Saab nummer to

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Saab nummer to

Postby 78dude » 20 Sep 2014, 11:47

Historien starter med en annonse på finn, jeg ligger døsig på sofaen og surfer igjenom biler, ikke bare på Saab men del del på Subaru. 9000en har etter ca 2 år tjeneste gjort jobben sin med glans og per i dag så er tanken på at jeg solgte bilen et stort spørsmålstegn? Vel tanken på og gå fra en solid svenske til mer utstabilt tysk er uaktuelt og japansk driftskvalitet, bokser og drift på alle 4 lokker! Dessuten så ble jo Solberg verdensmester med dette merke som satser veldig utradisjonelt. En Legacy eller en Impreza må være et perfekt utgangspunkt, dessuten er de fine leketøy på vinteren når dagen er mørk og onkel blå sitter hjemme og har parkert saftblanderen for dagen.

Etter og ha døset en tid på finn bytter en side på world wide web og går inn på Youtube - søker opp "Saab 900" og videoen Built to last dukker opp. Ca 4-5 minutter handler om en amerikaner og hans kjærlighet til sin 88 mod 900 SPG (Saab Performance Group) og Saab spira dukker opp som en varm kjærlighet i kroppen. En går tilbake til finn og finner en 92 mod sort Saab 900 sedan til salgs, prisen er ikke noe å klage over og bilen står ikke så langt unna. En sender en melding til selger, som svarer hyppig tilbake at han er på sjøen og kommer tilbake om 3-4 uker.

Ukene går og 900en blir nesten glemt. I mellomtiden så har man vært og sett på et par Subaruer som man heller ikke greier og få ut av kroppen - men de ruster som fy! Nesten en måned etterpå får jeg en mail fra selger, han vil skrote bilen om ingen vil ha den og har kjøpt seg en 9-3. Et nytt besøk på Youtube og en ser video snutten av Built to las igjen og en avtaler med selger og se på bilen. En kompis stiller som sjåfør og vi kjører avgårde for å se...

Når vi kommer frem ser jeg en 900 som i utgangspunktet ser bra ut. Selv om litt rust har begynt og dukke opp her og der - er det overaskende mye hel ved for en bil som er 22 år gammel. Jeg spør selger om å få ta en liten prøvetur og kompisen min og megselv tar Saaben ut på en liten tur. Vi sitter høyt, vi sitter tett og i en aroma som kun et Saab interiør kan gi. Kjøringen er analog uten ABS og ESP. Det er mekanisk overføring fra girspaken og tankene på Saab huset på Ensjø dukker opp, der en opplevde disse bilene som nye. En gnag husker jeg prøvekjørte en hvit 900 for sikkert 15 år siden og joda - dette er god bil og kjøre!

Vel etter endt prøvetur takker vi for oss, dessverre har bilen rust i innerskjermer som må utbedres men som jeg sier til selger - jeg skal bruke helga og tenke på saken (dette var på en fredag) Når en kommer hjem begynner summeringen, skal en kaste seg på eller skal verden se atter en gang en klassisk 900 gå på skroten? Bilen har også kun hatt 3 eiere i sitt liv og har full dokumentasjon som omtrent den skulle ha vært en 10 år gammel Audi A3. Etter og ha funnet ut chassinummeret på bilen, og med hjelp av en VIN dekoder på nett er bilen faktisk laget på Malmö fabrikken - en by jeg hadde et 3.5 år forhold til som er mye av årsaken til at jeg i dag sitter med ring på fingeren og har ei 3 år gammel jente springende mellom beina mine. Søndags kveld gjør vi en deal!

Image

En mycket bra och fin svensk bil!
Image

En av mange detalier på 900en som gjør den like sær i designet som Porsche 911, VW boble, Citroën DS osv
Image

Nu åker vi!
Image

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Saab nummer to

Postby Henning » 20 Sep 2014, 12:03

Gratulerer med klokt valg:) ikke minst fin bil. Ser ikke at den skulle på skroten - nordmenn har blitt for rike og pirkete. Sitter deg en 2.1i i denne?? Det sitter ihvertfall en slik motor i min OG900 fra ett år nyere enn din - fin motor.

Blir bruksbil dette??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Saab nummer to

Postby Yngve Knutsen » 20 Sep 2014, 13:20

Grattis med ny bil. Den var gjill.
Hiver meg på Henning sitt spørsmål og spør om dette blir hverdagsbilen?
Vi blir og presse deg til vi får svar :D
En av mange detalier på 900en som gjør den like sær i designet som Porsche 911, VW boble, Citroën DS osv
Akkurat Citogtreng Ds kunne du utelatt. Hadde holdt lenge med Posche og boble :lol:
Mobil 90191238

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Saab nummer to

Postby 78dude » 20 Sep 2014, 20:11

Det er to literen med 16 ventiler, så ingen 2.1 ei heller turbo.

Bilen skal sveises rust i innerskjermer, så skal der byttes fremre rør på eksosen, begge drivledd foran og til slutt ta en bremseservice på bilen.
Da er bilen klar for PKK (Eu kontrollen). Dessverre begynner dørene og slite i nedre del, så i vinter skal jeg ta de av og berge de med all slaks remedier og lakkes innvending i sort industrilakk (3 komponent)

Den blir nok en bruksbil etterhvert, time will show! :)

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Saab nummer to

Postby 96GT » 20 Sep 2014, 21:40

Gratulerer med nu SAAB... veldig svak for disse sedanene... lykke til...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Saab nummer to

Postby Morten S. » 21 Sep 2014, 06:55

Gratulerer. Det blir nok en fin bruksbil. Gode å kjøre disse gamle 900ene.
og sedanene får du nesten hivd etter deg, da det er mest interesse for combicoupene.

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Saab nummer to

Postby kanonjon » 21 Sep 2014, 10:51

Gratulerer med skikkelig bil! Personlig så liker jeg sedanene, pga at de er "unloved", de aller fleste går jo for combi-coupe varianten.
Du kan jo evt bytte over til T16 motor etterhvert. Om du vil ha den littegrann tøffere, så kan du også bytte ut fjører og dempere som er beregnt for turbo-varianten :)

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Saab nummer to

Postby 78dude » 22 Sep 2014, 19:13

Takk så mye for responsen så langt! :)

Vel, tanken har slått meg - få tak på en 9000 turbo aero motor og starte stort bygge, spesielt så ble en ekstra keen etter og ha prøvekjørt en 91 mod Maserati Biturbo som har en 2 liter V6 med twin turbo og 245 hk samt et dreiemoment til å flytte Sardinia noen nautiske mil...

Men tanken har også slått meg og kjøre original polizei med et lite unntag av 16 tommers Super Aero felger.

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Saab nummer to

Postby Yngve Knutsen » 22 Sep 2014, 20:50

Kom og hent 78dude. Det er riktig nok ikke en Aero motor men en original 200 hk 2,3L turbo 9000, 94 mod kort motor,motor gått ca 205k etter godt sjekket besiktnings papirer. Bra og lik komp på alle sylindre.
Mangler kun ECU men der kan du bruke hvilken som helst 9000 ECU 94-98 hvis du sender den til Maptune. Har girkasse, drivaksler, clutch og ledningsnett.
Så da vet du det
Mobil 90191238

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Saab nummer to

Postby 99turbo » 22 Sep 2014, 22:00

Du får ikke godkjent en OG900 med 2,3 motor ettersom det ikke har eksistert i bilen og dermed ikke finnes papirer til en slik ombygging. Men du kan få den godkjent med opptil 175 hk ut av en vanlig 2,0 turbo motor. Selvfølgelig kan jo alt trionic konverteres og da kan det jo tas ut endel mer :mrgreen: men mer enn 175 får du ikke godkjent ;)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest