Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Tore T » 26 Dec 2014, 13:07

Hei !
Nå har jeg fått noen hundre km med V4, og da dukker det jo opp noen spm som dere med mer erfaring på disse bilene kanskje kan hjelpe meg med :-)

1: når den har stått i mer enn 4-5 timer, blir den tregstartet... Virker som flottørhuset tømmes, for jeg må da kjøre den på starteren 10 -15 sek før den tenner... Men når den først tenner, starter den med en gang og går fint. Trodde det var at det rant ut gjennom sprukket aks-pumpe membran, men ingen endring på dette etter at jeg byttet membran. Tips ?

2: slark i Balanseaksel-drevet...
Det er ingen slark i balanseaksellageret, men det er et par mm "rotasjonsslark" ved reimhjulet... Tyder vel på slitte drev...? Er dette normalt / noe å bekymre seg for ?


3: svak ulyd i motor som minner om rådebank.
Motoren går veldig pent bortsett fra en lyd som minner om svak rådebank. Lyden oppstår kun på halvhøyt turtall med ubelastet motor... Ellers "maler den som en katt"... Hva kan dette være?

4: raslelyd i girkassa
Har en svak raslelyd som høres ut som kommer fra girkassa når bilen drar tungt på lave turtall...

Ingen av lydene beskrevet over er veldig fremtredene, men vil gjerne være litt i forkant i tilfelle dette høres "unormalt" ut...
Vil jo ikke ende opp med havari langs veien!
Alle tips og innspill mottas med stor takk :-)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Vidarhs » 26 Dec 2014, 19:20

Hei Tore! litt for mye generelt her til at noen kan svare spesifikt her,tror jeg.
Med start-treghet,sier du det selv.flottør-kammeret tømmes. oppbygning av motor med gasser i midten,gjør at bensinen fordamper fra kammeret+ mekanisk pumpe osv,gjør at det tar litt tid å fylle opp med fersk fuel.Kan være at bensinpumpa begynner å ta kvelden,også.
punkt 2,3 og 4 kan sies å være typisk saab v4.
ikke mye hjelp i dette,vil jeg tro.
ulyd i motor,kan være mangel på smøring,av ventilmekanisme osv.
Lyd i gir-kasse er klassisk.kommer gjerne når man har lurt i gang en bil og kjørt en stund.Virker logisk at lyden er sterkest,når den utsettes for mye moment.Tør ikke si noe sikkert her,kan være inngrep frihjul som begynner å slite,slakke på slutt-veksel,kan vel tom være løse biter fra trykkplate clutch som lager lyd.og sikkert mye annet.har du bytta olje på gearkasse?
Har du renset sil olje-pumpe,evt flushet motor? kanskje lurt å bytte olje-pumpe,på en motor som har stått en stund?

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Tore T » 26 Dec 2014, 20:41

Hei Vidar, og takk for gode svar !
Kan hende at bensinpumpa er litt trøtt ja... Skal sjekke den !
De andre tingene... Ja, har flushet og byttet olje på motor og girkasse.
Ingen av lydene er alarmerende i mine ører, og tror ikke at det dreier seg om rådebank... Lyden bare minner litt om slik lyd.
Lurte vel mest på om dette høres normalt ut, eller om jeg bør kjøre minst mulig... Og forberede overhaling...?
Og høres rotasjonsslark'en i balanseakselen normalt ut?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Vidarhs » 26 Dec 2014, 22:41

Vet ikke Tore! jeg ville fortsatt å kjøre,går oljetrykket i bunn,ulydene blir mange,og bilen virker merkbart dårligere,ville jeg tatt tak i det.Evt ta erfaringen ved ett havari.Tør ikke si for mye om balanseaksel-slitasje og kjørelengde,da det er mange sterke meninger.jeg har min :D
Har sagt det før,noen koser seg,og kjører 400000km med v4 uten havari,noen sliter med 100000+ km,jeg tror kanskje jeg vet litt av svaret. :oops:

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Yngve Knutsen » 26 Dec 2014, 22:53

Kjør med det til det står i stein hvis du bare holder olje på motor/gir, kjøleveske og sånn div vedlike. Raser det så raser det. Er vel nok std v4 motorer blant folk her som du sikkert får for en pose seigmenn (det tru hvertfall jeg om Dere på forumet) :)
Mobil 90191238

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Vidarhs » 26 Dec 2014, 23:14

delvis enig,Yngve! Men føler at motorene er litt mer verdt.Kamaksel er verdifull,selv som slitt orginal(omsliping)Toppene er fine å ha extra til trim/renovering.en god fordeler osv.Egentlig er alt verdt å ta vare på.Men ikke mange seigmann-poser .

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Yngve Knutsen » 26 Dec 2014, 23:48

Vidarhs wrote:delvis enig,Yngve! Men føler at motorene er litt mer verdt.Kamaksel er verdifull,selv som slitt orginal(omsliping)Toppene er fine å ha extra til trim/renovering.en god fordeler osv.Egentlig er alt verdt å ta vare på.Men ikke mange seigmann-poser .
Ikke misforstå meg Vidarhs. V4' n var derfor jeg kjøpte Saab'n. Litt overdrevent ment. Man kjører aldri en motor når du hører den har det veldig vondt. Jeg er veldig glad i motorer, uansett hva det er. Så lenge det er en forbrennings motor, ikke EL.
Mener vel mere spesifikt at kommer motoren til Tore T dit hen så må det gå å få tak i en motor å hive inn.
Jeg fikk en av 96GT og etter å ha kjent på slærken i fordeleren trur jeg den er høvelig grei. Klart jeg kan ta helt feil.
Å skulle jeg være sørpå og hans motor tok kvelden, hadde jeg ikke nølt med å møtt han halveis og donert Tore den motoren så han kunne sett/prøvd om den var bedre og han kunne brukt den i sin hverdagsbil til hans og han kunne fikset sin imens.
Og jeg velger å tru at sånn er De fleste på forumet. (vel mot meg har forumet vist at Dere tar vare på hverandre)
Så jeg trur vi er enig når jeg ordlegger meg litt mer korrekt :)
Mobil 90191238

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Vidarhs » 26 Dec 2014, 23:58

absolutt Yngve!

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Tore T » 27 Dec 2014, 00:49

Takk for innspill ... Har jo både motor og girkasse fra delebilen, så da smiler og kjører jeg bare videre... Hehe !
Kommer nok til å ta en ekstra titt på forgasser og bensinpumpe uansett... Men du verden så koselig å putre v4 i snøføyka !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Spørsmål etter å ha blitt litt kjent med V4n min...

Postby Yngve Knutsen » 27 Dec 2014, 01:19

Tore T wrote:Takk for innspill ... Har jo både motor og girkasse fra delebilen, så da smiler og kjører jeg bare videre... Hehe !
Kommer nok til å ta en ekstra titt på forgasser og bensinpumpe uansett... Men du verden så koselig å putre v4 i snøføyka !
Nå er Saab'n min litt syk om dagen. Plutselig begynte den og daue tveit på tomgang men litt chock får jeg kjørt med den.
Og ja Tore T man er konge når man putrer rundt i en gammel v4, 70 talls bil vinterstid i snøfock :)
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest