Få ut medbringer
- Jensabo
- Posts: 112
- Joined: 11 Dec 2012, 22:54
- Location: Sykkylven
- Contact:
Få ut medbringer
Holder på å bytte medbringere (koppene som drivakslene står i ved girkassen) og har problemer med å få ut den på førersiden. Jeg får løst den og tatt den ut av girkasse, men jeg får den ikke ut av motorommet!!!. For trangt både opp, ned og ut gjennom drivaksel tunnelen, hva gjør man? Blir det nok plass om man løsner motorfester og skyver motor til siden?
-78 Saab 99 turbo
-
- Posts: 181
- Joined: 28 Oct 2012, 12:52
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Få ut medbringer
Sendte mail til vxlåds jørgen, er det noen som vet det så er det vel han.
Bør ikke de shimses på nytt når de byttes?
Har sett endel diskusjon på SSK forumet ang dette, noen sier det ikke trengs mens andre sier det må shimses.
http://saabklubben.se/phpbb3/viewtopic. ... re#p252495
Bør ikke de shimses på nytt når de byttes?
Har sett endel diskusjon på SSK forumet ang dette, noen sier det ikke trengs mens andre sier det må shimses.
http://saabklubben.se/phpbb3/viewtopic. ... re#p252495
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil
Volvo V60 2012 pendlerbil
-
- Posts: 88
- Joined: 03 Dec 2014, 09:32
- Contact:
Re: Få ut medbringer
Du kunne nok ha kontrollmålt "backlash", altså slakken mellom pinjong og kronhjul, før demontering. Deretter måle på nytt ved montering av nye deler. Teoretisk sett skal det ikke ha noe å si å bytte medbringere, men det kan selvsagt forekomme avvik selv om de bør være små. Bytter du lager til diffen blir det en annen sak, da må du shimse opp på nytt.
- Jensabo
- Posts: 112
- Joined: 11 Dec 2012, 22:54
- Location: Sykkylven
- Contact:
Re: Få ut medbringer
Jeg bruker samme flens og shims som var der så tror det skal gå greit, bytter medbringer og lager. Problemet mitt er å få flyttet det fra motorommet til garasjebenken, der er ingen plass det er nok rom til å få det ut
-78 Saab 99 turbo
-
- Posts: 181
- Joined: 28 Oct 2012, 12:52
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Få ut medbringer
Klarer du og dele medbringeren fra flensen i motorrommet, eller er det for trangt?
"efter demontering av skruvflänsen får man ta bort en låsring på insidan, sen är det bara att försiktigt knacka ur den medbringaren ur flänsen."
"efter demontering av skruvflänsen får man ta bort en låsring på insidan, sen är det bara att försiktigt knacka ur den medbringaren ur flänsen."
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil
Volvo V60 2012 pendlerbil
-
- Posts: 181
- Joined: 28 Oct 2012, 12:52
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Få ut medbringer
Da fikk jeg svar fra jørgen: Han får bara se till att inte få oordning på shimsen och ej byta drivklocksfäste utan bara pressa loss drivklockan. Han bör kunna lossa fästet och skjuva motorn till sidan för att få ut den. Mvh Jörgen
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil
Volvo V60 2012 pendlerbil
- Jensabo
- Posts: 112
- Joined: 11 Dec 2012, 22:54
- Location: Sykkylven
- Contact:
- Jensabo
- Posts: 112
- Joined: 11 Dec 2012, 22:54
- Location: Sykkylven
- Contact:
Re: Få ut medbringer
Da fikk jeg den ut. Var ikke mye jeg løftet motoren, nesten så at jeg lurer på om jeg hadde klart det uten bare jeg tatt den rette veien/vridningen....
Nå blir det å sette sammen en kveld. Ser at jeg må bytte toppdekselpakningen også, det har lekket mye olje langs hele motoren, og den som var så ren da
Nå blir det å sette sammen en kveld. Ser at jeg må bytte toppdekselpakningen også, det har lekket mye olje langs hele motoren, og den som var så ren da
-78 Saab 99 turbo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest