selv kjørt en 93B fra 1958 rundt 530 kilometer hjem etter kjøp - spennende tur var det da bilen var helt ny for meg og jeg flydde ned og måtte jo komme meg hjem:) Men det gikk strålende, null problem. Annen bil jeg kjøpte - en 96 fra 1962 kjøre jeg hjem 35mil, også den kjørte fint hele veien, enkle greier dette her, ikke så mye som kan gå galt.
Se etter rust, støtdemper fester foran og bak, gulvet under pedaler og generelt torpedovegg mellom kupe og motorrom, nederst på dørene, og kanaler. ellers så hører du vel hvordan motoren går, bremser etc. er det jo så lett å få nytt dersom det skulle være slitt.
Finner jo som regel fort ut etter en 5 minutter prøvetur om dette er en bil som du vil kjøre 50mil på vinterveier:)
Sikkert mange som har mere info, jeg håper du smeller til og lager fint innlegg med masse bilder fra turen hjem:)
Lykke til!!
Henning.
Se etter rust, støtdemper fester foran og bak, gulvet under pedaler og generelt torpedovegg mellom kupe og motorrom, nederst på dørene, og kanaler. ellers så hører du vel hvordan motoren går, bremser etc. er det jo så lett å få nytt dersom det skulle være slitt.
Finner jo som regel fort ut etter en 5 minutter prøvetur om dette er en bil som du vil kjøre 50mil på vinterveier:)
Sikkert mange som har mere info, jeg håper du smeller til og lager fint innlegg med masse bilder fra turen hjem:)
Lykke til!!
Henning.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Kjøp av totakter?
Som regel ikke noe problem det. Akkurat som Henning har jeg hentet totaktere 50 - 60 mil borte og kjørt de hjem.
Dog på sommerføre.
Har kjørt dagsetapper ved treff på opptil 100 mil. Eks. Mosjøen - Sandefjord.
Greit å ha med litt ekstra deler som stifter, plugger og viftreim.
Pga fare for forgasserisning bør du evt. kjøre med forvarmeren til luftfilterboksen og gjerne luftelokkene på innerskjermen lukket.
Lykke til! En totakter blir fort vanedannende
Dog på sommerføre.
Har kjørt dagsetapper ved treff på opptil 100 mil. Eks. Mosjøen - Sandefjord.
Greit å ha med litt ekstra deler som stifter, plugger og viftreim.
Pga fare for forgasserisning bør du evt. kjøre med forvarmeren til luftfilterboksen og gjerne luftelokkene på innerskjermen lukket.
Lykke til! En totakter blir fort vanedannende
-
- Posts: 13
- Joined: 29 Oct 2012, 20:38
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Kjøp av totakter?
Hei..
Lengste etappen med nyinnkjøpt 2-takter var fra Kalmer og hjem, det ble hele 1016 kilometer med en 65 modell som da hadde stått i 18 år. Den hadde vært startet opp litt noen ganger av en erfaren 2-taktsmann, men ikke kjørt på vei.. Dette var vel å gamble men den gikk hele veien hjem for egen maskin. Ett hjul måtte skiftes på veien, og eksosanlegget ble noe høylytt etterhvert men det ble en uforglemmelig første tur i min første 2-takter... Så min anbefaling er helt klart LØP OG KJØP
Hilsen Jørgen
Lengste etappen med nyinnkjøpt 2-takter var fra Kalmer og hjem, det ble hele 1016 kilometer med en 65 modell som da hadde stått i 18 år. Den hadde vært startet opp litt noen ganger av en erfaren 2-taktsmann, men ikke kjørt på vei.. Dette var vel å gamble men den gikk hele veien hjem for egen maskin. Ett hjul måtte skiftes på veien, og eksosanlegget ble noe høylytt etterhvert men det ble en uforglemmelig første tur i min første 2-takter... Så min anbefaling er helt klart LØP OG KJØP
Hilsen Jørgen
- Anders
- Posts: 14
- Joined: 27 Dec 2012, 11:35
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Kjøp av totakter?
Ser ut som at jeg skal på tur da. Sitter litt på gjerdet foreløpig da jeg venter på bilder av en annen bil med v4 motor som også kan være aktuell.
er det noe spesielt man bør vite om totaktere?? Er selv ikke den mest motor kyndige, men skal ha med meg egen mekaniker i tilfelle det blir handlingJørgenK wrote:Den hadde vært startet opp litt noen ganger av en erfaren 2-taktsmann
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Kjøp av totakter?
Nei - bortsett fra at oljen er i bensinen da......Anders wrote:Ser ut som at jeg skal på tur da. Sitter litt på gjerdet foreløpig da jeg venter på bilder av en annen bil med v4 motor som også kan være aktuell.
er det noe spesielt man bør vite om totaktere?? Er selv ikke den mest motor kyndige, men skal ha med meg egen mekaniker i tilfelle det blir handlingJørgenK wrote:Den hadde vært startet opp litt noen ganger av en erfaren 2-taktsmann
Samma prinsipp forsåvidt, tenning, bensin og luft her au - Men V4 og totakt er veeeldig forskjellig syntes jeg, mulig V4 er mer brukervennlig i bykjøring etc da blårøyken kan være noe dominerende på 2 takt, derimot er trimmet totakt helt spesielt på landeveiene - man bør vel strengt tatt ha begge deler....
Jørgen - 1016 kilometer med en 65 modell som hadde stått i 18 år - utrolig bra - det er til og med lengre enn det jeg ville turt genialt
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Kjøp av totakter?
Et lite moment Anders er at 1963 totakt har 3 trinns girkasse så det kan bli litt anmasende på landevei i hastigheter over 70-80 km/t.
Fra 1964 og nyere var det mer vanlig med 4 trinns kasse, i all fall i Norge. Alle Saab 95 har 4 trinns girkasse, og alle V4 uansett årgang.
Det er også viktig med en totakter å kjøre med på frihjulet. Slipp opp gassen jevnlig under landeveiskjøring. Da triller bilen mens motoren går på tomgang. Dette for å få avkjølt motoren.
Fra 1964 og nyere var det mer vanlig med 4 trinns kasse, i all fall i Norge. Alle Saab 95 har 4 trinns girkasse, og alle V4 uansett årgang.
Det er også viktig med en totakter å kjøre med på frihjulet. Slipp opp gassen jevnlig under landeveiskjøring. Da triller bilen mens motoren går på tomgang. Dette for å få avkjølt motoren.
Last edited by Morten S. on 03 Jan 2013, 18:52, edited 1 time in total.
- Anders
- Posts: 14
- Joined: 27 Dec 2012, 11:35
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Kjøp av totakter?
Det er tatt til etteretning at den bare har 3 girog kan være litt anmasende. Meeeeen 47mil skal jo teoretisk sett gå unna på ca 7 timer med enn sånen bil vil jeg tippe og syv timer i mye motorstøy skal jo gå greit vil jeg tro. Blir nok sittende på gjerdet til jeg får vite mer om V4`en før jeg bestemmer meg hvordan jeg skal gjør.
Mange takk for tips så langt! og jeg kommer nok tilbake med ny tråd enten det blir totakt eller v4 ( må vel nesten ha en egen tråd hvor jeg kan mase om hjelp )
Mange takk for tips så langt! og jeg kommer nok tilbake med ny tråd enten det blir totakt eller v4 ( må vel nesten ha en egen tråd hvor jeg kan mase om hjelp )
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Kjøp av totakter?
Gleder meg allerede - 70/30 at du havner med totakter
Lykke til - og hør på denne før du bestemmer deg-
http://www.youtube.com/watch?v=YM9tZ_EUJH0
Henning
Lykke til - og hør på denne før du bestemmer deg-
http://www.youtube.com/watch?v=YM9tZ_EUJH0
Henning
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Anders
- Posts: 14
- Joined: 27 Dec 2012, 11:35
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Kjøp av totakter?
Henning wrote:hør på denne før du bestemmer deg-
Er du bilselger? for den videoen var iallefall ett veldig godt argument for totakt!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest