Legger ut en tråd her for min far.
Han har en 79 mod V4 med to-ports forgasser og han har et problem at den ofte stopper på tomgang, er der noen som har noen ide på hva det kan være?
V4 stopper ofte på tomgang
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: V4 stopper ofte på tomgang
Hei !
Går bilen normalt ellers ?
I såfall høres det ut som det er på tide med en forgasserjustering, kanskje også rens av forgasseren (spesielt tomgangskretsen) ... ?
Går bilen normalt ellers ?
I såfall høres det ut som det er på tide med en forgasserjustering, kanskje også rens av forgasseren (spesielt tomgangskretsen) ... ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
-
- Posts: 45
- Joined: 05 Jul 2013, 22:35
- Contact:
Re: V4 stopper ofte på tomgang
Hvis du har fortsatt den originale Solexforgaser på da er dette problemet. Ikke bry deg lenger, kjøp en Weber DG(A)V eller DCD og kasser Solexdritten.
Alex
Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
-
- Posts: 45
- Joined: 05 Jul 2013, 22:35
- Contact:
Re: V4 stopper ofte på tomgang
Det skjer ofte med Solexer at de trekker falsk luft på undersiden mellom foten og innsug pga krumming etter for mye stramming av mutterne. Det er mulig å rette foten med et ark skurpapir på en glassplate og få forbedring. En annen grunn kan være bensinlekkasje fra flottørkammeret til venturiene når basis og topp ikke passer helt bra eller pakkningen er dårlig. Jeg har sett dette en gang; så skummelt ut. Bileieren byttet til en Weber 32/36 DGV og hadde aldri mer problemer.
Alex
Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
-
- Posts: 166
- Joined: 18 May 2013, 23:26
- Contact:
Re: V4 stopper ofte på tomgang
Hei Alex,
Er det automat choke på disse weber forgasserene?
Er det automat choke på disse weber forgasserene?
-
- Posts: 45
- Joined: 05 Jul 2013, 22:35
- Contact:
Re: V4 stopper ofte på tomgang
DGV har håndchoke, DGAV har automatchoke. Hvis du har interesse er det best å sjekke Ebay UK, kan du spare mange NOK.
Alex
Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
-
- Posts: 166
- Joined: 18 May 2013, 23:26
- Contact:
-
- Posts: 45
- Joined: 05 Jul 2013, 22:35
- Contact:
Re: V4 stopper ofte på tomgang
Det går an men du trenger å vite noen saker først:
- er selgeren villige å sende utenlandsk;
- størrelse av venturiene. Kommende fra en 2-liter motor er det mulig at en av dem er 4.5. Til en 1,5- og 1,7-liter motor trenger man 2 stk 3.5.
Spesifikt til denne: det er en liten slange som mangler og denne har sannsynligvis et ekstra tilkoblingspunkt for en bensinreturleding (synnlig på bildet på forkanten). Dyser og emulsjonsrør må muligens bytte, de skal være for store.
Alex
- er selgeren villige å sende utenlandsk;
- størrelse av venturiene. Kommende fra en 2-liter motor er det mulig at en av dem er 4.5. Til en 1,5- og 1,7-liter motor trenger man 2 stk 3.5.
Spesifikt til denne: det er en liten slange som mangler og denne har sannsynligvis et ekstra tilkoblingspunkt for en bensinreturleding (synnlig på bildet på forkanten). Dyser og emulsjonsrør må muligens bytte, de skal være for store.
Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: V4 stopper ofte på tomgang
Stopper motoren når den står stille på tomgang? Eller skjer det bare når bremsepedalen er trykket inn?
Kan være bremseservopumpen også.
Kan være bremseservopumpen også.
-
- Posts: 166
- Joined: 18 May 2013, 23:26
- Contact:
Re: V4 stopper ofte på tomgang
Det kommer ofte når du skal bremse ned og skal ut på en vei, eller du skal inn i garasjen for å parkere. Det skal sant sies at bilen stopper i bratte bakker, noe vi har en del av her på nordvestlandet...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest