Sveise apperat uten gass

Her diskuterer vi alt som ikke faller under de andre kategoriene.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby Henning » 30 Oct 2014, 18:30

96GT wrote:Kempii... betalte jo mye mer enn 5-7000 for min... men er super fornøyd... hadde ikke klart å bygge 96 1300S uten...
Se mitt innlegg litt over - jeg skrev 13 lapper




Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby Yngve Knutsen » 30 Oct 2014, 19:08

:shock: Fy f**** for noen priser dere opererer med men det er jo klart.
Til de prosjektene dere holder på med da kreves det skikkelig utstyr og her snakker jeg om sveise apparat fra jula til kr 900 :oops:

Vi er definitivt ikke i samme divisjon. Ei heller på samme planet :lol:
Mobil 90191238

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby 96GT » 30 Oct 2014, 19:35

Og jeg betalte 16 lapper... vet at prisne har gått ned men det er fortsatt mye penger... men om man krabber rundt og sveiser et par hundre timer blir det jo billig timepris i hvert fall... jeg skulle hellre kjøpt brukt Esab, Kempii eller annen proff maskin istedet for å kjøpe ny på Biltema...

Valgte Kempii etter anbefalning fra sveiser... proff maskin man kan kjøpe deler til i lang tid... tenker ha denne livet ut...

Noen som har maskin fra JULA?
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby Henning » 30 Oct 2014, 19:58

Mener (som så ofte) at det er en prioriteringsak. Noen kjøper tråsykkel og sykler birken sammen 4000000000 andre førti og femtiåringer - noen kjøper 2 snøskutere ;) men jeg valgte å ikke handle nye klær et par års tid og prioriterte sveiseapparat..... Nå skal det sies at dette ble kjøpt akkurat på samma tid som jeg og fruen flytta og hadde solget en leilighet - med andre ord var det full forvirring over oppussing penga.......

Men igjen, sikkert ikke noe dumt å kjøpe et billig apparat dersom man sveiser lite, men tror jeg ville satse på som Peter sier, kjøpe noe bra merke brukt.

Men for all del - masse penger helt klart :shock:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby super'n » 30 Oct 2014, 20:21

Som sagt, mitt ene esab 250 smashweld fikk jeg ģratis pga en liten defekt, hadde sikkert kosta kroner på verksted, men å fikse sjæl kosta meg snaut 1200 spenn...

Og den gangen jeg leide var årsleia på ryndt 1000kr sikkert godt opp litt nå, men tviler på at den er mere enn 150/mnd.

Flusstråd er også 4x prisen av vanlig tråd, og 800g med tråd som de selger på jula er veldig lite..
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby Yngve Knutsen » 31 Oct 2014, 00:18

Vi tar et rollespill hvor jeg kverulere og står på mitt så ser vi åssen det ender, er dere med på det og vi tar det apperatet til jula som utgangspunkt selv om jeg har slått det fra meg etter å ha hørt på hva dere sier

( vær så snill ikke bli sure)

Jeg begynner:
Hæ skal jeg bruke halve månes utbetalingen fra nav på noe je kmappt nok lommer til å bruke og i tillegg er det 100 år siden jeg hadde sveising på yrkesskolenDer skal alts ett apperat til KR 16.000 bare stå mens jeg skal betale leie for flaska
Hvorfor ikke begynne med noe billig drit og heller bytte det ut med noe bedte og større hvis det blir mye sveising ettethvert og jeh har lært meg å dra en larve. Er jo ikke en oljeplattform jeg skal bygge. Kun små enkle hull og litt punkt sveising. Dessuten tar drt liten plass siden det ikke er gassflaske? Er det virkelig det dere mener.
( nå skal dere slå ihjel det jegvhar skrevet)
Mobil 90191238

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby Henning » 31 Oct 2014, 06:48

Husk nå at vi alle anbefalte å kjøpe brukt til noen tusenlapper - ikke 16 løk.......

Men joda, tror også vi alle nevnte arves sikkert ikke er noe galt med de billigere apparatene til biltema og jula.

At jeg og Peter kjøper dyrere har jo noe ned at bmi sveiser relativt mye på prosjektene våre:)

Er med på rollespill:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby 96GT » 31 Oct 2014, 07:21

Jeg blir på ingen måter sur :) jeg ønsker bare å dele mine erfaringer... det er vel som med alt annet i livet valg og prioriteringer... tror helt sikkert en rimeligere sveisemaskin funker... men før jeg kjøpte snuset jeg på mange bilforum... og manger mener at det er viktig å gå tak i "riktig" sveisemaskin ellers et det vanskelig å få det til som nybegynner... men du har jo sveiset fra før... jeg kjøpte som sagt min for 16 lapper... så samme for 12 lapper i butikken et år etterpå... en ytterligere grunn var at når man sveiser opptil 5 mm plåt må man ha en sveisemaskin som klarer 150 A... med en Kempii som er annerkjente som blant de beste håper jeg dette ikke blir en greia ved godkjenning.... men igjen Henning og jeg driver litt utenfor det vanlige...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby Tore T » 31 Oct 2014, 07:52

Jeg har det billigste apparatet fra Biltema som sveiser med flussfylt tråd, altså uten gass.
Apparatet virker helt greit, men sveiser ikke like pent som et dyrere gassapparat... Det spruter litt, og sveisene blir ikke like glatte som med gass... Men når man tetter rusthull skal man jo slipe sveisen etterpå uansett, så no big deal.
Største bakdelen er at det ikke er trinnløs justering av strømmen... Så det kan være litt klient å finne en justering som sveiser jevnt, men øvelse gjør mester.
Og siste bakdel... Flusstråden er veldig myk, og det er fort gjort at den krøller seg i matingen hvis du mater for hardt eller den har brent seg fast i munnstykket.
Men alt i alt, etter litt øvelse finner du ut av det, og det har funket greit for meg i alle fall.
Så opprummert... Skal du sveise bare litt en gang i blant, og reparasjonen uansett skal sparkles og lakkes over, er det helt greit med et slikt apparat... Men regn med et par timer bannskap før du blir kompis med apparatet !


Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Sveise apperat uten gass

Postby Yngve Knutsen » 31 Oct 2014, 07:58

96GT wrote:Jeg blir på ingen måter sur :) jeg ønsker bare å dele mine erfaringer... det er vel som med alt annet i livet valg og prioriteringer... tror helt sikkert en rimeligere sveisemaskin funker... men før jeg kjøpte snuset jeg på mange bilforum... og manger mener at det er viktig å gå tak i "riktig" sveisemaskin ellers et det vanskelig å få det til som nybegynner... men du har jo sveiset fra før... jeg kjøpte som sagt min for 16 lapper... så samme for 12 lapper i butikken et år etterpå... en ytterligere grunn var at når man sveiser opptil 5 mm plåt må man ha en sveisemaskin som klarer 150 A... med en Kempii som er annerkjente som blant de beste håper jeg dette ikke blir en greia ved godkjenning.... men igjen Henning og jeg driver litt utenfor det vanlige...
Det var liksom nå du skulle ha skjelt meg ut og fortalt hvor feil jeg tar i det jeg skriver og brutalt pungtert mine "meninger" i dette rollespillet hvor jeg spilte en som ikke vil høre på anfre og mener at det er Dere som tar feil og det er BARE jeg som har rett :D

Helt klart det som dere holder på med så hadde dere fått gjort lite arbaid med ett sånt lite billig apparat. Hadde jeg hatt deres dyktighet innen Sveits og plat arbeid så hadde jeg om så tatt ett lån for og kjøpt meg noe skikkelig sveise apperat. For men får det man betaler for stort sett. Kjøper man noe som koster endelig så er det stort sett bedre og mer holdbart enn ett Jula/Biltema produkt
Så jeg forstår og er enig med dere, skulle bare spille en litt vanskelig bruker :)
Sorry hvis jeg laget kluss for jeg er elendig til å forklare meg :). Men jeg hadde bare lyst til å prøve dette rolle spillet men det var kanskje lit for dumt :D
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest