SommerSaaben M91 c900 T16 kabriolet

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Hjelle » 10 Feb 2016, 14:25

Sigge wrote:Da er min artikkel "importguide - OG900 kabriolet" oversendt bladfyken for gjennomlesning. Har oppdatert med informasjonen fra Hjelle og det som står på skatteetaten sine sider. Er fortsatt noe uklart om man kan møte opp personlig og hvordan betalingsløsningen i nettbanken fungerer.

Flott!
Ser foressten ut som det kun er betalingsportalen til Skatteetaten eller nettbank som er mulige alternativ
http://www.skatteetaten.no/no/Person/bi ... ngsavgift/
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby knut » 10 Feb 2016, 21:38

Sigge wrote:For den interesserte så har jeg også et "pinnebåtprosjekt". Har ikke oppdatert så flittig de seneste årene, men kommer mer etter hvert. Har lagt ned et godt stykke arbeid i denne.
http://baatplassen.no/i/topic/97471-pro ... åd-nessie/
Topp tråd! Her var det mange nye, rare ord for ein nysgjerrig landsens gut ;)
Imponerande arbeid, og moro med slikt ein ikkje kan noko om!
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 12 Feb 2016, 09:54

knut wrote:
Sigge wrote:For den interesserte så har jeg også et "pinnebåtprosjekt". Har ikke oppdatert så flittig de seneste årene, men kommer mer etter hvert. Har lagt ned et godt stykke arbeid i denne.
http://baatplassen.no/i/topic/97471-pro ... åd-nessie/
Topp tråd! Her var det mange nye, rare ord for ein nysgjerrig landsens gut ;)
Imponerande arbeid, og moro med slikt ein ikkje kan noko om!
Takker. Er kjekt med litt båtliv om sommeren også. Ser jeg har lurt inn noen bilder av 9-5'en der også 8-)
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 14 Feb 2016, 09:14

Da fikk jeg omsider tid til å pusle litt til med bilen. Ble ikke gjort allverden, men hydraulikklekkasjen til taket ble lokalisert og fikset. Jeg trodde først problemet var den høyre sylinderen, men det viste seg at o-ringen på hovedpumpa var synderen. Det viste seg ikke lett å få tak i en sik o-ring lørdag kveld, så hva gjør man... venter...neida. Jørgen fant ut at en pakning til et oljefilter hadde omlag samme dimensjon, og vips så var systemet tett. Ettersom luftfuktigheten i garasjen var veldig høy, så valgte jeg å ta trekket av. Den får stå litt uten trekk til neste gang jeg er tilbake med en avfukter. Fukten skyldes det unormale været vi har hatt i vinter.

Image

Image

Har denne helgen vært på Dagali og fått lekt litt på isen. Var veldig morsomt og hyggelig å møte andre likesinnede. Jeg kommer nok igjen neste år ;)

Image

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 28 Feb 2016, 00:49

Da ble det i dag en liten runde med Saaben igjen. Startet helgen med besiktigelse av en 900 som i utgangspunktet virket meget interessant som lå for salg rett borte i nabolaget. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71755646 Da jeg sto der og sammenliknet den fysisk med min 9000 og mentalt med min 900 kabriolet, så slo det meg at dette rett og slett ikke var rett bil for meg. (ihvertfall ikke til denne prisen). Var for litt mye plukk for min smak( startende rust osv). Motoren virket heller ikke helt frisk med voldsom ventiltikking og lavt oljenivå. Hjelper ikke med lav kilometerstand hvis motoren ikke er godt tatt vare på. Hadde jeg kjøpt den så måtte min 9000 gå (antakelig med et stort mellomleggstap), og så mye bedre stand syntes jeg ikke den var. Strøken var den på langt nær. Verdt prisen….ikke etter min mening, men nå er jeg bortskjemt med amerikabil. Hvis noen vurderer kjøp av denne er det bare å spørre.

Tilbake til mitt prosjekt. Ble litt pusling med baklampene i dag. Bilder ser dere under. Det er satt inn en ny sokkel ved siden av ryggelyset som fungerer som blinklys. Selv med ilagt motstand (trodde jeg hadde regnet rett) har jeg hyperblink. Må måle litt nærmere og regne på dette for å få rett motstand. Ellers ble jeg veldig fornød med resultatet. Gjør seg mot den røde refleksplata.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 09 Mar 2016, 13:08

Nytt prosjekt eller delebil?

Da ble det visst en bil til på meg. Har vært på jakt etter en og900 turbo cc en stund og ble tipset om en bil som kunne være et mulig objekt som kunne passe meg. Jeg har enda ikke fått sett grundig på bilen, men tok en rask gjennomgang med oppstart og slo til på stedet. Det er en del rust :( Jeg har null erfaring med sveising, men ett sted må man jo starte ;) I verste fall blir den strippet og blir en del av mitt og svigerfars delelager. Håper virkelig den er reddbar da dette en gang har vært en knallfin bil. Potensialet er der. Jeg har vært så heldig å få hjelp av Morten S. til å hente den. Flere bilder kommer når bilen er hentet. Bilen er en M93 Saab 900 16VT LTT 5-dørs CC. Bilen har kun hatt en eier. Den har nå stått inne i ett år før den ble satt ut (til å dø) i forrige uke. Den er ecalyptusgrønn med unntak av panser som er rød-lilla-brunt. Bilen har rullet ca. 270 000. Interiøret ser veldig bra ut. Fulgte også med ett sett superaerohjul, så da har jeg 3 sett :) Har også 2 sett aero16 fra før --> 3-eikebonanza 8-)

Image

Image

Image

Image

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
endeligsaab
Posts: 34
Joined: 19 Aug 2015, 17:38
Location: Horten
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby endeligsaab » 09 Mar 2016, 18:04

Grattis!!! :) , får ta en tur å se på den når du får den hjem.
Rust er gøy :D , vi får utveksle erfaringer med sveising etterhvert som vi har prøvd og feilet litt :lol:
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 10 Mar 2016, 09:23

endeligsaab wrote:Rust er gøy :D
Hvis jeg kommer di så er jeg veldig fornøyd :lol: Foreløpig så har rust vær noe jeg har lagt hat på og ikke helt funnet en metode å bli kvitt, men ting kan jo endre seg. Tok med meg prøveskilt for lørdagen. Hvis den er kjørbar blir det nok en tur over til Jørgen i Østfold for nærmere undersøkelser. Synes den ene demperen så mistenkelig kaputt ut. Vi får se i morgen.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 04 Apr 2016, 08:46

Da fikk jeg omsider limt på plass bakvinduet. Dette vinduet har irritert meg over lengre tid, men er nå endelig på plass. Vi får nå se hvor lenge det sitter der. Jeg lette lenge etter en metodebeskrivelse på nettet, men fant ikke stort. Jørgen hadde gjort dette før, men hadde selvfølgelig glemt fremgangsmåten. Det eneste han husket var at de var noe !»#»#%»#¤ klin, og klin ble det til gangs.

Framgangsmåten ble som følger:
1. Rengjør ruta og kanten der ruta skal sitte med sikafjerner
2. Masker ruta i rett bredde med kanten
3. Åpne glidelåsen på taktekket
4. Få hjelp av en venn til å enten stå på utsiden, eller innsiden
5. Lim, klem og maser. Limet som ble benyttet var rutelim fra Wurth.
6. Fjern overflødig lim med skalpell/tapetkniv eler sikafjerner (har ikke gjort dette enda)

Image

Image

Image

Ellers ble det også montert aerostoler fra 9000. Jeg skal legge opp en konstant + som gjør at jeg kan justere setene uten å ha på tenninga. Planen er å farge dem med colorbond for å få fargematch med resten av interiøret i bilen. Disse setene er bare rett og slett fantastisk gode å sitte i. Da jeg kom hjem sluttet høyre siktejustering å fungere samtidig som håndbrekklampa slutta å lyse. Jeg har mistanke om en sikring. Hvilke sikring kan dette være? Taket fungerer fortsatt, men bare med brekket på. Er da ganske sikker på at pæra er synderen.

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Sommersaaben M91 c900 T16 kabriolet

Postby Morten S. » 04 Apr 2016, 10:04

Helt enig i at det er kjempegode seter! Hadde det selv i en og900.
Har du bygget vippefunksjon? Eller får passasjerer hoppe inn baksetet?

Forresten alle skikkelige sportbiler er to-setere :mrgreen:


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest